• elinaehn

tolvåring rosa hår

Hej! jag skulle behöva andras perspektiv och idéer. har en nyss fyllda tolvårig tjej som länge talat om att hon vill färga sitt hår rosa. hon har väldigt långt tjockt hår och har alltid varit mycket stolt över sitt hår. jag har gått med på rosa toppar, någon slinga osv men sagt nej till att färga hela håret. mina argument är inte utifrån att jag inte tycker det är fint (nej det tycke öjag inte) utan oro att hon ska själv bli så ledsen efter en tid, oro för kostnader förenat med detta men framför allt: oro för att hon ska tappa allt hår o bli typ flintskallig, har läst en del skräckhistorier (återigen för vad gör det med henne att det händer? i min värld är hon ju världens sötaste oavsett men det hör inte hit) och oro för allergiska reaktioner! hon har haft en del problem med sin hud, som liten fick hon diagnos psoriasis men den togs sen bort, men den sattes ju för att hon hade så stora problem i huden som man inte kunde riktigt förstå vad det annas kunde vara...
    vad tänker ni andra föräldrar?
    jag tvekar allt mer nu, tänker att å ena sidan ska jag som förälder sätta gränser. å andra sidan ska jag inte hövad min rätt att sätta gränser annat än där jag verkligen behöver och min dotter måste få göra sina val, prova sina saker. vi kan diskutera risker och vad jag oroar mig för och sen bestämmer hon själv i vissa frågor... hennes utseende är egentligen fel av mig att lägga mig i?
    för mig är också magtröjor uteslutet vilket vi diskuterat en del, men det tycker jag är lättare att stå för, så tänker jag för ATT.

vill så gärna ha era tankar åt alla håll, för samtalet kommer fortsätta och jag vill tänka vidare än jag gjort hittills.

• Svar på tråden tolvåring rosa hår
  • AnnaZL

Vad har hon för hårfärg? Är hon väldigt blond kan det ju bli rosa med förhållandevis ofarliga toningar som manic panic (om de finns fortfarande)- som inte har någon utvecklare, bara en burk.

Skulle hon behöva bleka håret först skulle jag inte låta min tolvåring med hudproblem göra det.

• driver28

Låt henne prova. Det går att färga om det igen. Lika bra hon får det ur systemet nu.

• cosinus

Min 12-åring har provat lila, rosa och röda toningar som vi köpt på kvantum. Någon blå kartong och extremt knalliga färger.

Har suttit bra i c-a två veckor och sen halvbra ytterligare en tid. Ganska lagomt i mitt tycke och dottern har varit nöjd över att ha fått prova

• M i s s

Är hon blond så går det att färga rosa. En rosa färg sitter inte speciellt länge om man inte underhåller den. Så den kommer tvättas ur ganska snabbt. Jag ser inga problem med det, men det får ju du avgöra vad du känner för.

En blekning hade jag inte gått med på. Men en rosa toning sitter inte speciellt länge, så tycker inte det är en stor grej.

• Starka

Hade också rekommenderat manicpanic stargazer eller direktions toningar dom är snälla mot håret sitter inte så länge och försvinner helt. Tänk bara på att skydda ALLT när du färgar dom fläckar som attan.

• elinaehn

japp hon är blond. mörkblond. ok. tack för alla era tankar, jag gissar jag kommer landa i nej till bleka, ja till tona. tack!

• Starka

Ja den är semipermanent och avtar för varje tvätt. Vett att vissa blandar den med balsam för kortare hållbarhet och mer pastellfärg. Har inte provat den själv utan använt directions men dom ska vara ganska lika. Min mörklila färg va helt borta efter ca 3 månader. Man ska kunna tvätta håret i c-vitamin för att det ska försvinna fortare

Svar på tråden tolvåring rosa hår