• Maltemånsson

Vilka komplimanger är ok att ge?

Jag gillar att ge komplimanger, men ibland avstår jag för att jag är osäker på hur de ska tas emot.

Vilka komplimanger tycker du är ok att ge till kollegor eller vänner, utan sexuella baktankar. Dock skulle det kunna vara en väldigt oskyldig och vänskaplig flört. När känns det som att man blir för närgången?

Antar att de flesta är ok med komplimanger som inte genast associeras till intimitet, som t.ex vilka fjupblå härliga ögon,den snygga hårfärg eller vad härlig och sommrig man ser ut.

Men är det ok att i ett sammanhang som på kontoret (bland andra kollegor) berömma en jämnårig kollega hur snyggt byxorna sitter över rumpan? Hur snygga brösten ser ut i toppen? Eller hur snyggt musklerna kommer fram i t-shirten? Att jeansen sitter snyggt runt skrevet?

Var tycker ni gränsen går?

Helst skulle jag önska att man ska kunna ge beröm om allt och till alla för att det skulle kunna sprida positiva effekter på mottagaren- men det får ju motsatt effekt om det inte tas emot på ett positivt sätt.

• Svar på tråden Vilka komplimanger är ok att ge?
  • Themis

Undvik att kommentera kroppsdelar (utom hår) om det gäller någon annan än din partner, tycker jag. Jag inbillar mig att de flesta vill bli sedda som något mer än lösa kroppsdelar med betygslappar på.

Jag ger mina kollegor komplimanger för nya kläder, något fint smycke/klocka, fina skor och naturligtvis för deras idéer och arbetsinsatser, vilket nog uppskattas mer.

Eftersom jag är en väldigt extrovert människa så anfaller jag också folk på stan ibland och ger en komplimang för en cool väska, häftig retrofrisyr eller komplett outfit som ser helt rätt ut på den personen. 

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Themis

Undvik också "komplimanger" av typen "din pungsvett är ju inte så illa som man kunde befarat faktiskt"....

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Smecker

Positiv feedback rörande arbetsprestation, lojalitet och hängivenhet ger jag gärna och ofta. När det gäller personligare saker så kan jag absolut kommentera t ex när någon gjort något fint med håret, eller kanske köpt en snygg jacka eller väska eller skor. Men utöver det, absolut inte. Det passar sig inte att jag kommenterar/komplimerar personalens kroppar, eller ens kommer med kommentarer som tangerar deras personliga sfär.

Nej, kommentarer av typen "vad vackert dina blygdläppar fladdrar i vinden under den kjolen" kommer med största sannolikhet att ge dig grava problem. Jag finner det oerhört förvånande att någon i den åldern inte har lärt sig gränserna.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Maltemånsson
    Smecker skrev 2016-07-16 18:26:46 följande:

Positiv feedback rörande arbetsprestation, lojalitet och hängivenhet ger jag gärna och ofta. När det gäller personligare saker så kan jag absolut kommentera t ex när någon gjort något fint med håret, eller kanske köpt en snygg jacka eller väska eller skor. Men utöver det, absolut inte. Det passar sig inte att jag kommenterar/komplimerar personalens kroppar, eller ens kommer med kommentarer som tangerar deras personliga sfär.

Nej, kommentarer av typen "vad vackert dina blygdläppar fladdrar i vinden under den kjolen" kommer med största sannolikhet att ge dig grava problem. Jag finner det oerhört förvånande att någon i den åldern inte har lärt sig gränserna.

Lika förvånande som jag finner det att en person av din "FL-dignitet" inte inser att när jag formulerar trådstarten påvisar ytterligheterna på komplimangskalan för att få igång en diskussion.

Jaja...
  • pyssel

Jag undviker alla kroppskomplimanger till kolleger. Kommenterar inte viktuppgång eller viktnedgång heller som vissa har gränslösheten att göra.

Alla hästar hemma
  • Smecker
    Maltemånsson skrev 2016-07-16 21:32:55 följande:

Lika förvånande som jag finner det att en person av din "FL-dignitet" inte inser att när jag formulerar trådstarten påvisar ytterligheterna på komplimangskalan för att få igång en diskussion.

Jaja...

Diskussion? Det existerar ingen diskussion här, det är ensidigt spel på öppet mål. Vilket någon i den åldern borde insett på förhand, särskilt om hen har någon som helst koll på vilka gränser och sociala koder som gäller i arbetslivet. Jaja..
  • Anonym (klf)

Säg att dina kollegor ser ut som koncentrationslägerfångar. Det visar att du är mån om deras hälsa.

• Anonym (Helene)

Jag skulle inte kommentera något om kroppen. Fast om någon kommer nyklippt så tycker jag det är ok att ge en komplimang för håret , det blir nästan konstigt om ingen säger något då. Jag har iofs blivit glad över komplimanger från manliga kollegor några gånger men då har det varit attraktiva män fast ändå helt o-flirtiga relationer där jag visste att det inte fanns ngt dolt budskap. Det kan bli så fel annars.

• Maltemånsson
    Smecker skrev 2016-07-17 00:56:43 följande:

Diskussion? Det existerar ingen diskussion här, det är ensidigt spel på öppet mål. Vilket någon i den åldern borde insett på förhand, särskilt om hen har någon som helst koll på vilka gränser och sociala koder som gäller i arbetslivet. Jaja..

Du får nog ta och läsa igen, folk är inte eniga om var gränsen går. Och uppenbarligen togs inte min komplimang till dig emot positivt, då du fortsätter med ditt vanliga humör.

Jaja.
  • Anonym (anonym)
    Maltemånsson skrev 2016-07-17 12:04:20 följande:
    Du får nog ta och läsa igen, folk är inte eniga om var gränsen går. Och uppenbarligen togs inte min komplimang till dig emot positivt, då du fortsätter med ditt vanliga humör.

Jaja.
    Folk är nog tämligen ense om att man inte ger komplimanger om diverse kroppsdelar till sina arbetskollegor, inte heller ger man komplimanger om hur kläder sitter över skrev, rumpa, biceps, byst, eller hur de framhäver de välsvarvade benen. Ska man ge komplimanger så räcker det med snygg tröja färgen klär dig och inte snygg tröja den framhäver din byst och midja på ett snyggt sätt..
  • Anonym (Helene)

Smecker, du använder ordet "personalen" , om det beror på att du är chef så är det intressant, jag tycker att gränserna är ännu strängare då. Alltså du verkar insett det så det var inte kritik, bara ett inlägg i debatten.

• Smecker
    Anonym (Helene) skrev 2016-07-17 12:40:44 följande:

Smecker, du använder ordet "personalen" , om det beror på att du är chef så är det intressant, jag tycker att gränserna är ännu strängare då. Alltså du verkar insett det så det var inte kritik, bara ett inlägg i debatten.

Jag har alltid haft samma nivå och gränser oavsett vilken position jag haft.
Svar på tråden Vilka komplimanger är ok att ge?