• polken

Gör jag något fel?? Hjälp!

Hej!

Har en son som är 5,5 månader.

Jag började med smakisar när han var 4 månader och det funka jättebra tsm med ersättning. Men ungefär när han var 4,5 månader så vägrade han ersättning och BVC sa att jag borde börja med gröt. Så han fick gröt varje morgon (smakportion) och fortsatte tvinga i han ersättning. Men han drack som mest 200 ml per dag. Han gick upp 300 gram på en månad. Så när det var dags för 5 månaders vaccin sa bvc-tanten att jag skulle sluta med ersättning och ge han välling. Det funkade i ca en vecka och nu vägrar han det också! Vad gör jag för fel?? Jag blir galen!! Såhär äter han idag,

8-9 banan/päron yoghurt

11-12 en portion gröt + fruktpure + vatten

15-16 tvingar i honom välling, han dricker max 60-70 ml

17-18 han får smakportion (2-3 msk) kyckling/ris/grönsaker + vatten + fruktpure

21-22 välling max 150 ml

Den enda gången han dricker välling är på kvällen när han ska sova, han somnar till det. Har testat på dagen men det funkar inte. Det verkar som att det blir föör mycket för hans lilla mage (han måste kämpa för att bajsa)

Känner mig så hemsk som inte vet vad jag ska göra! :(

• Svar på tråden Gör jag något fel?? Hjälp!
  • Anonym (Vanlig mat?)

Du måste ju känna vad som är rätt för dig/er :) kan bara säga hur vi gjorde.

Men vi började ge portioner (så länge hon själv visade intresse, annars erbjöd vi flaska efter, vilket hon sällan tog, eller så pröva vi med mat lite tätare under dagen) vid 5-5.5 månader, fick i henne så mycket mer än med flaskan. Ersättning fick hon till kvällen då hon va i en dvala mellan vaken o sovande o då gick de bra.

Och man kan ju ge hela portioner från 6månader vilket är om typ 2v för er?

Man ska väl introducera gluten försiktigt, men de finns de ju av i välling så har ert barn druckit de lite så kan de ju knappt spela stor roll.

Idag är hon strax över året och käkar de mesta - även min mat(yey!!), vällingen har hon kommit att gilla på kvällen när hon är trött

• Ellie
    polken skrev 2016-07-17 07:47:00 följande:
    En till fråga, han dricker babysemper ersättning 1. Borde jag byta till 2 när han blir 6 mån? När han väl dricker välling så är det blandat med ersättning.
    Har du provat med tex NAN istället, eller annan sort (minns inte vad de heter)? Vår ratade Semper helt.
  • polken
    Anonym (Vanlig mat?) skrev 2016-07-17 08:13:39 följande:

Du måste ju känna vad som är rätt för dig/er :) kan bara säga hur vi gjorde.

Men vi började ge portioner (så länge hon själv visade intresse, annars erbjöd vi flaska efter, vilket hon sällan tog, eller så pröva vi med mat lite tätare under dagen) vid 5-5.5 månader, fick i henne så mycket mer än med flaskan. Ersättning fick hon till kvällen då hon va i en dvala mellan vaken o sovande o då gick de bra.

Och man kan ju ge hela portioner från 6månader vilket är om typ 2v för er?

Man ska väl introducera gluten försiktigt, men de finns de ju av i välling så har ert barn druckit de lite så kan de ju knappt spela stor roll.

