• Anonym (Prover)

Läsa journal -dataintrång. Ska jag?

Hej!

Jag är ssk och har därför tillgång till journalsystem. Det är olagligt att logga in i sin egen journal utan tillstånd från behandlande läkare. Nu är det så att jag behöver få tag i provsvar och min läkare är på semester. Är därför väldigt frestad att gå in i journalen trots att det är olagligt. Vet att många kollegor går in i sin egen och anhörigas journaler men jag har inte vågat. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?
  • Anonym (Nej!)

Nu vet vi inte i vilket landsting ts bor i, och det var en idé om hur hon/han kunde komma runt att göra tjänstefel.

M1rella skrev 2016-07-12 19:47:41 följande:

I alla landsting är det inte möjligt att läsa sin journal på 1177.

Jennie med ie skrev 2016-07-12 19:57:10 följande:

Det går inte i alla landsting.

Och det är ganska få landsting som ger tillgång till den del som heter Provsvar.

• M1rella
    Anonym (Nej!) skrev 2016-07-12 20:29:03 följande:

Nu vet vi inte i vilket landsting ts bor i, och det var en idé om hur hon/han kunde komma runt att göra tjänstefel.

Fast ts har redan skrivit att hon inte kan komma åt sin journal via 1177. Men oavsett så kommer man ändå inte åt provsvar där.
  • Jennie med ie

Och det är ganska få landsting som ger tillgång till den del som heter Provsvar.

Jotack, det begrep vi med. Påpekanden är lika korrekta för det.
  • Anonym (Nej!)

Men hörrni vilken trevlig ton ni har! Jag hade missat det ts skrivit om 1177, annars hade väl jag också "begripit" det. I fortsättningen kan det vara trevligt om ni båda tänker lite på hur ni formulerar er. Tack på förhand.

M1rella skrev 2016-07-12 20:32:05 följande:

Fast ts har redan skrivit att hon inte kan komma åt sin journal via 1177. Men oavsett så kommer man ändå inte åt provsvar där.

Jennie med ie skrev 2016-07-12 20:33:30 följande:

• Jennie med ie
    Anonym (Nej!) skrev 2016-07-12 20:47:04 följande:

Men hörrni vilken trevlig ton ni har! Jag hade missat det ts skrivit om 1177, annars hade väl jag också "begripit" det. I fortsättningen kan det vara trevligt om ni båda tänker lite på hur ni formulerar er. Tack på förhand.

Jennie med ie skrev 2016-07-12 20:33:30 följande:

Var så god.
  • Anonym (spc)

Oj, det var touchy. Du kommer med ett allmängällande utformat påstående om att man kan se sin journal via 1177. Du får då fullt sakligt till svar att det kan man inte i alla landsting, och att det bara är i enstaka landsting man kan se provsvar. Varför inte bara lära dig nåt nytt i stället för att snorka dig?

TS. Bra att du beslutat dig för att inte göra det. Du bör dock försöka få kollegorna att sluta också, annars uppmärksamma chefen.
  • Maria 434

TS om du nu vet att dina kollegor går in och läser journaler de inte har rätt att läsa, varför anmäler du dom inte? Du verkar inte ha speciellt hög etik som ssk och jag hoppas jag aldrig blir din patient.

• Anonym (Prover)

För att jag har funderat på att läsa min egen journal så har jag låg etik? Då har vi olika definition på det. Jag skulle självklart aldrig läsa någon annans journal som jag ej har rätt till. Och jag kommer inte heller att gå in i min egen. Ja jag kanske får anmäla mina kollegor.

Maria 434 skrev 2016-07-12 21:03:30 följande:

TS om du nu vet att dina kollegor går in och läser journaler de inte har rätt att läsa, varför anmäler du dom inte? Du verkar inte ha speciellt hög etik som ssk och jag hoppas jag aldrig blir din patient.

• Anonym (M)
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-12 22:05:41 följande:

För att jag har funderat på att läsa min egen journal så har jag låg etik? Då har vi olika definition på det. Jag skulle självklart aldrig läsa någon annans journal som jag ej har rätt till. Och jag kommer inte heller att gå in i min egen. Ja jag kanske får anmäla mina kollegor.

Tror det mest syftar på att du vet att andra gör det men säger inget... Ok om dom kollar sina egna journaler men anhörigas... Känns ju faktiskt väldigt fel
  • Fröken Apelsin

Rent moraliskt ser jag inga problem alls, men rent juridiskt eller vad man ska säga kan du få sparken och bli åtalad. Jag hade inte tagit den risken.

Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?