Otrohet, hur vanligt?
Hur vanligt är det med otrohet i Sverige? Har ni varit otrogna? Är ni gifta eller sambo eller särbo?
Hur vanligt är det med otrohet i Sverige? Har ni varit otrogna? Är ni gifta eller sambo eller särbo?
Sannolikt är 100% av alla människor som har/haft ett förhållande, någon gång otrogna. Gränsen för otrohet är nämligen flytande och individuell. Några räknar även onani och fantasier som otrohet. Alla sviker någon gång sin partner, på ett eller annat sätt.
Räknar vi dock enbart samlag eller annat sexuellt umgänge med annan person. Så ligger siffrorna på ca 50%, som är/har varit otrogen någon gång. Detta går givetvis enbart att mäta på något äldre människor. Siffran kan komma att ändras mellan olika generationer.
Sanningen är den att ingen kan veta. Det finns risk för underrapportering i undersökningar eftersom man inte vill bli påkommen. Men det finns också risk för överrapportering. Man kanske inte tar undersökningen på allvar.
Det finns också en politisk dimension: De som vill slå sönder den traditionella familjen vill förstås att många är otrogna. Då kan man påstå att kärnfamiljen är omöjlig och att det är bättre om ingen försöker.
Jag har blivit bedragen och har bedragit.Inget av det är något att stå efter. Vid otrohet så delar man inte den grå vardagen och det kanske är det som gör att folk är det. Okomplicerat sex båda vet om det innan man skall göra det och sedan så delar man inget annat. Tror väl därför att de flesta som gått igenom en separation helst ser att man är särbo. Kul ihop och inget gnäll i vardagen
Är i ett förhållande sen 3 år tillbaka.
Bestämde träff med en tjej för att ha sex men ångrade mig så fort jag träffade henne och insåg att det var fel och att jag verkligen älskar flickvännen. När jag skulle åka hem så ville tjejen ha en kram så jag tänkte att äsch, varför inte. Rätt som det var så bara kysste hon mig och det är cirka 1 år sedan, mår dåligt än idag för det och har inte berättat det för flickvännen då hon antagligen gör slut.
Mår fruktansvärt dåligt pga det och anser att det var otrohet fastän inte jag kysste henne. MEN just tanken att jag tänkte ligga med henne.
Mår så himla dåligt för jag vill verkligen leva med flickvännen livet ut.
Min plan är att fortsätta vara med flickvännen ett tag till och berätta att en gång under andra året vi var tillsammans så hände denna grej och att jag innerligen verkligen ångrar att jag ens åkte dit för att göra det...
Någon som har tips på vad jag kan göra? Jag älskar min flickvän och jag ångrar mig så himla mycket :(
Bestämde träff med en tjej för att ha sex men ångrade mig så fort jag träffade henne och insåg att det var fel och att jag verkligen älskar flickvännen. När jag skulle åka hem så ville tjejen ha en kram så jag tänkte att äsch, varför inte. Rätt som det var så bara kysste hon mig och det är cirka 1 år sedan, mår dåligt än idag för det och har inte berättat det för flickvännen då hon antagligen gör slut.
Mår fruktansvärt dåligt pga det och anser att det var otrohet fastän inte jag kysste henne. MEN just tanken att jag tänkte ligga med henne.
Min plan är att fortsätta vara med flickvännen ett tag till och berätta att en gång under andra året vi var tillsammans så hände denna grej och att jag innerligen verkligen ångrar att jag ens åkte dit för att göra det...
Någon som har tips på vad jag kan göra? Jag älskar min flickvän och jag ångrar mig så himla mycket :(
Verkar ju som att så gott som alla knullar snett någon gång i livet, så det måste ju vara jävligt vanligt. Har blivit bedragen, har aldrig bedragit och kan med 100 % säkerhet säga att jag aldrig kommer att göra det heller.
Jag överväger att vara otrogen. Det är en ung tjej som börjat visa mig uppmärksamhet på jobbet och torkan hemma gör det svårt att stå emot trots principer och löften.
Min fru har helt slutat ge mig sexuell uppmärksamhet. Vi har fortfarande sex men hennes ointresse är påtagligt. Känslan av att hon ställer upp och släpper till tar bort all glädje med sex. Hon vägrar också prata om situationen och har under det senaste året blivit något av en expert på att hitta på undanflykter. Jag älskar henne fortfarande över allt på jorden men vore det inte för barnen så skulle jag troligtvis separera.
Jag vågar inte riktigt ta upp frågan om öppet förhållande. Jag känner att hon redan har brutit vårt förhållandekontrakt, inte genom att inte vilja ha sex utan genom att vägra prata med mig om varför det är som det är.
Av denna anledning känns det nästan rättvis att jag har sex med andra utan att prata med min fru.
Jag överväger att vara otrogen. Det är en ung tjej som börjat visa mig uppmärksamhet på jobbet och torkan hemma gör det svårt att stå emot trots principer och löften.
Min fru har helt slutat ge mig sexuell uppmärksamhet. Vi har fortfarande sex men hennes ointresse är påtagligt. Känslan av att hon ställer upp och släpper till tar bort all glädje med sex. Hon vägrar också prata om situationen och har under det senaste året blivit något av en expert på att hitta på undanflykter. Jag älskar henne fortfarande över allt på jorden men vore det inte för barnen så skulle jag troligtvis separera.
Jag vågar inte riktigt ta upp frågan om öppet förhållande. Jag känner att hon redan har brutit vårt förhållandekontrakt, inte genom att inte vilja ha sex utan genom att vägra prata med mig om varför det är som det är.
Av denna anledning känns det nästan rättvis att jag har sex med andra utan att prata med min fru.
Utifrån min erfarenhet är det nog väldigt vanligt. Jag är singel och får väldigt ofta förslag av olika slag från upptagna män, oftast nämns något i stil med att frun/sambon inte är så intresserad av sex efter barnen, att man älskar sin respektive och inte vill bryta upp men att man vill bryta slentrianen osv.
Har diskuterat fenomenet med mina väninnor, samtliga gifta eller sambo och de får inte i närheten av lika många förslag om middag, ett glas vin och liknande som jag får.
Vi har kommit fram till att det tycks vara som så att en kvinna runt 40 som lever ensam är som ett rött skynke för en tjur för många upptagna män. Jag ser helt normal ut så det är inte så att män faller i trans inför min skön -& sexighet, måste vara att man tycker det är värt att chansa med någon som är singel.
Sanning är ju sådan att min fru "ljuger" om tillståndet på vårt förhållande. Hon ljuger alt undanhåller sanningen för att hon vet att sanningen får konsekvenser för vårt förhållande. Hon vet att hon blir av med allt som är bra om vi separerar. Hon vill och vågar inte chansa på detta.
Samma sak gäller mig. Jag vet att min otrohet (eller samtal om öppet förhållande) skulle få konsekvenser för vårt förhållande. Jag skulle då bli av med allt som är bra. Det vill och vågar jag inte chansa på. Därför ljuger jag också (om jag nu väljer att ha sex med någon annan).
Skit in = Skit ut
Man kan inte begära mer från sin partner än man själv vill ge.