Inlägg från: SoSS15 |Visa alla inlägg
  • SoSS15

    Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17

    Hej!
    Nu har det äntligen hänt! Min fina sambo och jag har kommit fram till den perfekta lösningen på vår barnlängtan/syskonlängtan. Verkstaden ska starta november 2017! Det blir perfekt! :) Jag hinner då bli klar med plugget samt kanske jobba några månader innan bebis föds, våran lillfis dotter som föddes sep -14, hinner bli nästan 4 år och det känns ju lagom! 

    Jag hinner nog dessutom gå ner i vikt, vilket jag kämpar med just nu, och träna upp kroppen lite så jag orkar med graviditeten. Känns toppen!

    Några fler med samma barnverkstads start?? :) 

  • Svar på tråden Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17
  • SoSS15
    VictoriaBerggren skrev 2016-07-27 21:53:25 följande:

    Vi planerar att börja bebisverkstaden i maj/juni 2017????


    Hej! Och härligt att få sätta igång redan i vår! :) Hur känns det?

    Presentera dig/er gärna! :D 
  • SoSS15
    VictoriaBerggren skrev 2016-07-28 23:03:32 följande:

    Jag tycker att det känns som en evighet dit men det är väl för att vi har väntat så länge.

    Jag är 23 år gammal och bor tillsammans med min pojkvän som är 28 år och vår hund Harry som är 1 år. Jag läser till förskollärare och har läst 2 år och har 1,5 år kvar (det är anledningen att vi måste vänta till våren så jag hinner bli färdig innan BF). Sambon är precis färdigexaminerad 4-6 lärare så vi går lite i samma spår.

    Vi längtar båda sååå mycket efter barn. Berätta gärna om er med!


    Hehe :) blir det första barnet för er alltså? 

    Jag blir 24 i år, sambon blir 25. Vi har en dotter som är född sep -14, världens finaste lilla charmtroll, inte konstigt man vill ha fler. Jag kommer börja plugga nu i höst, en 2-årig utbildning, det är därför vi ska vänta också. November -17 sker första försöket. Då har jag hunnit plugga klart och kanske jobba några månader också, innan BF.
    Ser verkligen fram emot det! Vår dotter var inte planerad, så ser fram emot att få uppleva hela den där "försöka och vänta på pluset"-grejen. :) 
  • SoSS15
    VictoriaBerggren skrev 2016-07-31 19:12:20 följande:

    Ja det blir första barnet :)

    Åh ja det ska bli spännande att vänta på plusset!

    Jag ska försöka lära mig min cykel innan dess. När jag har ägglossning och så vidare. Just nu känns det som en djungel. Har du koll på det? Vad skyddar ni er med idag om jag får fråga?


    Haha, nej jag har alltid haft ganska oregelbunden mens, så det är svårt att hålla koll. Kommer sexa på oskyddat i början, så blir det säkert ok! Haha, brukar bli några gånger i veckan och det räcker ju! :) 

    Just nu har jag hormonspiral. Men den hindrar ju inte ägglossning o så, så det ska ju hoppa igång direkt efter uttag sen. Tar väl ut den i september eller oktober nästa år :) 
  • SoSS15

    Fast det stämmer inte ;) det är inte alltid ägglossningen påverkas med hormonspiral, men den KAN påverkas :) Men ska ändå ta ut den 1-2 månader innan vi börjar, och det ska ju hoppa igång på en gång ändå. :)

    Citat från UMO:
    "Hormonspiralen påverkar sekretet i livmoderhalsen så att det blir segt och tjockt, vilket gör det svårt för spermier att tränga in i livmodern. Spiralen påverkar även slemhinnan inne i livmodern och gör att den blir tunn och därför inte kan ta emot ett befruktat ägg. Ägglossningen kan också utebli när du använder hormonspiral."

    Härligt att få starta i vår för er också! :) Var dom tidigare barnen också planerade?

