• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • eelinh
    My102 skrev 2017-11-06 22:02:16 följande:

Jag måste nog ringa till läkaren och höra! ???? har faktiskt hört att läkaren är lite snurrig av andra. Man ska då hålla koll allt själv för att det ska bli bäst :/. Virusprover är HIV, röda hund, å en massa andra könsjukdomar..kommer inte på allehop ???? men röda hund tex, det har ju de flrsta vaccination mot så den förstår jag inte. Det är rätt tunga sjukdomar dom kollar och bara de är läskigt..skulle mäkta förvånad om jag har nån av dem men jag så generellt med sjukdomar.

Vi tog blodprovet dom kräver innan man får starta ivf, alltså ?virusprovet?. Det är bara ett helt vanligt blodprov som jag inte ens fick tillbaka något svar på då det är ivfkliniken som bara vill se att allt är ok. Det tar man väl vid en tidig graviditet också? Fast hos mvc? Så det känns som det minsta att oroa sig för när man ska genomgå en ivf behandling :)
  • My102
    eelinh skrev 2017-11-06 22:22:08 följande:

Vi tog blodprovet dom kräver innan man får starta ivf, alltså ?virusprovet?. Det är bara ett helt vanligt blodprov som jag inte ens fick tillbaka något svar på då det är ivfkliniken som bara vill se att allt är ok. Det tar man väl vid en tidig graviditet också? Fast hos mvc? Så det känns som det minsta att oroa sig för när man ska genomgå en ivf behandling :)

Hehe jag vet :D det är oundvikligt men det är bara så jag är antaligen, det bor en liten hypokondriker i mig :p
  • My102

Idag kom mensen :( på dag 35 (oregelbunden mens) Ingen lycka efter spolningen, den här gången kändes värst..jag trodde verkligen att spolningen skulle göra under.

Jag mailade i alla fall min läkare och meddelade att jag har fått mens och använt CB advanced fertilitetsmonitor och inte fått utslag på LH på 2 cyklar. Bara hög som mäter östrogen. Och jag frågade om vi kunde kolla upp om jag verkligen släpper ägg då jag själv tvivlar på det, jag släpper isåfall väldigt sällan. Har fått ?positivt? ÄL test allt från 15 till 11 dagar innan mens och den tiden är väl ändå samma?

I villet fall så fick jag svar att vi ska ta prov på progesteron efter förmodad ägglossning samt att han kunde skriva ut letrozol till mig. Jag skrev att det lät bra och väntar nu på recept.

Men! Ni som är kunniga :) Kan jag ta letrozol utan noggrann undersökning om ägglossning uteblir? Vad händer om jag faktiskt ägglossar och tar letrozol samtidigt? :/ en del av mig litar fullt på läkaren, att han vet vad han gör men en annan del vette sjutton :/

• Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-07 11:53:35 följande:

Idag kom mensen :( på dag 35 (oregelbunden mens) Ingen lycka efter spolningen, den här gången kändes värst..jag trodde verkligen att spolningen skulle göra under.

Jag mailade i alla fall min läkare och meddelade att jag har fått mens och använt CB advanced fertilitetsmonitor och inte fått utslag på LH på 2 cyklar. Bara hög som mäter östrogen. Och jag frågade om vi kunde kolla upp om jag verkligen släpper ägg då jag själv tvivlar på det, jag släpper isåfall väldigt sällan. Har fått ?positivt? ÄL test allt från 15 till 11 dagar innan mens och den tiden är väl ändå samma?

I villet fall så fick jag svar att vi ska ta prov på progesteron efter förmodad ägglossning samt att han kunde skriva ut letrozol till mig. Jag skrev att det lät bra och väntar nu på recept.

