• Anonym (Undrar)

När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

Som rubriken lyder så undrar jag när det räknas som att ett barn knäckt läskoden?

Mitt barn är 3 år och har under en längre tid "läst" ord som han memorerat utantill. Dvs att han vet att det står tex "bil" eftersom han memorerat ordet som en bild.

Efter ett tag blev han nyfiken på att dela upp orden och höll för delar av ordet med handen och frågade "vad står det nu då?" "vad blir det om jag tar bort b?" osv

Och nu den senaste tiden har han börjat ljuda orden. Jag kan skriva ett ord som jag vet att han inte sett förut, och han läser ordet. För att vara helt säker på att han verkligen inte sett ordet förut, har jag även testat med nonsensord och han har ljudat fram ordet och läst det rätt.

Dock är det än så länge bara korta ord med enklare ljud såsom sova, åka, mos osv, men inte stjärna, tjena osv eller ord där tex k inte låter som k, tex kyla.

Så han läser ju inte flytande än men han ljudar och har kommit på hur man gör, har han knäckt läskoden då?

• Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?
  • Axe
    Anonym (Undrar) skrev 2016-07-21 22:11:57 följande:

Ja jag har läst på lite mer nu på olika sidor och det verkar som att det är det han gjort! :D

Men du skrev att du läste, om jag förstod det rätt, flytande när du var 4? Men minns du om det var så att du först bara kunde läsa enklare ord? Eller var det så att när du knäckte koden så kunde du läsa vad som helst, på en gång? Nyfiken. :)

Jag tror jag kunde läsa, kanske inte läsa en hel bok, men läsa ord och meningar.
  • Axe
    Axe skrev 2016-07-26 22:18:55 följande:

Jag tror jag kunde läsa, kanske inte läsa en hel bok, men läsa ord och meningar.

Läsa bra*
  • Anonym (Undrar)
    Axe skrev 2016-07-26 22:18:55 följande:

Ok!
  • Author7

Oj tre år! Det var tidigt att ens börja lära sig läsa. Jag tycker verkligen det låter som om han är på rätt väg. 

• Uttran

Min oprofessionella åsikt är att man inte kan läsa förrän man kan läsa texten på TV:n vid textade program. Det är en rätt bra måttstock, man behöver ha ett visst tempo och kunna känna igen de flesta ord utan att fastna. Men din son är på god väg, han verkar förstå hur det hänger ihop.

• Mirelle

Klart han kanGlad
    Fortsätt inspirera med lek. Och välj en bra skola som låter honom utvecklas så han inte tappar lusten! Inte kul att vara mini-einstein om skolan sätter käppar i hjulet isf tvärtom. 
    Finns dessutom forskning som (om jag minns rätt) tyder på att intellektuell stimulans tidigt ger spinoffeffekter på egen inlärning senare i livet, så så länge liten har roligt är det bara att tuta å köra.

• Anonym (O)
    Uttran skrev 2016-08-24 19:46:21 följande:

Min oprofessionella åsikt är att man inte kan läsa förrän man kan läsa texten på TV:n vid textade program. Det är en rätt bra måttstock, man behöver ha ett visst tempo och kunna känna igen de flesta ord utan att fastna. Men din son är på god väg, han verkar förstå hur det hänger ihop.

Det var en ganska hög ribba du satt. Då kan min 10åring inte läsa som går i åk 5..... Men det kan hon.
    Som svar på TS så har man knäckt koden när man kan ljuda ihop ord. Läsa kan man sen i olika nivåer.
  • Uttran
    Anonym (O) skrev 2016-08-24 23:22:35 följande:

Det var en ganska hög ribba du satt. Då kan min 10åring inte läsa som går i åk 5..... Men det kan hon.

Som svar på TS så har man knäckt koden när man kan ljuda ihop ord. Läsa kan man sen i olika nivåer.

Har hon blivit testad för dyslexi? Min erfarenhet är att de flesta kan det här i årskurs 2.
  • Anonym (O)
    Uttran skrev 2016-08-25 09:07:20 följande:
    Har hon blivit testad för dyslexi? Min erfarenhet är att de flesta kan det här i årskurs 2.
    Hon har absolut inga svårigheter med läsning och hon går inte i åk 5 utan 4, jag blandade ihop barnen. Hon kan följa med hyggligt om orden inte är för långa och texten inte för snabb. Det går olika fort i olika program faktiskt. Ingen av hennes jämnåriga kompisar kan heller det med alla program. Däremot kan hennes syster det som är 8år och går i åk5 Alla är vi olika bra på olika saker.
  • Uttran
    Anonym (O) skrev 2016-08-25 20:10:35 följande:

Hon har absolut inga svårigheter med läsning och hon går inte i åk 5 utan 4, jag blandade ihop barnen. Hon kan följa med hyggligt om orden inte är för långa och texten inte för snabb. Det går olika fort i olika program faktiskt. Ingen av hennes jämnåriga kompisar kan heller det med alla program. Däremot kan hennes syster det som är 8år och går i åk5 Alla är vi olika bra på olika saker.

