• Anonym (Prover)

Läsa journal -dataintrång. Ska jag?

Hej!

Jag är ssk och har därför tillgång till journalsystem. Det är olagligt att logga in i sin egen journal utan tillstånd från behandlande läkare. Nu är det så att jag behöver få tag i provsvar och min läkare är på semester. Är därför väldigt frestad att gå in i journalen trots att det är olagligt. Vet att många kollegor går in i sin egen och anhörigas journaler men jag har inte vågat. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?
  • M1rella
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-12 15:21:51 följande:

Jag anser att jag bör ha rätt att veta om det som står om mig. Provsvaren säger mig mycket eftersom jag själv är vårdutbildad.

Att du är ssk innebär inte att du vet vad läkaren har för planer utifrån provsvaren. Och även om du är ssk så kan fin journal innehålla delar slm kan vara skadliga för dig. Precis som alla andras journaler kan vara skadliga för dem. Så nej, du har ingen rätt att få veta vad som står i din journal eftersom du inte har en vårdrelation til dig själv.
  • K med lilla E
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-12 15:21:51 följande:

Jag anser att jag bör ha rätt att veta om det som står om mig. Provsvaren säger mig mycket eftersom jag själv är vårdutbildad.

Då får du gå via arkivet som alla andra och begära ut din journal. Konstigare än så är det inte. Dessutom tror jag att om provsvaren visat något onormalt så hade garanterat någon hört av sig, det är ju inte så att bara för att mottagningen/avdelningen är stängd så har ingen tittat på provsvaren. 
  • K med lilla E
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-11 10:18:38 följande:

Hej!

Jag är ssk och har därför tillgång till journalsystem. Det är olagligt att logga in i sin egen journal utan tillstånd från behandlande läkare. Nu är det så att jag behöver få tag i provsvar och min läkare är på semester. Är därför väldigt frestad att gå in i journalen trots att det är olagligt. Vet att många kollegor går in i sin egen och anhörigas journaler men jag har inte vågat. Hur skulle ni gjort?

Dessutom om du VET om kollegor som går in i anhörigas journaler så ska du absolut anmäla detta, det är inte ett ok beteende att göra så..
  • modsey

Nej aldrig . Granskar patientjournaler i vårt landsting och är ockdå sjuksköterska. Känner till flera fall för vårdpersonal åkt dit. Be en vikarierande eller annan läkare kolla orovsvaren ! Självklart kommer du kunna tyda dem och gå en bild av vad du vill veta.

• Flygfotogen
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-12 14:07:22 följande:

Det är ju lite skillnad på att "snoka i journaler" och att kolla upp provsvar i sin egen...

Du äger inte journalen om dig.
  • Anonym (Nej!)

Gör det inte! Inom polisen får man inte göra någon typ av slagningar på sig själv eller anhöriga. Inte ens på sitt egna registreringsnummer i polisens register.

Nu för tiden kan man ju logga in på 1177 och kolla journalen. Har du testat det?

• M1rella
    Anonym (Nej!) skrev 2016-07-12 19:43:17 följande:

Gör det inte! Inom polisen får man inte göra någon typ av slagningar på sig själv eller anhöriga. Inte ens på sitt egna registreringsnummer i polisens register.

Nu för tiden kan man ju logga in på 1177 och kolla journalen. Har du testat det?

I alla landsting är det inte möjligt att läsa sin journal på 1177.
  • Jennie med ie
    Anonym (Nej!) skrev 2016-07-12 19:43:17 följande:

Det går inte i alla landsting.
    Och det är ganska få landsting som ger tillgång till den del som heter Provsvar.
  • Anonym (Wendela)

Hur långt tillbaka lagras journaler. Vad gör man om man misstänker att någon sjukvårdspersonal gått in och läst ens journal som ligger väldigt många år tillbaks?

• M1rella
    Anonym (Wendela) skrev 2016-07-12 20:09:59 följande:

Hur långt tillbaka lagras journaler. Vad gör man om man misstänker att någon sjukvårdspersonal gått in och läst ens journal som ligger väldigt många år tillbaks?

De raderas aldrig vad jag vet. Om man misstänker att en obehörig vårdpersonal läst ens journal så anmäler man.
Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?