• Alexi

När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

Min dotter knäckte koden vid fem år men sen hände inte så mycket på rätt länge, tog något år innan hon började läsa på allvar.

• Alexi

Vi valde medvetet att inte öva så mycket med barnen efter att de knäckt koden (båda två vid fem år) utan vänta på att intresset kom mer från dem. Och sonen som nu är 5.5 år märker jag att han allt oftare försöker läsa någon skylt osv.
    Så vi har uppmuntrat hela vägen men inte pushat och övat.
    Och som svar på din fråga, i början kunde de nog bara ljuda lättaste orden men sen lossnar det mer och mer.

Ett tips är bokserien "extra lätt att läsa". Vi har ett antal sådana hemma och de är perfekta att börja läsa i, versaler och korta enkla meningar. Sen kan man fortsätta med "lätt att läsa-serien".

• Alexi

Min dotter läste flytande när hon började ettan men det har inte varit något problem. De har i matte och svenska böcker som de kan jobba vidare i när de gjort dagens uppgifter. Och de får ju böcker att läsa som är på deras nivå osv.

• Alexi

Men bromsa är väl ingen som gör. Jag ville gärna att mina barn (som är födda sent på året) skulle ha kommit en bit när de börjar skolan. Jag kunde läsa när jag började och det är positivt att ha ett litet försprång, att känna sig duktig från start. Men jag ville inte pusha och hålla på, för det ska gå i deras egen takt och det får ju inte bli så att de kan allt redan när de börjar ettan, då blir det ju tråkigt. Så uppmuntra är en sak, men pusha och aktivt öva är en annan sak.

• Alexi

Med att knäcka läskoden betyder att kunna ljuda bokstäver och förstå vad det står. Tex b-o-k bli bok.

Innan min dotter knäckte läskoden kunde hon ljuda p-o-s-t på en brevlåda och konstatera att det står "brevlåda".

Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?