• Vadgörvinu

Han vill göra en abort - inte jag

Hej alla!

Rörigt med ska försöka förklara så tydligt som möjligt.

Jag&min sambo har varit tillsammans i drygt tre år och bott tillsammans i ca två av dessa.

Vi älskar varandra och känner båda att den andra är den vi vill spendera resten av livet med. Vi har diskuterat barn tidigare och väl kommit fram till gemensamt att när vi närmar oss 35 års gränsen så är de dags att aktivt försöka
    (idag är vi 33). Vi har båda fasta jobb och bostad.

Nu har jag, trots p-piller, blivit gravid. Väldigt tidigt än så länge, ca 5 veckor. Jag berättade för min sambo som först reagerade väldigt lugnt. Sen när vi pratade mer så visade de sig att han reagerade lugnt för han räknade iskallt med att vi skulle göra abort.

Han känner sig inte redo att få barn nu, eller ja om nio månader, och vill vänta ytterligare två år som vi pratat om tidigare.

Jag kan känna att om vi ändå vill leva med varandra så spelar inte två år så stor roll iden stora bilden. Jag menar att jag inte vill utsätta min kropp för ett ingrepp som potentiellt kan påverka min förmåga att få barn i framtiden samt kommer vara psykiskt påfrestande bara för att detta kom fel tidsmässigt.

Jag har frågat honom vad som ska vara annorlunda om två år mot vad de är idag, då kommer han med en massa prat om att vi kan resa jorden runt osv

Killen ville inte ens flyga till Kreta då han är flygrädd så jag menade på att de mest var en ursäkt.

Han har sagt rakt ut att han inte vill ha barn nu och vill göra abort. Jag har sagt att jag inte vill göra abort. Han känner sig "sviken" då han anser att vi var överens om att vänta till vi var 35 och känner att jag nu inte håller detta.

Jag vill ju inte att han ska få ett barn som han inte vill ha men samtidigt så vill inte jag gå igenom en abort bara för att starta bebisverkstad igen om ett år. . .

Vad gör vi nu. . ..

• Svar på tråden Han vill göra en abort - inte jag
  • Anonym (Sola)
    Vadgörvinu skrev 2016-07-14 06:56:34 följande:
    Det är väl mer att jag antog att han skulle känna sig så "sviken" och överkörd att han skulle kasta ut mig. Det är väl därför jag försökte planera ett steg längre.

Efter fler samtal har jag nog börjat få honom att förstå att jag vill behålla. Han är fortfarande emot detta och vårt förhållande kommer antagligen att gå i graven pga. av det.

Däremot så har han uttalat att han vill finnas i barnets liv, vilket i alla fall känns som en lättnad.
    Varför ska du flytta? Kan inte han flytta?
  • Anonym (Sola)
    Anonym (Sola) skrev 2016-07-14 07:54:39 följande:
    Men bra att du kollat upp lägenhet, alltid skönt att ha alternativ.
  • Anonym (Sola)
    Vadgörvinu skrev 2016-07-14 07:25:24 följande:
    Vi har pratat om det tidigt i vårt förhållande. Då efter mycket påtryckningar så höll jag med om att abort i det läget hade varit bästa alternativet. Alltså vid den tidpunkt då vi endast varit ett par i 6 månader, bodde 7 mil ifrån varandra och jag nyss börjat på mitt nya arbete.

Detta samtal hade vi alltså för 2,5 år sedan och han menar att eftersom vi pratade om detta då så borde jag hålla de jag sagt. Jag håller med till viss del men gjorde även klart att de endast var p.ga ovanstående omständigheter som jag skulle tänka mig abort, senare kunde jag inte svara för vad jag ville.
    Flyttar man ihop förändras ju läget helt. Synd att ni inte pratade om det då.
  • Vadgörvinu
    Anonym (Sola) skrev 2016-07-14 07:54:39 följande:
    Han är den som står som lägenhetsinnehavare. Därför blir de nog jag som får flytta på mig.
  • BandAnna
    Vadgörvinu skrev 2016-07-05 09:00:31 följande:
    Han menar på att om jag tagit min ap-piller som jag ska (vilket jag gjort) så borde de inte kunna bli bra. Han "tycker inte om" kondomer och vill ej använda dom utan har räknat med piller skydd.

