• Anonym (Undrar)

När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?

Som rubriken lyder så undrar jag när det räknas som att ett barn knäckt läskoden?

Mitt barn är 3 år och har under en längre tid "läst" ord som han memorerat utantill. Dvs att han vet att det står tex "bil" eftersom han memorerat ordet som en bild.

Efter ett tag blev han nyfiken på att dela upp orden och höll för delar av ordet med handen och frågade "vad står det nu då?" "vad blir det om jag tar bort b?" osv

Och nu den senaste tiden har han börjat ljuda orden. Jag kan skriva ett ord som jag vet att han inte sett förut, och han läser ordet. För att vara helt säker på att han verkligen inte sett ordet förut, har jag även testat med nonsensord och han har ljudat fram ordet och läst det rätt.

Dock är det än så länge bara korta ord med enklare ljud såsom sova, åka, mos osv, men inte stjärna, tjena osv eller ord där tex k inte låter som k, tex kyla.

Så han läser ju inte flytande än men han ljudar och har kommit på hur man gör, har han knäckt läskoden då?

• Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Tips) skrev 2016-07-19 05:29:43 följande:

Hen har inte knäckt koden men är på god väg. Fortsätt leka fram ord, läs mycket tillsmmna och ha ordlekr är min tips.

Tack för tipsen!
  • Anonym (KD)
    Anonym (Skoltrött) skrev 2016-07-19 09:31:15 följande:

Och mitt tips är att sluta med allt sådant. Jag blev skoltrött i princip när jag började skolan och redan kunde allt. När min äldsta började läsa som treåring så började jag intressera hen för annat istället som hur kretsloppet fungerar, hur uppstår regn, hur funkar det med sol- och månförmörkelse, vad händer i kroppen när man bryter benet osv. På det sättet så fick hen ändå utlopp för sin nyfikenhet och vilja att lära.

Så fick hen börja skolan med exakt de läskunskaper som hen lärt sig på egen hand utan uppmuntran från mig och har haft ett väldigt stimulerande år där hen gått från att läsa enstaka ord på samma sätt som vid treårsåldern till att läsa högt i prattempo och tyst i långa kapitelböcker på kvällarna.

J ag kan förstå din inställning. Min son kunde läsa när han började sexårs och där började de om med bokstäver på en mycket låg nivå - även om större delen av klassen redan kunde läsa. Vi har jobbat som dårar för att han ska kunna utvecklas vidare och inte bara stagnera eller tappa lusten att lära.  Tyvärr har ju inte skolan speciellt bra resurser för barn som ligger före utan bara för dem som har det svårt så nu tycker sonen att skolan är tråkig och meningslös. Han är dessutom säkert ganska ifrågasättande och det upplevs då att han stör andra och att han är överlägsen eftersom han redan kan "allt". Och han ska snart börja i tvåan... så sorgligt att det går att förstöra nyfikenheten bara efter två år.  Nu byter vi skola och ser om det kan bryta den negativa trenden. Han behöver utmaning
  • Anonym (Skoltrött)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 09:50:31 följande:

J ag kan förstå din inställning. Min son kunde läsa när han började sexårs och där började de om med bokstäver på en mycket låg nivå - även om större delen av klassen redan kunde läsa. Vi har jobbat som dårar för att han ska kunna utvecklas vidare och inte bara stagnera eller tappa lusten att lära.  Tyvärr har ju inte skolan speciellt bra resurser för barn som ligger före utan bara för dem som har det svårt så nu tycker sonen att skolan är tråkig och meningslös. Han är dessutom säkert ganska ifrågasättande och det upplevs då att han stör andra och att han är överlägsen eftersom han redan kan "allt". Och han ska snart börja i tvåan... så sorgligt att det går att förstöra nyfikenheten bara efter två år.  Nu byter vi skola och ser om det kan bryta den negativa trenden. Han behöver utmaning

Jag har faktiskt i många år varit bitter på skolan som inte kunde ta hand om mig som dem borde. Skolkade mig igenom hela högstadiet och gymnasiet men skrev ändå bra på proven.

Men så här i efterhand så kan jag ändå känna att om resurserna inte räcker både för att ta hand om de som har det svårt och stimulera de som har det lätt så är det ändå bättre att satsa på de som har det svårt. Om man har lätt för sig så har man ändå möjlighet att som äldre ta ett eget ansvar och lära sig den studieteknik man aldrig behövde i skolan och skaffa sig en bra utbildning och ett bra jobb på det även om skoltiden mest var skit. Om man har svårt för sig så har man inte samma förutsättningar för det och kan vara helt beroende av om man fått rätt stöd i skolan.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Skoltrött) skrev 2016-07-19 09:31:15 följande:

Och mitt tips är att sluta med allt sådant. Jag blev skoltrött i princip när jag började skolan och redan kunde allt. När min äldsta började läsa som treåring så började jag intressera hen för annat istället som hur kretsloppet fungerar, hur uppstår regn, hur funkar det med sol- och månförmörkelse, vad händer i kroppen när man bryter benet osv. På det sättet så fick hen ändå utlopp för sin nyfikenhet och vilja att lära.

