• pyssel

Vänner som dricker mycket

Anonym (Orolig) skrev 2016-07-29 21:53:20 följande:

Mannen dricker lika mycket varje gång vi sesoch vi ses ofta och sen dricker han så mycket varje helg.

Jag tycker de anser att barnen är i vägen, de snäser ofta av dem bl.a.

Klart man behandlar barnen som de är i vägen när man dricker så. Det eller andra ytterligheten, överdrivet "gosig" förälder. Klart det är för mkt. Stackars ungar med sådana fylleföräldrar.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Men....) skrev 2016-07-30 16:54:26 följande:

Haha du är ju nästan rolig! Är det MIN VÄRLD som är svart eller vit ?! Din slutledning: pappa dricker i ts tycke för mycket - barnen måste lida!

Och du , mina barn är vuxna :) lev du i din lilla moralankdamm där du kan sitta på dina höga hästar till du ramlar ner. Och för information så är det otroligt många människor som dricker betydligt mer under semestern så herrejösses vad roligt det blir för soc att skaffa fram alla stödåtgärder till typ halva Sverige.

Ja just det - fritt fram på semestern att häva i sig framför små ungar och växla mellan att att vara creepy kramare och irriterad. Ett scenario så välkänt för barn med alkad förälder som "gömmer fyllan" i andras ökande semesterdrickande. Semester och storhelger, värsta tiden för barn till de alloholister som passar på lite extra bakom fasaden. Representation? Moralism? Nej alkoholister ser likadana ut när jag bott i Schweiz, Portugal, Grekland och hör och häpna, det är ingen som menar de som tar ett eller två glas vin som det alltid ska raljeras om när svenska alkisar med fasad kommer på tal.

Tror du inte det finns stödinsatser för barn som inte är vind för våg och inte får mat? Då vet du inte mkt om soc och alla de barn och föräldrar med företag eller anställning som har insatser av en mängd skäl, där alkoholism är ett vanligt.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Spänn av) skrev 2016-07-31 12:16:29 följande:

Din man har en låg toleransnivå när det gäller alkohol, det är väldigt individuellt.

Hur ni gör i er familj lägger jag mig inte i, däremot kan ni inte kräva något av den andra familjen. Vad du accepterar eller inte är ditt problem, inte den andra familjens. Passar inte deras sätt att leva dig så är det bättre att ni slutar umgås än att du ska försöka bestämma vad de får dricka eller inte.

Hur betedde han sig illa mot dig?

Det låter som en bra idé att dra ner på umgänget med dem när de får dig att må dåligt. Har du tänkt på att någon av dem kanske är med här på FL och läser det du skriver och lägger ihop ett och ett?

Du tolkar in mkt om att "bestämma". För att citera TS första inlägg: "Det jag är orolig för är deras barn".

Du har en ganska ojuste debatteknik med mkt egna tolkningar om moralpanik och egna måttstockar för normalitet och toleransnivåer.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    klyban skrev 2016-07-31 14:02:22 följande:

Under en hel dag, så är det inget anmärkningsvärd konsumtion.

Du blir liksom aldrig berusad.

Och någon hint om man är alkoholist är det knappast.

Det skulle väl vara de som fortsätter när semestern är slut och till nästa semester.

Sen inte för att försköna din uppväxt, men alla dom dricker alkohol beter sig inte som svin eller är värdelösa mot sin omgivning.

Det är ett vanligt fel man gör, och de som haft en svår uppväxt med alkohol.

Att de inbillar sig alla blir såna på alkohol.

Nej folk som vuxit upp med missbruk blir inte rabiata i sina åsikter till a n d r a s konsumtion. Det är inget "vanligt fel", som du nu försökt svänga till det i två inlägg. Däremot är barn till alkoholister mer benägna att antingen själva få problem eller avstå helt. Det handlar om det egna bruket eller avhållsamhet, inte synen på andra som alla alkisar och halvalkisar vill få det till. Det finns inget som provocerar drinkares bry så mkt som de som INTE dricker. Knappast det omvända.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    klyban skrev 2016-07-31 14:23:29 följande:

Nu pratar du helt plötsligt om missbrukare, dessa har en högre benägenhet att vara destruktiva mot sin omgivning.