  • SoSS15
    jhk88 skrev 2016-08-01 14:30:21 följande:
    Jaha, se där ja =) Tar tillbaka det jag skrev :P 

    Ja, det ska bli jätteroligt! Nej, ingen av de är planerade... Så det är en helt ny värld det här med att planera =) Men ser väldigt mycket fram emot att få vara med om det! Är ditt tidigare barn planerat?
    Nej, min lillskit var inte heller planerad. Hehe :) så blir nytt och spännande för oss också! Ser verkligen fram emot det, invänta mensen och sen ta ett test, men blir väl jobbigt att gå o vänta också. Om man inte får pluset, liksom... :O Tänk om det tar flera månader!
  • SoSS15
    jhk88 skrev 2016-08-01 15:49:49 följande:
    Roligt att vi då går igenom "samma" sak nu med nästa graviditet =) Det kommer säkerligen bli jättejobbigt att vänta på mensen och att testa för att man är osäker på huruvida det man känner är graviditet eller mens... Men det ska samtidigt bli så roligt. Jag har längtat efter att få starta bebisverkstad sedan 2013  och nu äntligen ska det bli av! Jag räknar samtidigt med att det kan ta upp emot 12 månader innan vi blir gravida, förmodligen kommer det att bli världens längsta månader i ens liv. Dock ser jag fram emot det såååå mycket! <3

    Att kolla på sajter så som kopbarnvagn.se är sååå roligt! Oj vad jag vill shoppa nu! Men det får vänta :P
    Haha, oj. Så länge? Ja, jag har väl längtat i ett år ungefär! Hade velat ha dom lite tätare i ålder, men man får kompromissa när man plötsligt kommer in på den utbildningen man sökt! :D Haha!
    Ser också fram emot det! Och ja, barnvagn och grejer! Hihi! :* ska bli så kul! 
  • SoSS15
    jhk88 skrev 2016-08-01 19:26:41 följande:
    Ja, så länge har jag väntat dels för att min sambo inte var redo och dels för att jag januari 2014 fick reda på att jag kommit in på drömutbildningen ;) Så därför är det så länge :P Ja, jag älskar ju barnvagnar och andra barnpryttlar så det ska bli riktigt roligt :D 

    Jag funderar på om man skulle börja med extra vitaminer just för att man planerar att bli gravid inom en rätt så snar framtid, hur tänker du/ni kring det?
    Jag äter Mitt Val Kvinna, som innehåller lite allt möjligt. I typ januari nästa år ska jag börja med folsyra också, om inte dom jag äter innehåller tillräckligt. Man ska ju börja ca 3 månader innan står det, men man kan ju köra igång tidigare också. Haha... tjuvstarta med något i allt detta iaf! ;)
    Jag älskar också barngrejer. Det är så mysigt. När jag plussade förra gången gick jag redan i v 5 och köpte bebiskläder... x''D Dom är så små o söta. Dööör!

    Kul att det dyker upp fler! :D
    Roligt att ni båda två vill ha flickor! Då ska jag hålla alla tummar och tår för att det blir så. Och så gläds vi oavsett sen! :D
  • SoSS15
    Mantan skrev 2016-08-02 09:21:10 följande:

    Hej!

    Jag är 28 och vi väntar nu på igångsättningen imorgon för den första men kommer sen under vintern börja på nummer 2(om kroppen är redo dvs.) då vi vill ha dem tätt. (Kommer ev. innom ett par dagar ifrågasätta planen om förlossningen blir allt för jobbig, men det vet jag ingen om än ;) )

    Så mitt jobb är att komma iform efter denna gravid och bli av med alla extrakilon som kommit. Hur länge tog det för er att få mensen tillbaka efter graviditeten?

    Hur gamla är era nuvarande barn? Hur lång tid tog det för er att bli gravida förra gången?


    Du ska nog inte stressa kroppen att gå ner "alla kilon" så snabbt. Träna försiktigt och låt kroppen återhämta sig, det tar några månader. :)
    Mensen kom för min del tillbaka nästan direkt, men är ju olika om man t.ex. ammar osv så kan det ju dröja längre. Ska ni börja redan nu i vinter eller nästa år (som tråden faktiskt handlar om?) ? ;)

    Min dotter blir 2 nu i september, och hinner ju fylla 3 innan vi börjar försöka. :)
  • SoSS15

    Kul att vi blivit några fler! Men gud vad avis jag är på er som ska börja försöka tidigare! Men men, tiden går!
    På måndag börjar mitt plugg, så då lär väl tiden rusa fram - hoppas jag! Snart bara ett år kvar! :D tjohej!