Så fick hen börja skolan med exakt de läskunskaper som hen lärt sig på egen hand utan uppmuntran från mig och har haft ett väldigt stimulerande år där hen gått från att läsa enstaka ord på samma sätt som vid treårsåldern till att läsa högt i prattempo och tyst i långa kapitelböcker på kvällarna.

Jag kunde också läsa och skriva innan jag började skolan. Hade en jättebra lärare som gav mig svårare uppgifter så jag slapp ju sitta och älta sånt jag redan kunde. Fick sedan hoppa över en klass också. Så det är nog lite olika, det behöver inte bli negativt
  • Alexi

Min dotter läste flytande när hon började ettan men det har inte varit något problem. De har i matte och svenska böcker som de kan jobba vidare i när de gjort dagens uppgifter. Och de får ju böcker att läsa som är på deras nivå osv.

• Anonym (Undrar)
    Alexi skrev 2016-07-19 09:41:51 följande:

Vi valde medvetet att inte öva så mycket med barnen efter att de knäckt koden (båda två vid fem år) utan vänta på att intresset kom mer från dem. Och sonen som nu är 5.5 år märker jag att han allt oftare försöker läsa någon skylt osv.

Så vi har uppmuntrat hela vägen men inte pushat och övat.

Och som svar på din fråga, i början kunde de nog bara ljuda lättaste orden men sen lossnar det mer och mer.

Ett tips är bokserien "extra lätt att läsa". Vi har ett antal sådana hemma och de är perfekta att börja läsa i, versaler och korta enkla meningar. Sen kan man fortsätta med "lätt att läsa-serien".

Tack för svar!

Vi har några böcker i den serien, jag får införskaffa fler.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (KD) skrev 2016-07-19 09:50:31 följande:

Man kan ju välja att börja första klass när man är 6 år istället för att gå sexårs. Sedan tänkte vi att han ska få börja i Montessoriskola. Där ska det tydligen vara så att man utgår från var barnet är, och alla får jobba på sin egen nivå utifrån vad man är intresserad av just nu. Det kanske skulle vara nåt för er också?
  • Anonym (Sssss)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-07-19 10:13:14 följande:

Man kan ju välja att börja första klass när man är 6 år istället för att gå sexårs. Sedan tänkte vi att han ska få börja i Montessoriskola. Där ska det tydligen vara så att man utgår från var barnet är, och alla får jobba på sin egen nivå utifrån vad man är intresserad av just nu. Det kanske skulle vara nåt för er också?

Kruxet med att låta barnet börja skolan med de som är ett år äldre är att barnets sociala färdigheter inte nödvändigtvis är på samma nivå bara för att exempelvis matte, läs och skriv är på samma nivå...

Min bror var otroligt smart, kunde matte på åtta åringars nivå vid fem års ålder, kunde läsa böcker (bildböcker med 4-5 meningar per sida) vid tre år och kunde skriva på ungefär den nivån vid fyra års ålder. Så han blev extremt uttråkad i skolan. Jag, den "normaldumma" ungen, är den som i slutändan fick toppbetyg, medan han blev skoltrött på en gång...

Så mina föräldrar önskar att de inte hade pushat honom så mycket som litet barn.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sssss) skrev 2016-07-19 10:25:21 följande:

Kruxet med att låta barnet börja skolan med de som är ett år äldre är att barnets sociala färdigheter inte nödvändigtvis är på samma nivå bara för att exempelvis matte, läs och skriv är på samma nivå...

Min bror var otroligt smart, kunde matte på åtta åringars nivå vid fem års ålder, kunde läsa böcker (bildböcker med 4-5 meningar per sida) vid tre år och kunde skriva på ungefär den nivån vid fyra års ålder. Så han blev extremt uttråkad i skolan. Jag, den "normaldumma" ungen, är den som i slutändan fick toppbetyg, medan han blev skoltrött på en gång...

Så mina föräldrar önskar att de inte hade pushat honom så mycket som litet barn.

Pusha tycker jag absolut inte att man ska göra. Men sen känns det inte rätt att bromsa barnet i utvecklingen bara för att man oroar sig för hur det ska gå sen. Det *måste* inte gå dåligt.
  • Anonym (Skoltrött)
    Anonym (Undrar) skrev 2016-07-19 10:58:09 följande:

Pusha tycker jag absolut inte att man ska göra. Men sen känns det inte rätt att bromsa barnet i utvecklingen bara för att man oroar sig för hur det ska gå sen. Det *måste* inte gå dåligt.

Fast att styra in barnet på andra intressen är ju inte att bromsa generellt samtidigt som att köpa böcker och sitta hemma och öva nog får räknas som att pusha.

Det är ändå så att forskningen har visat (och nej, har ingen källa var sådär en 10-15 år sedan som mina föräldrar läste om det pch sedan visade mig) att bara 1/3 av de barn som har väldigt lätt för sig i skolan klarar av den på ett bra sätt så det är nog inte fel att vara lite försiktig med vad man väljer att lära barnen innan skolstart.
Svar på tråden När räknas det som att ett barn knäckt läskoden?