• Anonym (!)

    Lånar/tar du pengar av ditt barn?

    Anonym (ja) skrev 2016-07-17 22:43:03 följande:
    Taggar utåt? På vilket sätt har jag fel i att pengarna är mina tills jag har gett bort dem? Inte så taggigt, men ganska självklart.

    Däremot har du rätt i att jag hellre velat att barnen haft stora sparkonton, än inga sparade pengar. Nu fungerar inte det.
    Du har taggarna utåt i ditt sätt att skriva .
  • Anonym (!)
    Anonym (M) skrev 2016-07-17 22:51:10 följande:
    Har man talat om det för barnet kan jag hålla med, då har man ju i praktiken gett bort pengarna.

    Men så länge man sparar på eget konto, eller under den egna madrassen utan att delge någon annan får man väl ändra syfte så mycket man vill. Precis som om man sparar till en moped men kommer på att man vill ha en cykel i stället ....

    Eller om man sparar i syfte att köpa julklappar till sina föräldrar, men så behöver man penagr till något man bedömmer som viltigare och köper billigare klappar istället. Har man då stulit av sina föräldrar?
    Vem har ett sparande specifikt till en persons tex föräldrar julklapp ?
    Sparar man till moped o köper en cykel är det ju inte samma sak då pengarna ändå går till den som skulle ha mopeden fast i form av en cykel .
  • Anonym (!)
    Anonym (M) skrev 2016-07-17 23:05:26 följande:
    Det kan mam väl göra, lägga undan en slant varje månad till juklappar?

    Och sen kommer bågot

    viktigare emellan och juklappakontot halveras.

    Men min poäng var att så länge man nu inte (av någon outgrundlig anledning) talat om till mamma att du ska få en julklappa för 500kr så gör man inget moraliskt fel om det visar sig att man bara har råd med 250 kr

    Dvs så länge det handlar om ens eget privata budgetupplägg eller ambition för sitt sparande finns det väl inget omoraliskt i att ändra sitt budgetupplägg eller sin ambition med sparande?
    Till just föräldrar ? Till julklappar överlag ja men just till specifik person ?
  • Anonym (!)
    Anonym (M) skrev 2016-07-17 23:40:27 följande:

    Visst skulle man väl kunna göra det. Tex känna att mamma är värd en extra stor klapp i år och lägga undan en hundralapp i månaden i en burk...

    Eller bestämma att barnet ska få en klapp för 2000:- men närmare jul inse att de där pengarna behövs bättre till annat och ändra ambitionen till tusen kr.

    Men egebtligen är det helt irrelevant för min poäng hur vanligt det är att man gör så. Poängen är ju ändå den samma - om jag har tänkt att ge min mamma 1200:- i julklapp (utan att informera mamma om detta) men sen ändrar mig till 600:-- begår jag en omoralisk handling gentemot mamma då?


    Nä poängen är långt ifrån den samma som att spara till sina barn . Mycket dålig jämförelse .

    Vi skulle ha ca 20 olika sparkonton bara till julklappar om vi skulle göra så , vi köper åt ca 20 per . Haha herregud
  • Anonym (!)
    Anonym (ja) skrev 2016-07-18 00:32:22 följande:
    Men kan du inte tänka utanför din box?

    Glöm liknelsen med julklappar om den är svår för dig.

    Jag läste om någon här på FL som lägger undan pengar varje månad i flera år för att tillsammans med sina syskon ge sin mamma en fin resa när hon fyller 60. De hade tänkt lägga ca 60 000 kr på resan.

    Om de sedan ändrar sig, och istället köper biljetter till en musikal och middag, för 1500 kr istället, och tar sparpengarna till annat. Är det stöld?
    Det går inte att jämföra så , du har lite otur nu när du tänker
  • Anonym (!)
    Anonym (ja) skrev 2016-07-18 00:48:21 följande:
    Varför går inte det?

    1) Någon sparar pengar att ge till sin mamma, men ändrar planer och använder pengarna själv.
    2) Någon sparar pengar att ge till sitt barn, men ändrar planer och använder pengarna själv.

