• Anonym (Mamma)

    Har han rätt till faderskapstest?

    En man jag hade en relation med förlänge sen har fått för sig att han kan vara far till mitt barn. Jag har en sambo som skrivit under faderskapet och barnet är ett halvår gammalt. Kan den andre mannen kräva ett faderskapstest som jag rent lagligt måste gå med på?

    Gör det någon skillnad om han kan visa upp info som "bevisar" (allt går ju att förfalska) att vi hade sex någon månad innan barnet blev till?

    Jag är 100% säker att barnet är min sambos och vi har kommit förbi min otrohet. Skulle det starta en utredning skulle det såra min sambo väldigt mycket mer så därför vill jag inte. Vill inte ha nån kontakt med den andra alls.

  • Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?
  • Anonym (20)

    Om du är helt säker så har du inget att dölja, det är väl bara att låta honom testa sig.

  • Anonym (Lisen)

    Han kan inte kräva särskilt mycket gällande barnet eftersom det rent juridiskt inte är hans (oavsett biologin). Tror att han kan driva sin fråga någonstans men det är jättesvårt att få gehör för sånt och få faderskapet återtestat och ombestämt (tur är väl det).

  • Anonym (suck)

    Klart han rätt att kräva fadersskapstest.  Vadå fått för sig? Är det hans barn så är det . Tycker din sambo det är ok om det visar sig inte vara hans unge?

  • Anonym (Hmm)

    Om du tror att han kommer fortsätta dra upp det här och därigenom förstöra för dig och din sambo skulle jag också låta honom göra ett test för att verkligen sätta punkt för tjafset. Alternativt testa barnet och sambon och ge honom resultatet.

  • BeautifulMoments

    Hur kan han bevisa att ni haft sex?

    Jag vet inte hur det funkar när det finns en pappa på pappret redan du kan ju alltid ringa familjerätten och fråga.


    My life, My choice!
  • Anonym (daf)

    Det är väl bara låta honom göra det... om du inte har nåt att dölja dvs

  • Anonym (Haha)

    Om du nu är såååå säker som du påstår varför går du inte bara med på ett test? Misstänker att du inte är så säker som du påstår och är rädd att det ska visa sig att dom sambo inte är pappa till detta barn.

  • Anonym (suck)
    Anonym (daf) skrev 2016-07-31 18:00:38 följande:

    Det är väl bara låta honom göra det... om du inte har nåt att dölja dvs


    Hon har ju varit otrogen, som det står i TS.
  • Anonym (...)

    När var senaste gången du hade sex med den här mannen?

  • Rappakalja

    Du har ju redan gått bakom ryggen på din sambo en gång (minst) så jag förstår om du inte vill göra det igen. Men det finns annars test man kan beställa via nätet, de kostar 1200 eller nåt sånt och då behöver inte din sambo bli indragen alls.

    Huruvida han kan få till ett test genom att gå till familjerätten, eller vem det nu är som sköter detta, vet jag inte eftersom det redan finns någon som tagit på sig faderskapet, men vad jag vet så har barnet rätt till sitt ursprung så finns minsta misstanke så kanske han får det ändå.

    Om du säger till de på familjerätten att ni hade sex senast x månad så vet de ju direkt om han kan komma i fråga eller inte.

    Vad är alternativet? Att den här mannen går ut offentligt och börjar snacka?

Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?