Efter vad du har berättat här låter det som att hon har problem. Det är inget att skämmas för, dyslexi har ingen med intligens att göra. Visst är vi bra på olika saker, men just läsning är jätteviktigt och bra om man får hjälp med så tidigt så möjligt.
  • Anonym (O)
    Uttran skrev 2016-08-25 20:54:40 följande:
    Efter vad du har berättat här låter det som att hon har problem. Det är inget att skämmas för, dyslexi har ingen med intligens att göra. Visst är vi bra på olika saker, men just läsning är jätteviktigt och bra om man får hjälp med så tidigt så möjligt.
    Vem har sagt att jag skäms? Och när blev det ett problem att man inte orkar läsa text på tvn? Det finns bra mycket viktigare än att se på tv Hon lärde sig läsa själv när hon var 4år och är bäst i klassen med en uppmätt läsförståelse på högre nivå än förväntat så det finns inget som jag ser som kan tolkas som dyslexi. Men det är ju bra att du kan ställa diagnos enbart på några rader jag skrivit. Nog om det för nu tycker jag allt blivit väldigt OT
  • Anonym (?)
    Uttran skrev 2016-08-25 09:07:20 följande:
    Din erfarenhet är nog inte helt enligt resten av Sveriges erfarenhet. Det är först vid ca 9-10 års ålder som barnen normalt brukar kunna hänga med i texter på tv. De allra flesta barn kan läsa annat innan dess, men inte snabbt nog.
  • Anonym (Ta det lugnt)

Det är inte bara för att undvika skoltrötthet som det kan vara en bra idé att ta det lugnt.

Jag var själv en sådan som lekte mig genom skolan. Allt var jättelätt och jag hade toppbetyg. Hade tur att ha bra lärare som vårdade min 'talang', så jag blev aldrig skoltrött.

Däremot så har hela min barndom handlat om hur duktig jag är, hur unik jag var som kunde allt före alla andra, hur oerhört intelligent jag var, vilja gåvor jag fått osv... Nu i vuxen ålder brottas jag oerhört med att känna mig otillräcklig. Jag har helt enkelt dålig självkänsla, tror bara att jag duger om jag presterar, kan inte riktigt förstå att någon kan tycka om mig som person osv.

Och det är inte kul :(

Så tänk er för!

Min egen 5-åring har knäckt läskoden. Och jag svarar givetvis på hans frågor och när han vill att jag sitter med honom när han vill läsa så gör jag såklart det. Men jag är väldigt noggrann med att inte vissa större glädje eller entusiasm bara för att han presterat något, för jag vet vilka djupa spår det kan sätta...

• Mirelle
    Anonym (Ta det lugnt) skrev 2016-08-25 23:36:29 följande:

Det är inte bara för att undvika skoltrötthet som det kan vara en bra idé att ta det lugnt.

Jag var själv en sådan som lekte mig genom skolan. Allt var jättelätt och jag hade toppbetyg. Hade tur att ha bra lärare som vårdade min 'talang', så jag blev aldrig skoltrött.

Däremot så har hela min barndom handlat om hur duktig jag är, hur unik jag var som kunde allt före alla andra, hur oerhört intelligent jag var, vilja gåvor jag fått osv... Nu i vuxen ålder brottas jag oerhört med att känna mig otillräcklig. Jag har helt enkelt dålig självkänsla, tror bara att jag duger om jag presterar, kan inte riktigt förstå att någon kan tycka om mig som person osv.

Och det är inte kul :(

Så tänk er för!

Min egen 5-åring har knäckt läskoden. Och jag svarar givetvis på hans frågor och när han vill att jag sitter med honom när han vill läsa så gör jag såklart det. Men jag är väldigt noggrann med att inte vissa större glädje eller entusiasm bara för att han presterat något, för jag vet vilka djupa spår det kan sätta...

Jag skulle vilja nyansera det lite :) Kunde själv läsa före 2 års ålder etc etc. Så klart jag fått beröm. Har också brottats med självkänslan, men tror inte det har att göra med intellektuell stimulans och med mina prestationer även om jag också i ffa yngre år känt att mina prestationer är det enda jag kan lita på.

Däremot, att alltid känna sig flera år äldre än sina jämnåriga, som Benjamin Button eller nåt, kan så klart leda till att skoltiden kan bli jobbig. Speciellt om man aldrig får jobba före i skolan (typ jag) och de jämnåriga tror att man skryter bara för att man lär sig fort (typ jag). Har också vuxit upp utan syskon vilket säkert också har påverkat. 

Tror inte det hjälper socialt att inte stimulera sitt barn intellektuellt. Om jag inte fått så mycket intellektuell stimulans hemma hade jag nog i alla fall tyckt att skolan var tråkig, ifrågasatt lärare, känt mig lillgammal etc. Smartskaft har det ofta jobbigt men man kan inte bota det genom att "ta det lugnt" eftersom det är ens grundpersonlighet i kombination med den sociala miljön runtomkring som gör att man inte kan utvecklas och blomma vilket i sin tur enligt min mening gör att självkänslan tryter. Dålig emotionell självkänsla har ingenting med intellektuell stimulans att göra. Däremot är det jätteviktigt att man får ett brett socialt nätverk och att man får känna sig värdefull som person dvs att det inte är bara ens IQ som räknas.

Du har nog rätt i att det kan påverka hur man framför sitt beröm. Att måla upp sitt barn som en högstående varelse är väl att göra ett UFO av sitt barn och det kan nog leda till att man känner sig alienerad. Så klart. För det leder ju till ungefär samma sak som när man är lillgammal etc dvs man hamnar på en annan våglängd.

Summa summarum låt era barn blomma intellektuellt men ha en skön attityd som ger mer än bara intellektuell bekräftelse. Alla har vi olika talanger och det är klart vi måste få utveckla dem fritt.
Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?