• Anonym (Mamma)

Har han rätt till faderskapstest?

En man jag hade en relation med förlänge sen har fått för sig att han kan vara far till mitt barn. Jag har en sambo som skrivit under faderskapet och barnet är ett halvår gammalt. Kan den andre mannen kräva ett faderskapstest som jag rent lagligt måste gå med på?

Gör det någon skillnad om han kan visa upp info som "bevisar" (allt går ju att förfalska) att vi hade sex någon månad innan barnet blev till?

Jag är 100% säker att barnet är min sambos och vi har kommit förbi min otrohet. Skulle det starta en utredning skulle det såra min sambo väldigt mycket mer så därför vill jag inte. Vill inte ha nån kontakt med den andra alls.

• Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?
  • Anonym (***)
    Anonym (Lisen) skrev 2016-07-31 20:58:19 följande:
    Om förldrarna är gifta när barnet föds så fastställs faderskapet automatiskt utan utredningen. Om föräldrarna inte är gifta krävs det en utredning för att fastställa faderskapet. Men sedan är det ingen skillnad och ur juridisk synvinkel kvittar det om faderskapet fastställts med eller utan utredning.

Jag antar att faderskapet hunnit fastställas och attts sambo redan är juridisk far till barnen. Kvittar om de är gifta eller inte.
    Jag talar om hävandet av faderskapet, där finns det skillnad.
  • Rappakalja
    Anonym (Mamma) skrev 2016-07-31 19:32:56 följande:

Har skickat honom en bild av sonen där man tydligt ser att han är jättelik min sambo och inte det minsta lik honom och gett födelsedatum men han ger sig inte ändå. Så jag tror han vill förstöra för oss, inte att han faktiskt tror att det är hans barn.

Fortsätter han så anmäl honom för trakasserier. Skriv först ett sms där du talar om att du inte vill att han kontaktar dig någonsin mer. Du har påvisat att han inte är pappa till ditt barn och mer kan du inte göra så du avslutar detta nu och vill inte att han på något sätt kontaktar dig mer.

Om han sen gör det, svara inte vad han än skriver! Kontakta istället polisen ch anmäl honom.
  • Anonym (Mamma)

Alltså min sambo har skrivit under papper att han är pappan. Vi gjorde det efter förlossningen, de frågade om det bara kunde vara han och jag sade ja och så skrev han under. Så han står som pappa nu. Borde det inte vara samma då som om vi vore gifta och det gått automatiskt? Eller är det skillnad? Förstod inte riktigt.

• Anonym (Mor)

Är han hel eller halvasiat?Även fast man har bruna ögon så kan vissa få barn som är blåögda.

• Anonym (***)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-07-31 22:17:18 följande:

Alltså min sambo har skrivit under papper att han är pappan. Vi gjorde det efter förlossningen, de frågade om det bara kunde vara han och jag sade ja och så skrev han under. Så han står som pappa nu. Borde det inte vara samma då som om vi vore gifta och det gått automatiskt? Eller är det skillnad? Förstod inte riktigt.

Det är skillnad; är man gifta när barnet föds blir mannen automatiskt pappa och de enda som kan häva det faderskapet är mannen själv, mamman och barnet. Ingen annan har rätt att juridiskt ifrågasätta faderskapet även om det är uppenbart att någon annan är pappa. Förenklat iallafall.

Är man inte gifta så har även socialstyrelsen rätt att ifrågasätta ett erkänt faderskap. Men det krävs som sagt nya starka bevis för att någon annan kan eller troligen är pappa och att utredningen är i barnets bästa intresse.
  • Anonym (M)
    Anonym (suck) skrev 2016-07-31 19:49:57 följande:

Nej det kan man inte göra hur som helst , men nu hade ju ts varit otrogen. Men är ungen blå ögd och blond så är det väl hennes sambos. 

Är väl inte så många sydostasiater som får det. Men låt människan göra ett test så kanske det blir tyst sen.

Även om så är fallet (otroheten) är det inte alls självklart att mannen kommer få göra ett faderskapstest. Som andra beskrivit är det en ganska komplicerad process så att hävda att det skulle vara självklart känns lite lverdrivet.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (***) skrev 2016-07-31 22:31:54 följande:

Det är skillnad; är man gifta när barnet föds blir mannen automatiskt pappa och de enda som kan häva det faderskapet är mannen själv, mamman och barnet. Ingen annan har rätt att juridiskt ifrågasätta faderskapet även om det är uppenbart att någon annan är pappa. Förenklat iallafall.

Är man inte gifta så har även socialstyrelsen rätt att ifrågasätta ett erkänt faderskap. Men det krävs som sagt nya starka bevis för att någon annan kan eller troligen är pappa och att utredningen är i barnets bästa intresse.

Åh fan. Det visste jag inte.
  • Anonym (xyz)

Säg att du går med på testet om han betalar dig en summa pengar (minst 5000 plus alla kostnader för testet.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-01 01:07:25 följande:

Säg att du går med på testet om han betalar dig en summa pengar (minst 5000 plus alla kostnader för testet.

Så du tycker att Ts ska begå brott? Varför skulle han betala för en tjänst som samhället erbjuder gratis?
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Wtf) skrev 2016-08-01 02:02:12 följande:
    Så du tycker att Ts ska begå brott? Varför skulle han betala för en tjänst som samhället erbjuder gratis?
    Vadå brott? Det är inte ett sexköp vi pratar om. Ok att testet är gratis, men killen kan gott få betala TS för att hon går med på att göra det. Förmodligen kan han inte tvinga henne till ett faderskapstest, men hur roligt är det att ha en idiot efter sig som tror att barnet är hans?
Svar på tråden Har han rätt till faderskapstest?