tolvåring rosa hår
Hej! jag skulle behöva andras perspektiv och idéer. har en nyss fyllda tolvårig tjej som länge talat om att hon vill färga sitt hår rosa. hon har väldigt långt tjockt hår och har alltid varit mycket stolt över sitt hår. jag har gått med på rosa toppar, någon slinga osv men sagt nej till att färga hela håret. mina argument är inte utifrån att jag inte tycker det är fint (nej det tycke öjag inte) utan oro att hon ska själv bli så ledsen efter en tid, oro för kostnader förenat med detta men framför allt: oro för att hon ska tappa allt hår o bli typ flintskallig, har läst en del skräckhistorier (återigen för vad gör det med henne att det händer? i min värld är hon ju världens sötaste oavsett men det hör inte hit) och oro för allergiska reaktioner! hon har haft en del problem med sin hud, som liten fick hon diagnos psoriasis men den togs sen bort, men den sattes ju för att hon hade så stora problem i huden som man inte kunde riktigt förstå vad det annas kunde vara...
vad tänker ni andra föräldrar?
jag tvekar allt mer nu, tänker att å ena sidan ska jag som förälder sätta gränser. å andra sidan ska jag inte hövad min rätt att sätta gränser annat än där jag verkligen behöver och min dotter måste få göra sina val, prova sina saker. vi kan diskutera risker och vad jag oroar mig för och sen bestämmer hon själv i vissa frågor... hennes utseende är egentligen fel av mig att lägga mig i?
för mig är också magtröjor uteslutet vilket vi diskuterat en del, men det tycker jag är lättare att stå för, så tänker jag för ATT.
vill så gärna ha era tankar åt alla håll, för samtalet kommer fortsätta och jag vill tänka vidare än jag gjort hittills.