• Anonym (Mamma)

Har han rätt till faderskapstest?

En man jag hade en relation med förlänge sen har fått för sig att han kan vara far till mitt barn. Jag har en sambo som skrivit under faderskapet och barnet är ett halvår gammalt. Kan den andre mannen kräva ett faderskapstest som jag rent lagligt måste gå med på?

Gör det någon skillnad om han kan visa upp info som "bevisar" (allt går ju att förfalska) att vi hade sex någon månad innan barnet blev till?

Jag är 100% säker att barnet är min sambos och vi har kommit förbi min otrohet. Skulle det starta en utredning skulle det såra min sambo väldigt mycket mer så därför vill jag inte. Vill inte ha nån kontakt med den andra alls.

• Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?
  • Anonym (daf)
    Anonym (suck) skrev 2016-07-31 18:03:56 följande:
    Hon har ju varit otrogen, som det står i TS.
    Ja och även att hon är 100% säker att det är sambon som är pappan. Så vad kan ett faderskapstest skada?
  • Anonym (***)

För att han ska kunna få sitt faderskap till barnet prövat måste först erkännandet av faderskapet, som din sambo ha gjort, hävas. Han har ingen rätt att påbörja en sådan process i sig.

Men eftersom ni inte är gifta kan han gå till socialstyrelsen med sitt påstående och sina bevis. Om de anser att bevisen är starka nog och att det är i barnets bästa intresse kan de föra barnets talan och begära att faderskapet prövas. Då blir det dna-test och visar det att din sambo inte är pappa så upphävs faderskapet och det blir en ny utredning.

Men jag tror inte att de börjar en utredning särskilt lätt, så om du är 100% säker på att han inte är pappan så kommer de knappast att börja utreda.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2016-07-31 19:08:52 följande:

För att han ska kunna få sitt faderskap till barnet prövat måste först erkännandet av faderskapet, som din sambo ha gjort, hävas. Han har ingen rätt att påbörja en sådan process i sig.

Men eftersom ni inte är gifta kan han gå till socialstyrelsen med sitt påstående och sina bevis. Om de anser att bevisen är starka nog och att det är i barnets bästa intresse kan de föra barnets talan och begära att faderskapet prövas. Då blir det dna-test och visar det att din sambo inte är pappa så upphävs faderskapet och det blir en ny utredning.

Men jag tror inte att de börjar en utredning särskilt lätt, så om du är 100% säker på att han inte är pappan så kommer de knappast att börja utreda.

Jag är 100% säker. Om jag räknar på när jag och denna man hade sex senast så skulle jag behövt gå över tiden minst en månad innan barnet föddes (dvs v44-45) och så var det ju inte. Dessutom ser barnet ut som en kopia av min sambo och är väldigt ljust som vi är med blont hår/blå ögon medan denna kille som påstår sig kunna vara pappan är sydostasiat och inte ljus någonstans. Jag misstänker att denna killen bara vill förstöra mellan mig och sambon för att han fortfarande har känslor för mig genom att starta en utredning som blir jobbig för min sambo och hoppas på att han lämnar mig då.

Det skulle vara jättejobbigt för min sambo även om han är säker på att det är hans barn och går jag med på att testa mig och barnet så kommer han tro att jag är osäker. Det vill jag inte.

Denna kille har ett sms från mig med sexuellt innehåll från just innan jag avslutade relationen med honom där det framgår att vi hade sex. Jag tänker att han kan använda det som bevis att vi haft en sexuell relation relativt nära inpå att barnet blev till? Sedan är han ett datageni också så jag är rädd att han kan på nåt sätt manipulera så det ser ut som att smset är skickat senare.

Jag vill bara lägga otroheten bakom mig och gå vidare i livet med min familj.

Hade det gjort nån skillnad om jag och sambon varit gifta?
  • Anonym (Mamma)

Har skickat honom en bild av sonen där man tydligt ser att han är jättelik min sambo och inte det minsta lik honom och gett födelsedatum men han ger sig inte ändå. Så jag tror han vill förstöra för oss, inte att han faktiskt tror att det är hans barn.

