• W98K

    Sår/blåsa i underliv

    Hej, jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en sak.

    För ungefär tre dagar sedan fick jag som en lite plupp på inre sidan av inre blygläppen. Till en början var den bara liten och gjorde inte alls ont. Men senare blev det som en blåsa (nivet med vitt på typ) och gjorde så sjukt ont. Kan inte kissa utan att det svider när kisset nuddar. Jag har inte haft sex på ca 1 månad men är väldigt orolig. Jag vet inte vad jag ska göra.. Just nu är det mer som en grop istället men gör lite mindre ont, dock fortfarande ont. Snälla hjälp!!

  • Svar på tråden Sår/blåsa i underliv
  • W98K

    Det är också så att jag var extremt förkyld/sjuk när jag fick denna.. Hade feber, as ont i halsen, huvudet och mådde illa till och från.

  • Anonym (Kille)

    Låter lite som herpes. Bild googla eller gå in på harduherpes o titta läs om det stämmer på dig. Annars är väl läkare ett stående stalltips när man misstänker nån form av könssjukdom eller har den typen av problem.

  • W98KK

    Det är samma person som W98K

    Men jag har endast haft sex med en kille och han har inte haft sex med någon annan ham heller.. Hur får man herpes egentligen?

    Sen har jag bara en blåsa nu som jag tror är påväg att försvinna.. Ska jag vänta o se om den försvinner eller ska jag gå t ungdomsmottagning direkt?

    Och kan man bli fri från det? Är så rädd och endast 17 år, vet inte vad jag ska göra :(

  • MammAmma

    Men han kan ju ha oral herpes, som han lika gärna kan ha blivit smittad med redan som liten. Det kan smitta till underliv via oralsex eller med fingrar som fuktats med saliv.

  • Anonym (K)

    Gå till ungdomsmottagning så kan dom ta odling nu när du har ett sår. Mitt första herpesutbrott startade likadant. En blåsa och ont i halsen. Tyvärr har man kvar viruset resten av livet och utbrotten kommer lite då och då.

  • W98K

    Hmm okej men smittar det inte då om man har kvar det hela livet? Blir så ledsen av detta vet inte vad jag ska göra..

    Mitt ex och jag gjorde slut för ca 3 veckor sedan, bör jag berätta för honom?

  • Anonym (K)
    W98K skrev 2016-07-11 16:11:11 följande:

    Hmm okej men smittar det inte då om man har kvar det hela livet? Blir så ledsen av detta vet inte vad jag ska göra..

    Mitt ex och jag gjorde slut för ca 3 veckor sedan, bör jag berätta för honom?


    Jo det smittar men risken är mindre när man inte har ett utbrott. Jag förstår att du är ledsen och jag hoppas för din skull att det inte är herpes. Jag fick det förra året och grät i veckor.

    Gå och gör ett test först och berätta sedan för ditt ex om testsvaret är positivt så han inte smittar andra omedvetet.
  • Anonym (Samma sak här)

    Hej! Ser att det var två år sedan detta inlägg gavs ut men tänkte bara säga att jag har/hade exakt det du beskrev här och blev diagnotiserad med Lipshutz Ulcer. Så bara för att man har en blåsa i underlivet betyder inte det att man har herpes :)

    Startar med en influensasymtom och sen får man en liten röd/lila prick som sen blir en blåsa och därefter en liten grop. Man vet inte varför det uppkommer men troligtvis är det körtelfeber viruset som vaknar till liv i kroppen spontant. Hoppas du gick till gynekologen då barnmorskemotagningen var ignoranta nog att kasta ur sig herpes till mig då det inte ens var det :)

    Hoppas det löste sig för dig!

Svar på tråden Sår/blåsa i underliv