    Vad skiljer?
    Nu var det ju inte riktigt så du skrev .
    Ett barn sparar man till många år , en julklapp ca 1 år , tex
  • Anonym (!)
    Anonym (ja) skrev 2016-07-18 07:53:38 följande:
    Läs inlägg #71 igen och se vad jag skrev.
    För det första har jag inte sagt att det är stöld , det är dina egna ord . Sen är det stor skillnad att spara till sina barns framtid o till en födelsedagspresent .
    Jag säger att man rör inte andras pengar , spar man åt barnet är det barnets pengar i min värld , sen om du i din värld tycker det är ok att ta dom så är det så .
  • Anonym (!)
    nernu skrev 2016-07-18 08:11:41 följande:

    Hur i hela friden kan man spara stora summor till sina barn om inte ens har en buffert för oförutsedda utgifter? Helt obegripligt...


    Håller med .
  • Anonym (!)
    Mandel skrev 2016-07-18 10:05:13 följande:

    Har aldrig rört barnens sparkonton.
    Mår till och med dåligt när jag tar pengar ur barnens sparbössor/kuvert där födelsedagspengar sparas och där då givaren sagt att ex de 500kr som barnet fick i present ska gå till vinterskor eller så till barnet och jag köper det till barnet...
    Har samma känsla kring att använda presentkort som barnen fått.

    Om barnen får pengar av släkten för att kunna köpa en ny cykel, så tar vi ändå inte av de pengarna när vi sedan väl köper en ny cykel...

    Vet inte varför vi är sådana!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Låter som oss . Men det är skönt den dagen dom är "vuxna" att ge dom dessa sparade pengar kan jag lova :)
  • Anonym (!)
    Mandel skrev 2016-07-18 13:23:18 följande:
    Grejen är väl bara den att barnen har typ mer sparade pengar än vad jag har
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Så är det dock inte för oss
  • Anonym (!)
    Anonym (Linda) skrev 2016-07-18 17:32:28 följande:
    Du tror att livet ser likadant ut från det att första barnet föds tills det sista barnet flyttar hemifrån?

    Du förstår inte att saker kan hända på vägen som gör att man måste ställa om sin ekonomi?  Jag tycker synd om dig.
    Är väl därför man har ett eget sparande oxå , OM nått skulle hända
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 18:12:24 följande:
    Fantastiskt att alla har stora sparande. Eller fantastiskt att tro det.

    Är väl jättebra att familjer försöker spara till sina barn. Sen håller det kanske inte för alla händelser , men ändå. Varför döma?
    Alla har nog inte stora sparandet , sparande till oförutsedda utgifter bör ju gå före barnens sparande
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 18:18:52 följande:
    Tja tar man av de pengarna vid en kris är det ju precis samma sak.
    Nä inte om man sparar i barnets namn tex
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 18:38:31 följande:
    Eftersom man spar pengarna själv är det helt i din ordning att göra så.

    Man gär så gott man kan o det är inte olagligt
    Jag har aldrig sagt att det är olagligt . Jag säger att har man inte råd att spara både åt sig själv o barnen bör ens eget sparande gå före
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 18:53:12 följande:
    Ja o det är ju det de här familjerna gör. De tar pengar när de krisar. Kanske blev någon sjuk, arbetslös, finanskris, skilsmässa. ...livet. kanske är det egna sparade tömt.
    Är det inte sparat i barnets namn är det upp till dom men står det i barnets namn är det inte deras pengar . Det är min åsikt att man inte tar andras pengar man gett bort .
  • Anonym (!)
    modsey skrev 2016-07-18 19:06:33 följande:
    din personliga åsikt men inte samhällets eller lagens.
    Jag har full förståelse att familjen gör det innan  de ansöker om ex socialbidrag eller låter bli att köpa frukt och mjölk för att pengarna är slut.
    Var har ts pratat om lagar ?
  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 20:02:43 följande:

    Till att börja med redan i trådstarten.


    Frågeställningen var väl om man har tagit/lånat pengar av barnen ?
    Inte vad lagen säger
  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 21:14:02 följande:

    TS skriver om att det är straffbart och kan leda till skadestånd. Där har du svaret på var TS pratar om lagen.


    Det handlar om stora summor
  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 22:40:35 följande:

    Det är fortfarande svaret på var TS pratar om vad lagen säger.


    Nä ts fråga är om jag tycker det är straffbart
  • Anonym (!)
    Anonym (Hlaw) skrev 2016-07-18 23:06:47 följande:

    Nej TS frågar om vi tycker det är rätt att det är straffbart.

    Åter: där äe svaret på var TS pratar om lagen. Både i form av termen straffbart och termen skadestånd.


    Ja om vi tycker det är straffbart ska det stå i mitt inlägg så klart
Svar på tråden Lånar/tar du pengar av ditt barn?