flygrl skrev 2016-08-30 02:01:36 följande:
Hmm...ok...tack för infon.
Kan logga in i Handelsbankens app med antingen pin eller mobilt bank-ID & kommer åt samma funktioner oavsett vilket jag använder. Bla. kan man föra över pengar till valfri mottagare med pin likaväl som mobilt bank-ID.
Du kan ju bara logga in i den enhet du laddat ner ditt bank certifikat till. Jag skulle aldrig kunna logga in på ditt konto i min mobil, inte ens med mobilt bank ID, om in banken ändrat reglerna där. Men i så fall måste ju någon lyckas ladda ner dit mobila bank ID till en annan telefon, och för att göra det måste man ju logga in på din bank och då behöver man bankdosan. Så känns ändå som det är osannolikt att nått händer. Kanske lättare att logga in på kreditkorts bolagen. Där är det ju typ användarnamn och lösen som gäller bara..
Tror man löper störts risk att nått händer ifall man blir av med luren. Men å andra sidan så vet man ju att man kan blåsa ut hela telefonen remote.
Gick in och kollade lite nu vilka varningar jag fått upp i appen, här kommer ett par exempel.
Din folkbokförings adress har ändrats till XXX, var inte detta du tryck här
Du är registrerad styrelse suppleant i brf XXX, stämmer inte detta kontakta bolagsverket
Din deklaration för 2015 är inlämnad hos skatteverket
Du har en ny kreditscore, 80 av 100
Du har en en ovanligt stor betalning till XXX, med beloppet XXX
Du har ett stort kontantuttag på XXX, inte du tryck här
Det har gjorts en dubbeldragning från dit konto hos XXX, med beloppet XXX.
Du har ovanligt mycket transaktioner på konto XXX denna dag, är detta inte du tryck här.
tjänsten beskrivs i appen såhär;
ID-Koll är en gratis bevakningstjänst som tidigt gör dig uppmärksam på om du blivit utsatt för ID-kapning eller kortbedrägeri, Om något ovanligt inträffar varnar Tink dig.
Genom att söka i offentliga register, Skatteverket, Lantmäteriet, Spar, Bolagsverket, Kronofogden kan Tink tidigt uppmärksamma dig på om något hänt.
När något ovanligt inträffar får du informationen om vad som hänt och du kan bestämma om det är något du behöver följa upp eller inte.
(Och folk betalar typ 50kr/mån för samma sak, som typ ID försäkring)