• Anonym (Neija)

"Avundsjuk" sambo

Jag har en 15-årig flicka sedan tidigare. Jag lever sedan många år tillbaks i en ny relation och vi har en 9-årig son med ADHD. Han tar naturligtvis mycket av vår tid och uppmärksamhet och ibland vill jag göra saker ensam med min dotter.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att åka utomlands en vecka med henne och mannen blev då vansinnigt upprörd. Menade på att han aldrig hört talas om att man inte åker hela familjen på semester. Jag genomförde resan men efteråt sa mannen saker som att sonen sagt "får vi följa med när vi ska åka på semester till sommaren?" och "är vi inte samma familj eftersom mamma och NN åker utan oss?". Jag sa då till honom att jag var övertygad om att han lagt över dessa känslor på sonen och att det inte är särskilt moget.

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man delar på sig ibland för även om vi är en familj så är vi fyra individer med olika behov och jag och dottern var ju trots allt en familj innan jag träffade min sambo. Hon behöver få ha mig för sig själv ibland men så fort vi gör något ensamma känner jag sambons ogillande. Han kommer med kommentarer som "jaja, en timme, det vet man ju hur det blir med det" och ibland gör han en stor affär av om han ska räkna med oss till middagen eller inte. Är vi ute i skogen och promenerar så kan han ringa och stressa om att middagen snart är färdig och om vi inte är hemma snart...Det handlar kanske om att vi gör saker på egen hand max 2 ggr/månad.

Jag känner att jag börjar tappa livslusten och glädjen i livet. Känner mig kvävd av sambon.

Vi har diskuterat detta framlänges och baklänges men kommer ingen vart...

Kan tillägga att sambon och dottern har en jättefin relation. Hon pratar ofta med honom om saker och ibland följer han med henne på saker i skolan eller om hon behöver handla något...

Jag mår uruselt i vår relation men vill helst inte behöva separera...

• Svar på tråden "Avundsjuk" sambo
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 15:32:54 följande:

Det är just detta jag försöker säga till mannen. För dottern har det blivit "normalt" att få stå tillbaks. Jag vill inte att hon ska lära sig att hon måste förtränga sina egna behov och känslor, och jag tycker att vi vuxna måste skapa utrymme för henne där hon kan känna att hon är i centrum. Hon tycker ibland att lillebror är "skitjobbig" och ibland ryter hon till åt honom. Då blir mannen irriterad på henne, men jag har sagt till henne att det är ok! Vi kan inte bädda in sonen i bomull för att han har ADHD och hon måste få ge utlopp för sina känslor också. Vilka syskon blir inte irriterade på sina småsyskon ibland???

Jag ser det hopplösa i vår situation när jag beskriver den här. Har varit så ledsen och håglös hela semestern, men nu förstår jag att så mycket handlar om att jag förträngt mina egna känslor väldigt länge. Jag har inte vågat erkänna för mig själv att det inte fungerar och jag vill ju inte att sonen ska behöva utsättas för en separation. Samtidigt är det kanske inte bättre att ha en mamma som går runt med gråten i halsen och sällan är glad...

Har du frågat honom hur han skulle vilja ha det istället? Känner han sig älskad av dig? Älskar han dig? Han låter deprimerad och som han inte känner att han räknas å är älskad.
  • Miss Skywalker

Han jobbar kvällar och helger för att "trivas" och du får dra det tyngsta lasset. Men du får inte ens dra iväg en stund med dottern.. Du har redan försökt prata men det går inte. Varför finner du dig i den här ojämlika situationen? Varför gör så många kvinnor det fortfarande 2016?! Inte undra på att du är trött och less..

• Anonym (Neija)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-07 16:01:31 följande:

Har du frågat honom hur han skulle vilja ha det istället? Känner han sig älskad av dig? Älskar han dig? Han låter deprimerad och som han inte känner att han räknas å är älskad.

Vi har haft så många samtal. Jag har bett honom om att vara tydlig och rak med hur han känner. Han tar aldrig initiativet till någon kommunikation. Frågar jag honom om det är något han är sur för så kan det komma fram och då lägger han ofta till "det är därför jag inte varit så intresserad av att hjälpa till här hemma de senaste dagarna"....

Jag vägrar lägga tid på att springa runt och gissa mig fram till hans känslor. Det tar så otroligt mycket energi...
  • Anonym (Men NEJ!)

Snälla. Varför slösar alla dessa kvinnor bort sina liv på meningslösa män? Var finns självaktningen och livsviljan?

På dig, ts, låter det ändå som om du har nån styrka bakom. Använd den innan du tappar orken är mitt råd.

• Anonym (Agnes)

Ni kanske skulle prova en tids parterapi innan ni bestämmer er? Det kan vara ett sätt att separera på ett vettigt vis också. (Att få hjälp i den processen alltså). Allt behöver inte handla om att hålla ihop förhållandet.

