Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?
Det verkar snarare vara ni som inte accepterat hennes diagnos.
Det verkar snarare vara ni som inte accepterat hennes diagnos.
Grejen är den att dottern tycker att hon fungerar bra, vilket hon gör i vissa miljöer. Som tex i veckan har hon hjälpt en kompis att flytta in i en lägenhet, då har hon slitit från morgon till kväll med alt mellan himmel och jord och det har gått jättebra. Att hon skulle fixa så här hemma eller i sitt eget rum är däremot en utopi, för det är mer som en soptunna....
Men på något sätt så måste vi få henne att förstå att hon måste arbeta med sig själv och göra saker för sig själv.
Damp-bruden: Det kanske är så att vi inte förstår. Men i min värld är det inte en lösning att hon bor hemma i alla evigheter heller, hon måste kunna ha ett eget liv. Vi försörjer henne till 100% och har gjort det sedan hon slutade gymnasiet för 4 år sedan, det måste väl vara ett mål att hon ska kunna klara sig själv på något sätt i alla fall?
Anonym(vet): Det är klart att syskonen på sätt och vis förstår, men det är ibland ändå föremål för ganska stora disskusioner. Det är väl inte det värsta, utan det är alla konflikter det skapar, det blir en otrevlig miljö hemma.
Hur går man vidare för att få reda på vilken hjälp jag har rätt till. Dottern tar inte del av något av detta, och jag känner inte att jag tidigare fick någon information om vilken hjälp hon hade rätt till, hon fick bara medicinen...
Det finns förmodligen hjälp att få, men då måste dottern vara med, och det lyckas jag inte med. Hon sticker som sagt iväg hemifrån så fort vi börjar prata om det.
Jag ska ta och ringa runt lite mer....
Du kan inte längre styra över hennes liv. Du måste acceptera henne som hon är. Och be henne flytta hemifrån om du inte orkar med henne.
Ehhhh.... Förklara för jag känner flera med Add och adhd och de sköter sina arbeten, har egen bostad och missköter varken sina jobb eller lever på sina föräldrar.
På vilket sätt är Ego-Lovers okunnig?
Okunnig? Då vet du extremt lite om npf. För jag har stor kunskap i ämnet, arbetat med barn med olika funktionsnedsättningar och har även barn med just Add.
Du kanske vet något som inte jag vet men dalta med vuxna människor som borde kunna ta ansvar är för mig helt galet. Tror du är inne för att provocera istället för att hjälpa.
Med rätt hjälpmedel kan man komma runt funktionshindret men då gäller det att den med funktionshindret är villig att se sitt funktionshinder och ta till sig strategier så det inte blir ett hinder i vardagen. Att ha adhd/Add betyder inte att man är ansvarslös, men ts dotter är ansvarslös som inte tar tag i sitt liv och det betor inte på npf diagnosen
Okunnig? Då vet du extremt lite om npf. För jag har stor kunskap i ämnet, arbetat med barn med olika funktionsnedsättningar och har även barn med just Add.
Du kanske vet något som inte jag vet men dalta med vuxna människor som borde kunna ta ansvar är för mig helt galet. Tror du är inne för att provocera istället för att hjälpa.
Med rätt hjälpmedel kan man komma runt funktionshindret men då gäller det att den med funktionshindret är villig att se sitt funktionshinder och ta till sig strategier så det inte blir ett hinder i vardagen. Att ha adhd/Add betyder inte att man är ansvarslös, men ts dotter är ansvarslös som inte tar tag i sitt liv och det betor inte på npf diagnosen
Det är helt riktigt att det är 4 år sedan hon gick ut gymnasiet.
Jag är helt med på att hon har svårigheter och att hon behöver hjälp. Jag vill dock att hon ska kunna klara sig själv, försörja sig på något sätt i alla fall. Om jag och hennes pappa skulle dö i morgon så vet jag inte hur hon skulle klara sig och det känns inte alls bra.
Jag kikade lite på sidan Kung över livet och där kan jag nog hitta lite tips, tack.
Det största problemet är hur jag ska nå fram till henne. Vi vill ju hennes bästa.