Han motiverar väl det med att han inte känner sig redo och att få ett barn mot sin vilja är hans största skräck. . .
    Han är inte så pass rädd att han håller kuken i brallan, än mindre i en kondom. 
  • Anonym (I)
    Vadgörvinu skrev 2016-07-14 15:04:49 följande:
    Han är den som står som lägenhetsinnehavare. Därför blir de nog jag som får flytta på mig.
    Bor ni där tillsammans kanske du också har rätt till lägenheten. Och det är du som ska ha barn.
  • Anonym (Stillea)

Hur har det gått med allt, ts? Har din sambo ändrat sig? Eller står han fast vid att han absolut inte vill ha barn än? 

Ville bara säga att jag tänker på dig och tycker du gör helt rätt som inte gör en abort du inte vill! Hur det än blir med sambon, kommer du alltid att ha ett barn att glädjas åt och älska!

• Vadgörvinu
    Anonym (Stillea) skrev 2016-07-18 12:26:20 följande:

Hur har det gått med allt, ts? Har din sambo ändrat sig? Eller står han fast vid att han absolut inte vill ha barn än? 

Ville bara säga att jag tänker på dig och tycker du gör helt rätt som inte gör en abort du inte vill! Hur det än blir med sambon, kommer du alltid att ha ett barn att glädjas åt och älska!

Vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg, känns skönt att man inte är ensam i denna värld. Hjärta

Det går inget vidare här faktiskt. Sambon vidhåller att han inte är mentalt redo nu och erbjuder mig både det ena och det andra för att ta bort detta barnet.

Han är även sur och tvär där hemma så miljön känns väl inte jättekul för tillfället. Han har sagt att han inte ve tom vi kan fortsätta om jag "går emot" hans vilja att göra abort eftersom han känner att hans förtroende för mig skulle vara i botten.

Jag har förklarat att jag inte vet om vi skulle kunna fortsätta efter att han "tvingat" mig till en abort eftersom jag rent psykiskt skulle ha svårt att ens titta på honom efteråt, för att inte tala om att han skulle röra mig!

Han spelar mycket på att han mår dåligt för att han inte kan påverka ett av de största livsvalen som finns utan måste dansa efter min pipa.

Så nu står vi still, jag måste ta ett beslut om vad JAG vill så att han kan besluta vad han vill efter det.

Ska iväg på en familjesemester i ett par dagar tillsammans med min syster som stöttar och pratar. Känner mig så vilsen och tanken på att göra de ensam känns så överväldigande.

Jag vill ju inte ta bort de men känner att jag börjat överväga detta pga. att jag mår så dåligt mentalt av hans sätt hemmavid just nu. Men samtidigt känns de så som att jag aldrig hade kunnat bli glad igen om jag gör det . . .
  • Furienna
    Vadgörvinu skrev 2016-07-18 12:43:41 följande:
    Vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg, känns skönt att man inte är ensam i denna värld. Hjärta

Det går inget vidare här faktiskt. Sambon vidhåller att han inte är mentalt redo nu och erbjuder mig både det ena och det andra för att ta bort detta barnet.

Han är även sur och tvär där hemma så miljön känns väl inte jättekul för tillfället. Han har sagt att han inte ve tom vi kan fortsätta om jag "går emot" hans vilja att göra abort eftersom han känner att hans förtroende för mig skulle vara i botten.

Jag har förklarat att jag inte vet om vi skulle kunna fortsätta efter att han "tvingat" mig till en abort eftersom jag rent psykiskt skulle ha svårt att ens titta på honom efteråt, för att inte tala om att han skulle röra mig!

Han spelar mycket på att han mår dåligt för att han inte kan påverka ett av de största livsvalen som finns utan måste dansa efter min pipa.

Så nu står vi still, jag måste ta ett beslut om vad JAG vill så att han kan besluta vad han vill efter det.

Ska iväg på en familjesemester i ett par dagar tillsammans med min syster som stöttar och pratar. Känner mig så vilsen och tanken på att göra de ensam känns så överväldigande.

Jag vill ju inte ta bort de men känner att jag börjat överväga detta pga. att jag mår så dåligt mentalt av hans sätt hemmavid just nu. Men samtidigt känns de så som att jag aldrig hade kunnat bli glad igen om jag gör det . . .
    Du ska inte göra en abort, som du inte vill göra. Då är det faktiskt bättre att du lämnar den här omogne idioten.
  • elin1989

Om du inte vill göra abort så kommer du definitivt att ångra det. Ingen man är värd det. Och framförallt inte någon som beter sig som din sambo.

Svar på tråden Han vill göra en abort - inte jag