• Chianti
    Anonym (Agnes) skrev 2016-08-07 22:39:41 följande:

Ni kanske skulle prova en tids parterapi innan ni bestämmer er? Det kan vara ett sätt att separera på ett vettigt vis också. (Att få hjälp i den processen alltså). Allt behöver inte handla om att hålla ihop förhållandet.

Bra ide. Det kan även vara vettigt för TS att gå iväg ensam och prata med nån och få hjälp att sortera tankarna.
    För övrigt är det väl självklart att man sticker iväg och gör saker på tu man hand med sitt barn nån gång ibland och bara får vara två att rå om varann.
  • nevermind

Du hade med all sannolikhet åkt ensam med henne även om syskonen varit helsyskon. Mina föräldrar har också tagit med sig de äldre iväg nån gång, vi var fyra syskon så de större fick inte samma tid och energi från våra föräldrar till vardags.

Tycker inte alls du har gjort något fel.

• nevermind

Det här var nåt av det bästa jag läst på länge TS:
    "Jag är inte av den åsikt att rättvisa är att alla barn får samma, utan att alla barn får efter sina behov."
    Så väldigt vettigt tycker jag!

Jag har läst dina andra inlägg och det känns som en bra lösning att separera. Du kommer mindre att göra och bli en gladare mamma. Varannan vecka kan du fullt fokusera på den krävande sonen, varannan vecka kan tonåringen som går igenom mycket i livet få prata till punkt med sin mamma. Hon behöver dig nu. Hon kommer även bli mindre bitter på sin bror om hon får andas lite. Tror jag.

• Ess
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 13:01:26 följande:
    Att jag raljerar över detta vet jag inte riktigt hur du får till. Jag konstaterade detta för att det är så. Vet inte vad det är som gör dig så upprörd?

Sonen har behov av så mycket annat. Jag går och simmar med honom en gång i veckan. Jag är tränare för hans handbollslag. Han behöver mycket stöd och hjälp i vardagen och jag brukar vara med honom i skolan en halv dag i månaden.

Jag är inte av den åsikt att rättvisa är att alla barn får samma, utan att alla barn får efter sina behov. Jag är ensam med barnen alla kvällar i veckan och en hel del helger också så jag känner verkligen inte att sonen är åsidosatt eller saknar "mammatid".
    Ber om ursäkt!
    Har läst fler inlägg av dig nu och ser att jag hade fel när jag tolkade det som att sonen behandlades som mindre viktig.

Men det är däremot dags för din sambo att vakna upp ur sin drömtillvaro och börja ta sitt ansvar för hemmet och sonen, även om det innebär att han får byta till ett tråkigare jobb. Det är inte meningen att du ska ta allt det jobbiga och aldrig kunna göra något alls själv.
    Han får börja söka nytt jobb på dagtid och sen får ni dela arbetet hemma, och dela upp så att ni båda får tid för en hobby. Om det finns möjlighet så hade det varit bra för er att göra något tillsammans bara du och sambon någon gång emellanåt.
  • Anonym (gutgyj)

TS jag läste inte allt, men jag har också en man som kan vara så där töntig.

I början tog jag åt mig och vände nästan ut och in på mig för att försöka vara alla till lags. Jag blev utbränd.

Det lärde mig att JAG först och främst måste må bra, sen kan jag hjälpa alla andra. MEN jag lärde mig också att makens känslor är HANS, de får han själv ta ansvar för.
    För att ta ex med shoppingen. Han säger att det fick vara för ni var så upptagna med ert, då kan man replikera: Jaha, ja men valde du det kan du inte bli sur på oss för det. Säg det med neutral röst och ta absolut inte på dig ansvar för hans val.

Jag har två barn som bor på heltid, ja två ungdomar ska jag säga, och den ena har AST och tar alltså en del energi och har gjort under uppväxten. Nu när hon klarar sig själv så gör jag saker med den andra dottern själv. Jag märker att min man kan bli irriterad på det, men det skiter jag i. Vill han umgås med mig så får han prioritera. Han har nämligen en hobby som tar en del tid också.

Nu är han sällan sån förvisso, men när han är det så är jag tydlig med att hans val är hans, de tar jag inget ansvar för. Jag är tydlig med när jag ska iväg med något av mina barn själv och jag är aldrig missunnsam med att han ska kunna göra saker själv.
    Jag kan lägga fram ett önskemål om att han ska begränsa sin hobby ibland, vissa perioder är det mycket med den, men om han säger nej, ja då blir jag inte så där barnsligt grinig och ska gå omkring och vara sur och sucka och ha mig. Då hittar jag på något eget skoj istället.

Svar på tråden "Avundsjuk" sambo