Idag är hon strax över året och käkar de mesta - även min mat(yey!!), vällingen har hon kommit att gilla på kvällen när hon är trött

För mig funkar set jättebra att han äter så som han gör nu. Men har hört så mycket om att ersättning ger all näring och man inte ska sluta med det.. Därför jag nojjar. Men vad tycker du jag ska ge istället för välling/ersättning vid 15/16 för han dricker ändå inget. Han har endast druckit majsvälling om det spelar någon roll. Ja han är 6 månader 2 veckor (12 dagar för att vara exakt haha)
  • polken
    Ellie skrev 2016-07-17 11:43:43 följande:
    Har du provat med tex NAN istället, eller annan sort (minns inte vad de heter)? Vår ratade Semper helt.
    Jag började med NAN när han var 2 månader men han drack inte det, vet inte varför.. Så bytte till semper och har kört på det sen dess. Borde jag byta till 2;an?
  • Carabellis kusp

Majsvälling är mycket bättre eftersom den är glutenfri. Ju mindre gluten, desto bättre. Dock är rekommendationerna att ersättning ska ingå i kosten tills ett års ålder, så jag hade i din situation fortsatt kämpa med det. Förstoppning är ett tecken på att man går fortare fram än vad barnet kan hantera, så försök backa lite med maten (inkl gröt och välling)

• Anonym (Elin)

Pröva att byta mellan olika ersättningar tills du hittar nån som går bättre, det finns ju massor av olika. Om de flesta ersättningar smakar så äckligt som de luktar så är det förståeligt att barnet inte vill ha det.

• polken
    Carabellis kusp skrev 2016-07-17 14:00:53 följande:

Majsvälling är mycket bättre eftersom den är glutenfri. Ju mindre gluten, desto bättre. Dock är rekommendationerna att ersättning ska ingå i kosten tills ett års ålder, så jag hade i din situation fortsatt kämpa med det. Förstoppning är ett tecken på att man går fortare fram än vad barnet kan hantera, så försök backa lite med maten (inkl gröt och välling)

Borde jag ta bort vällingen helt och hållet? Och försöka ge ersättning på kvällarna när han ska sova? För tror inte det spelar någon stor roll vad det är i nappflaskan då. Så länge det är något varmt och drickbart så dricker han.
    Och borde jag hoppa över gröten också?
  • polken
    Anonym (Elin) skrev 2016-07-17 14:19:09 följande:

Pröva att byta mellan olika ersättningar tills du hittar nån som går bättre, det finns ju massor av olika. Om de flesta ersättningar smakar så äckligt som de luktar så är det förståeligt att barnet inte vill ha det.

Det ska jag faktiskt göra! Testade baby semper 2 men det funkade inte. Ska pröva NAN igen :)
  • Rafael90

Rapsolja har neutral smak, sätter igång magen och tillför lite extra kalorier och D-vitamin om du tillsätter det i maten.

• polken
    Rafael90 skrev 2016-07-17 17:21:40 följande:

Rapsolja har neutral smak, sätter igång magen och tillför lite extra kalorier och D-vitamin om du tillsätter det i maten.

Hur mycket ungefär? Kan ju blanda det med gröten eller?
    Rafael, så fint namn!
  • mammalovis

Troligen gör du inget fel. Jag gissar att du har ett aktivt barn som har fullt upp med att upptäcka världen och då blir maten underordnad. Kanske behöver ni ge honom i ett mörkt och tyst rum så inget distraherar. Kanske hjälper det att ge när han precis ska till att sova på dagen också.

Det jag funderar på är att du skriver att han får ta i när han ska bajsa och det behöver ju inte vara så konstigt, men håll koll på om konsistensen på bajset ändras mycket, likaså om han bajsar mer och mer sällan. Om det blir väldigt kompakt kan han ju ha blivit förstoppad och då kan det bli så fullt i magen att de inte väljer att äta förrän det kommit ut. Känn på magen långt ner på vänster sida om magen är mjuk eller spänd där, det kan ge en indikation. Kör med magmassage om han verkar besvärad.

Nu är vår kille 9 månader, men han får katrinplommon till sin dl gröt morgon och kväll. Sedan ger vi bara lösande fruktpuré. Om nu förstoppning är ett problem så betänk att majs, morötter, banan och majsvälling är stoppande. Vi har även fått rådet att ge fibrer som broccoli. Mogna päron och kiwi samt katrinplommonpuré är bäst som lösande.

