Inlägg från: Anonym (Damp-bruden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Damp-bruden)

Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?

Anonym (....) skrev 2016-07-31 13:26:21 följande:

Jag har aldrig påstått att ens liv aldrig på eras av ex adhd. Men du påstår att man aldrig kan leva ett normalt liv med adhd, vilket helt befängd då det går alldeles utmärkt. Du vet, alla människor är olika. Personer med adhd är inte alla lika även om du tycks tro det. Pinsamt.

Det är möjligt att leva ett normalt liv men det krävs en onormal ansträngning för att lyckas med det. Och det är inte samma sak som att leva precis som vanligt.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Pass) skrev 2016-07-31 13:31:26 följande:

Det låter som att det är dags för dottern att lära sig att varje handling får en konsekvens. Som någon skrev, kasta grejerna när hon inte plockar undan efter sig och låt henne inte gå ut ur huset tills hon städar.

Oförskämt att försöka uppfostra en annan vuxen människa. Dessutom klassas det som kidnappning att hålla någon inlåst.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Pass) skrev 2016-07-31 13:42:00 följande:

Nu är det TS dotter som hon uppenbarligen inte redan uppfostrat! Sen skrev jag inte något om att låsa in någon.

Att hindra någon att lämna ett hus klassas som kidnappning.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Pass) skrev 2016-07-31 13:42:00 följande:

Nu är det TS dotter som hon uppenbarligen inte redan uppfostrat! Sen skrev jag inte något om att låsa in någon.

Spelar väl ingen roll vems dotter hon är. Hon är vuxen.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Uttran skrev 2016-07-31 13:48:37 följande:

Ni måste börja ställa krav. Sätt en summa som hon måste betala varje månad och sysslor hon måste utföra, gör hon inte det så får hon flytta. Var tydliga och visa att ni menar allvar, se till att allt blir nerskrivet också så blir det inget tjafs.

Rent juridiskt och moraliskt blir det svårt att ställa krav på hyra från någon som man aldrig ingått hyresavtal med.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Pass) skrev 2016-07-31 13:51:14 följande:

Att säga till någon att den inte får gå ut tills den städat är knappast kidnappning.Det är aldrig fär sent att lära någon vett.

Men du skrev ju att de skullr hindra henne från att lämna huset.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Uttran skrev 2016-07-31 15:16:41 följande:

Det där hade varit bra om vi pratade om en tonåring, nu är det vuxen person. Självklart ska hon inte få några pengar. Bidrar hon inte till matkassar får hon vara utan middag och har hon inte pengar att betala mobilräkningen hamnar hon hos kronofogden, för så fungerar det när man är vuxen. Hade det varit man dotter hade jag kastat ut henne. Inte för att vara elak, tvärtom, hon behöver lära sig att klara sig själv. Ibland behövs lite tough love.

Skulle du slängt ut henne från en dag till en annan om hon inte skärpte till sig? Varför det?
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (hm) skrev 2016-07-31 16:41:28 följande:

jag har ett fullt friskt barn hemma som fungerar på samma sätt, inga diagnoser men han vägrar att ta ansvar för något över huvud taget, inte minsta lilla hjälp.. bara sitta och spela iPad dagarna ut och tycker att jag är hans tjänare för han är bara ett litet barn, men när det passar honom så är han stor nog för att säga ifrån..

Skyll dig själv. Man får de barn man förtjänar.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (....) skrev 2016-07-31 15:37:51 följande:

Kanske för att få henne att börja ta ansvar för sitt handlade (ja, personer med adhd kan behöva den sparken i baken) och inse att hon behöver hjälp med en gång.

För att hjälpa henne med andra ord eller?
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (....) skrev 2016-07-31 15:37:51 följande:

Kanske för att få henne att börja ta ansvar för sitt handlade (ja, personer med adhd kan behöva den sparken i baken) och inse att hon behöver hjälp med en gång.

Det lät som en väldigt drastisk hjälp. Och hjälp som inte ens bett om. Tveksamt om tvångshjälp på det sättet ens kan kallas för hjälp.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (....) skrev 2016-07-31 17:15:51 följande:

Tvångshjälp?

Att sätta krav på någon är ett sätt att få personen att inse att situationen är ohållbar och att personen behöver hjälp. Då personen att själv orda med hjälp.

Anonym (....) skrev 2016-07-31 17:15:51 följande:

Tvångshjälp?

Att sätta krav på någon är ett sätt att få personen att inse att situationen är ohållbar och att personen behöver hjälp. Då personen att själv orda med hjälp.

Jag har i alla fall aldrig mått bra när folk försökt "tvångshjälpa" mig. Det är det få som gör.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (??!) skrev 2016-07-31 22:18:45 följande:

Bra skrivet. Dessutom till TS, sluta tvätta hennes kläder o laga inte mat åt henne - om hon inte ens försöker bidra aktivt. Har ni ställt henne i bostadskö än? Om, o isåfall vilka konsekvenser har ni gett henne hittills när hon är så här?

Men jeez. Ts dotter är vuxen och ts ska inte längre försöka uppfostra henne. Den tiden är förbi. Det är dags för ts dotter att börja uppfostra sig själv och den uppfostran har ts inte med att göra.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (??!) skrev 2016-07-31 23:03:56 följande:

Jodå, tänk att det är just vad hon ska göra - eftersom hon bor i TS hus. Du vet, så länge du bor hemma får du göra som vi säger. Annars flytta. Ungefär så.

Som du säkert har läst gör dottern absolut ingenting för att uppfostra sig själv eller komma vidare på annat sätt, alltså måste nån annan göra nåt. Och hon är ändå 23 år.

Det du beskriver i översta stycket handlar inte om 'uppfostran' (vilket gräsligt begrepp) utan om personlig gränssättning.

Fattar ni trögt eller? Hennes självuppfostran är och kommer att vara en seg livsprocess som precis börjat. Hon har en funktionsnedsättning om ni har missat det. Och har med all uppenbarlighet inte fått rätt hjälp, stöd och verktyg under sin uppväxt.

Hur har du tänkt att ts ska 'uppfostra' henne? Hon vill ju själv inte.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Ego Lovers skrev 2016-07-31 22:52:31 följande:

Kanske du behöver högre förväntningar på dig så du blir motiverad eller så är din frontallob inte färdigutvecklad ännu

Nej min frontallob är inte optimalt utvecklad. Skulle du komma på tanken på att att fälla en liknande kommentar till någon som uppenbarligen saknar armar och ben? Eller har downs syndrom?
  • Anonym (Damp-bruden)
    Anonym (Pass) skrev 2016-08-01 10:25:36 följande:

Eftersom hon är vuxen är det ju ännu viktigare att hon tvättar och lagar sin egen mat själv samt flyttar hemifrån.

Ja det är klart det är viktigt. Enligt dig, mig och de flesta andra. Men ts dotter delar inte vår uppfattning. Inte just nu i alla fall.
  • Anonym (Damp-bruden)
    Ego Lovers skrev 2016-08-01 12:09:57 följande:

Det betyder att du är under 25 år och då förstår jag dina omogna svar. Däremot beror inte det alltid på funktionshindret. Min sextonåring med grav Add dvs alla nio kriterierna i kategori ett och tre kriterier i kategori två resonerar mer vuxen än du. Allt beror på individen också.

Att du inte förstår mina svar betyder inte att jag är ute och cyklar..

Ditt bemötande av mig säger mer om dig än om mig.
Svar på tråden Hjälp, hur få vuxen dotter med add att fungera?