Men nu drog man alla över en kant, det är då det blir så fel.

Nej det gjorde jag inte. Läs ditt första inlägg i tråden och det jag citerar där du slår på stora trumman och argumenterar emot inlägg som ingen dittills gjort.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    klyban skrev 2016-07-31 14:33:30 följande:

Vad har mitt första inlägg att göra, med det du citerade?

Kanske du ska citera rätt nästa gång?

Det är vanligt att man går och blir svart och vit på denna fråga.

Där man sätter missbrukarstämpel på alla som dricker alkohol i nån form närheten av barn, och alla/de flesta råkar illa ut och får obehagliga upplevelser.

Vilket är en mycket brutal generalisering som är en ren lögn tom.

Ditt första och det inlägg jag citerade beskyller folk för att vara svartvita eller påverkade av sin uppväxt. Utan att någon har skrivit så är du så duktig och "förekommer". Varför då? Och nej, det är inte alls vanligt att barn till alkoholister har mindre objektiv syn på normalt bruk eller riskbruk. Fyllepappan i TS har problem utan att någon behöver vara sargad av sin uppväxt för att tycka det.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 14:35:44 följande:

Nå du är såpass mycket på FL att du rimligen inte kan ha missat hur vanligt det är att de som vuxit upp med missbruk i egna hemmet eller nära omgivning är rabiata i sin inställning till andras konsumtion. Hur måttlig den än är... Dömanden och anklaganden om hur hemsk man är förälder som intar alkohol i barnens närhet duggar tätt.

Med samma "säkerhet" går det att föra i bevis att den uppfattningen om inlägg på FL delar du endast med dessa som har ett väldigt generöst eget intag.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 14:50:41 följande:

Eh? Kan du ta om det där och ge det nån form av vettigt innehåll?

Så mkt som du är på FL kan det inte ha undgått dig att det är de som har ett mkt generöst eget intag (riskbruk och vidare på skalan) som är i den andra ytterligheten i sin inställning. Är det fortfarande svårt?
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 14:59:57 följande:

Jag har ö h t inte sagt nåt om den andra ytterlighetens existens. Du däremot sa att den ena inte fanns. Och det kan du rimligen inte ha missat att den gör, frekvent förekommande också.

Det beror på hur man tolkar, det fanns inte här i tråden men ändå dök flera utspel mot det upp.

De flesta begränsar den synen till sig själva - att de själva inte festar, eller ens dricker, framför barnen. De missionerar inte även om de kanske har striktare syn på vad som påverkar barn. Det finns säkert undantag. Min uppfattning från FL är att ordväxlingen uppstår mellan de som berusar sig framför barn och de som inte gör det. Och att vi/de som är barn till alkoholister menar att de som har ett alkoholproblem är mer benägna att både berusa sig framför barnen och att försvara det.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 15:11:32 följande:

Nej det beror inte på hur man tolkar utan det är solklart.

Tolkar utifrån vad jag läser i tråden - inte att någon annan kanske varit rabiat i någon annan tråd och därför försöker förekomma det med sådana inlägg som klybans första. Det är knappast rabiat att reagera på fylleriet i TS. För någon med bekymmer eller stor okunskap är det självklart att reagera mer på trådstartaren, snarare än innehållet i TS.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (abso) skrev 2016-07-31 15:32:29 följande:

Aha, det som inte syns här i just denna tråden existerar inte. Då förstår jag hur du tänker.

Ridå.

Det som du påstår, existens eller inte i andra trådar, och använder som argument för att reagera på reaktioner som inte är reaktionerna i tråden.

Ja exakt - Ridå.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    klyban skrev 2016-07-31 16:03:50 följande:

Vart fick du hybrisen ifrån, där du ska bestämma vad folk ska skriva i sina inlägg?

Jisses så pompöst, överdrivet och svartvitt. Precis som i ditt första inlägg där du låtsas "förekomma" de du anser vara "PK". Nej ingen hade då, eller nu, yttrat ngt om att det bara finns "kanonfull eller nykter" som du påstår.

Att du nu börjar bagatellisera vuxnas dräggiga fyllekramande på barn fyllda av obehag genom att kalla det att man "inte är på samma nivå" och "lite forcerande".. obehaglig inställning.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Vänner som dricker mycket