Testa att ge havrevälling istället om han är van vid havregröt och ge mer lösande ickestoppande kost några dagar för att se om det ger annat resultat. Dock ska ju inte havreprodukter ges mer än 3 gånger per dag brukar man säga. Sedan hade jag fortsatt försökt ge ersättning.

Det med vägra nappflaska känner vi igen, men här är det med allt. Vi får använda pipmugg och vällingen får vi jobba på.

• Carabellis kusp
    polken skrev 2016-07-17 16:44:19 följande:

Borde jag ta bort vällingen helt och hållet? Och försöka ge ersättning på kvällarna när han ska sova? För tror inte det spelar någon stor roll vad det är i nappflaskan då. Så länge det är något varmt och drickbart så dricker han.

Och borde jag hoppa över gröten också?

Jag skulle personligen inte ge varesig gröt eller välling som innehåller gluten till ett så litet barn, utan mycket hellre ersättning. Den är vid hans ålder fullgod mat! Lite mosade grönsaker/rotfrukter någon gång om dagen som tillägg kanske, men inte mycket mer,
  • nnnnnnnn

Fortsätt att ge ersättning.

Sen kanske du ska fundera lite på vad du ger om du märker att magen är trög.

Kanske:

8-9 banan/päron yoghurt - Byt ut frukten mot katrinplommonpuré och se till att yoghurten är en fet sort tex grekisk naturell om du vill ge yoghurt. Om du hellre ger mjölkfritt alternativ, så kanske du kan mixa purén med lite havregryn om du vill få en bättre konsistens. Tillsätt 1 eller en halv tsk rapsolja eller kokosolja. Vissa barn slurpar gärna i sig oljan på tesked och då kan det vara bra att ge dem det först och sedan maten. Så vet du att barnet fått i sig oljan.Avsluta gärna med att erbjuda ersättning för att fylla upp magen.

11-12 en portion gröt + fruktpure + vatten - Varför inte ge lite "riktig mat" i smakportion? Om du ger smakisar så är det inte fel att ge 2 ggr/dag. Frukt har du redan gett, så det kan du skippa eller väljer du en sort som sätter fart på magen. Avsluta gärna med att erbjuda ersättning för att fylla upp magen.

15-16 tvingar i honom välling, han dricker max 60-70 ml - Testa ersättning istället! Vår yngsta gillade bara Hipp.

17-18 han får smakportion (2-3 msk) kyckling/ris/grönsaker + vatten + fruktpure - Borde väl fungera bra, men kanske inte ge frukt 3 ggr/dag? Avsluta gärna med att erbjuda ersättning för att fylla upp magen.

21-22 välling max 150 ml - Här kan det vara läge att testa att ge lite havregrynsgröt eller majsgröt. Om han äter smakportion vid 17, så kan det vara bra att testa gröt vid 19-20 och avsluta med välling eller ersättning.

I varje flaska ersättning kan du tillsätta 0,5 - 1 tsk kokosolja eller rapsolja (eller ge på tesked före matningen, då oljan flyter upp och lägger sig i botten på flaskan så att oljan kommer sist, vilket betyder att barnet måste äta upp precis varenda droppe för att få i sig all olja).

Om du gör egen puré så kan du tillsätta olja innan du mixar maten eller frukten.

• Annelie 76

Majsvälling är väl stoppande? Min son blev iaf stenhård i magen av det, så illa så han skrek när han skulle bajsa.

• Jemp

Jag skulle ta bort vällingen helt och ge så mycket ersättning du kan få i honom.

• Rafael90
    polken skrev 2016-07-17 21:01:40 följande:
    Hur mycket ungefär? Kan ju blanda det med gröten eller?
    Rafael, så fint namn!
    Blanda det med vad som helst, bara det inte skär sig (typ vatten). Gröten funkar nog fint. Du kan ju börja med kanske en tesked 1-2 gånger om dagen så han inte får i sig för mycket och blir lös i magen för det.
Svar på tråden Gör jag något fel?? Hjälp!