• Anonym (M)
    Anonym (suck) skrev 2016-07-31 16:48:03 följande:

Klart han rätt att kräva fadersskapstest.  Vadå fått för sig? Är det hans barn så är det . Tycker din sambo det är ok om det visar sig inte vara hans unge?

Varför skulle det vara självklart? Naturligtvis kan man inte kräva faderskapstest på andras barn hur som helst. Det är en betydligt mer känslog process än så.
  • Anonym (suck)
    Anonym (M) skrev 2016-07-31 19:40:48 följande:
    Varför skulle det vara självklart? Naturligtvis kan man inte kräva faderskapstest på andras barn hur som helst. Det är en betydligt mer känslog process än så.
    Nej det kan man inte göra hur som helst , men nu hade ju ts varit otrogen. Men är ungen blå ögd och blond så är det väl hennes sambos. 
    Är väl inte så många sydostasiater som får det. Men låt människan göra ett test så kanske det blir tyst sen.
  • Anonym (Lea)
    Anonym (suck) skrev 2016-07-31 19:49:57 följande:

Nej det kan man inte göra hur som helst , men nu hade ju ts varit otrogen. Men är ungen blå ögd och blond så är det väl hennes sambos. 

Är väl inte så många sydostasiater som får det. Men låt människan göra ett test så kanske det blir tyst sen.

Att barnet är blåögt bevisar inte vem som är pappan. Jag har bruna ögon men får blåögda barn. (3st)
  • Anonym (-)

Använder denna tråd för en efterlysning:

Patrick på Lost Boys Mc: du har en sjuårig son. Jag trodde att någon annan var pappan, men vi har testat och det blev ingen matchning. Så du är pappan. Det kan bara vara du.

• Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-07-31 19:29:41 följande:
    Jag är 100% säker. Om jag räknar på när jag och denna man hade sex senast så skulle jag behövt gå över tiden minst en månad innan barnet föddes (dvs v44-45) och så var det ju inte. Dessutom ser barnet ut som en kopia av min sambo och är väldigt ljust som vi är med blont hår/blå ögon medan denna kille som påstår sig kunna vara pappan är sydostasiat och inte ljus någonstans. Jag misstänker att denna killen bara vill förstöra mellan mig och sambon för att han fortfarande har känslor för mig genom att starta en utredning som blir jobbig för min sambo och hoppas på att han lämnar mig då.

Det skulle vara jättejobbigt för min sambo även om han är säker på att det är hans barn och går jag med på att testa mig och barnet så kommer han tro att jag är osäker. Det vill jag inte.

Denna kille har ett sms från mig med sexuellt innehåll från just innan jag avslutade relationen med honom där det framgår att vi hade sex. Jag tänker att han kan använda det som bevis att vi haft en sexuell relation relativt nära inpå att barnet blev till? Sedan är han ett datageni också så jag är rädd att han kan på nåt sätt manipulera så det ser ut som att smset är skickat senare.

Jag vill bara lägga otroheten bakom mig och gå vidare i livet med min familj.

Hade det gjort nån skillnad om jag och sambon varit gifta?
    Om ni varit gifta då barnet föddes så hade socialstyrelsen inte haft rätt att påbörja en utredning.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (***) skrev 2016-07-31 20:01:11 följande:

Om ni varit gifta då barnet föddes så hade socialstyrelsen inte haft rätt att påbörja en utredning.

Om förldrarna är gifta när barnet föds så fastställs faderskapet automatiskt utan utredningen. Om föräldrarna inte är gifta krävs det en utredning för att fastställa faderskapet. Men sedan är det ingen skillnad och ur juridisk synvinkel kvittar det om faderskapet fastställts med eller utan utredning.

Jag antar att faderskapet hunnit fastställas och attts sambo redan är juridisk far till barnen. Kvittar om de är gifta eller inte.
Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?