  • SoSS15
    Horisonten skrev 2017-06-22 21:25:54 följande:

    Finns det någon kvar i denna tråden eller ni kanske redan börjat och försöka? :)


    Jag finns kvar och har inte börjat än :) Har ett års studier kvar (examen maj -18), tanken är väl att sätta igång i samband med det. Hänt lite saker som gjort att vi fått skjuta lite på det! :) Men men!
  • SoSS15
    Horisonten skrev 2017-06-24 15:56:40 följande:
    Åh vad roligt. Jag förstår,ibland så händer ju saker som man inte styr över eller så. Det kommer tids nog. Ni har ju en plan? Vad studerar du? (Om du vill berätta,inget måste :) ) jag gissar att de är första barnet? Hur gamla är ni?

    Här har vi inte heller börjat än. Utan tanken är att jag skall ta ur min spiral i september och så skall vi börja försöka i december :) så är ju ett tag kvar för våran del också :)
    Jag läser till vårdadministratör :) Och jaa, vi har ju en plan, sen vill min sambo också ta upp studier då han vill byta yrke. Vi får se hur det blir. Men hoppet är att börja försöka till våren -18. :) Det blir andra barnet för oss, vi har en dotter född -14, oplanerad liten donna som förgyllde våra liv! :) 

    Jag har också spiral, Jaydess :) har haft lite problem med mellanblödningar osv, så ska nog ta ut den till årsskiftet och se så kroppen återhämtar sig som den ska efter det. :) 
  • SoSS15
    Horisonten skrev 2017-06-29 12:56:11 följande:
    Åh spännande :) Jag förstår men bra och ha en grund plan ändå :) Sen vet man ju aldrig vad som kan hända, men då vet man på ett ungefär. Skall hålla tummarna att ni kan börja till våren :) Åh vad roligt :) Så spännande och se hur första barnet reagera sen när syskonet kommer :)

    Okej :) låter klokt. Jag har funderat väldigt på när jag skall ta ut min och hur jag skall göra. Då jag en månad fått mycket mens,en månad ingen mens och sen någon månad har jag fått väldigt lätt mens,typ bara lite blodblandade flyttningar. Känns sjukt frustrerande och inte ha någon koll på mensen. Kan må så illa ibland och bli yr vid mensen. Men de värsta är vare sig jag får mensen mycket,lite eller inget så får jag sådan mensvärk. Så jag och mannen bestämde igår att jag skall ta ut mensen efter nästa mens som jag skall ha i slutet på juli. Ringa och boka tid så man kan ta ut den i augustis får jag koll på mensen innan och hinner få hur alla hormoner ur kroppen. Känns bra för då får den ca 4 månader på sig tills vi skall försöka, men känns samtidigt nervöst och läskigt att det är så snart och närmar sig. hihi. :) Samtidigt längtar jag ju så och vill inget hellre, men lite blandade känslor.
    Hej igen!
    Nu har jag bokat tid för att ta ut min spiral. Blir redan i början av september. Känner att jag vill "hitta tillbaka" och få lite kolla på mensen och min cykel som alltid varit och troligtvis kommer fortsätta vara ganska oregelbunden. Men vill gärna känna igen eventuella "nu-är-det-ägglossning"-symtom och liknande, så man vet när man ska köra järnet sen i november! Haha! :)

    Jag är så sjukt pirrig inför hela planera-barn grejen, eftersom vår första prinsessa var oplanerad. Jag längtar efter att medvetet försöka och liksom, gå o känna efter symtom. Hoppas bara det inte blir långdraget så man blir helt förkrossad, för jag längtar ju så jag spricker! Haha...

    Hur går det för er? :D
  • SoSS15

    Nu är det mindre än en månad kvar tills jag ska ta ut spiralen. Är jättenervös över att det ska göra ont och hur det kommer gå för kroppen att återanpassa sig efteråt. Jag är så ju otroligt hormonkänslig, så hoppas att det inte blir kaos. 
    När den väl är ute ska vi vänta i några månader innan vi börjar försöka, så det blir nog kanske tills början av nästa år som vi plussar. Ska verkligen bli spännande!
    Vår dotter som vi har nu var ju inte planerad för fem öre, så det ska bli spännande att gå igenom en graviditet där barnet ifråga inte kommer som en chock! ;) Haha.. och det ska bli så spännande att se hur hon reagerar på en bebis i magen, och sen på ett småsyskon... åååååh, kan knappt vänta!!!

  • SoSS15

    Hej!

    Nu har jag plockat ut spiralen här, så nu ska kroppen få komma tillbaka till normala cykeln och sen ska vi också börja försöka! :) 

Svar på tråden Vi som börjar syskonverkstad höst/vinter -17