Men! Ni som är kunniga :) Kan jag ta letrozol utan noggrann undersökning om ägglossning uteblir? Vad händer om jag faktiskt ägglossar och tar letrozol samtidigt? :/ en del av mig litar fullt på läkaren, att han vet vad han gör men en annan del vette sjutton :/

Åh va tråkigt :( jag tänkte också att det kanske skulle gå vägen efter spolningen för man läst om många som blivit gravida direkt efter. Men det var nog mest tur..
    ang letrozol. Jag fick aldrig utslag på mina äl tester men enligt mina blodprover som jag tog så hade jag ägglossning. Men jag fick letrozol ändå å då fick jag utslag på äl stickorna. Nu hjälpte ju letrozol inte mig ändå utan kör ju ivf. Men tror inte det är nån fara att ta letrozol även om du skulle ha ägglossning. Det var pergotime som var större chans att få tvillingar. Mindre risk med letrozol. Så det är nog ingen fara :)
  • My102
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 12:11:49 följande:

Åh va tråkigt :( jag tänkte också att det kanske skulle gå vägen efter spolningen för man läst om många som blivit gravida direkt efter. Men det var nog mest tur..

ang letrozol. Jag fick aldrig utslag på mina äl tester men enligt mina blodprover som jag tog så hade jag ägglossning. Men jag fick letrozol ändå å då fick jag utslag på äl stickorna. Nu hjälpte ju letrozol inte mig ändå utan kör ju ivf. Men tror inte det är nån fara att ta letrozol även om du skulle ha ägglossning. Det var pergotime som var större chans att få tvillingar. Mindre risk med letrozol. Så det är nog ingen fara :)

Men då tackar jag och tar emot receptet och kör på! Jag har inte berättat för sambon än att mensen är här..har en känsla av att han kommer bli riktigt besviken den här gången han med :/
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-07 12:31:20 följande:
    Men då tackar jag och tar emot receptet och kör på! Jag har inte berättat för sambon än att mensen är här..har en känsla av att han kommer bli riktigt besviken den här gången han med :/
    Ja det tycker jag att du ska! :)
    Åh jobbigt :( om min kille blir besviken så visar han det inte iallafall. Han är alltid hoppfull å e bombsäker att vi snart kommer bli gravida. Men försökt så länge nu så känner absolut inte likadant :(
  • My102
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 13:15:18 följande:

Ja det tycker jag att du ska! :)

Åh jobbigt :( om min kille blir besviken så visar han det inte iallafall. Han är alltid hoppfull å e bombsäker att vi snart kommer bli gravida. Men försökt så länge nu så känner absolut inte likadant :(

Jag har bara mail kontakt med min läkare..kanske inte det bästa men smidigt eftersom mottagningen bara är öppen 2 dagar i veckan. I alla fall så skrev han att jag ska börja ta tablett på tredje mens dagen i fem dagar, därefter ska jag ta progesteron prov men återkomma vid nästa mens för kontroll av äggstockar efter letrozol..låter det rimligt att kolla hur äggstockarna vid nästa mens? :/ kändes långt bort..då är ju allt ?borta? tänker jag. Vill inte fråga för mycket så läkaren inte tror att jag ifrågasätter han :|
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-07 14:17:19 följande:
    Jag har bara mail kontakt med min läkare..kanske inte det bästa men smidigt eftersom mottagningen bara är öppen 2 dagar i veckan. I alla fall så skrev han att jag ska börja ta tablett på tredje mens dagen i fem dagar, därefter ska jag ta progesteron prov men återkomma vid nästa mens för kontroll av äggstockar efter letrozol..låter det rimligt att kolla hur äggstockarna vid nästa mens? :/ kändes långt bort..då är ju allt ?borta? tänker jag. Vill inte fråga för mycket så läkaren inte tror att jag ifrågasätter han :|
    Hm verkar lite konstigt kanske. Isåfall borde läkaren ta progesteron prov innan du börjar med letrozol å kolla äggstockar innan också. Men som sagt det är ingen fara att du börjar med letrozol men han hade en liten konstig ordning :P men man får väl lita på att läkaren vet vad han gör. Jag tog som du på mensdag 3 i fem dagar :)
  • Upprepade missfall

Blev ju inget den här gången heller kan jag ju säga redan nu, 4 dagar innan mensen. Behöver inte ta gravtest eller nått för att veta. Har börjat se mönstret senaste månaderna att några dagar innan mens så blir jag superdeppig, tycker allt känns sorgligt och gråter för minsta lilla. Jag vill heller inte va i närheten av min kille o stör mig på allt han säger och gör. Har inte insett tidigare att de dagarna ja mår så hänger ihop med mensen. Någon annan av er som får så? Det kallas tydligen PMDS, och jag vill bara dra täcket över huvudet och sova dom dagarna. Hade jag inte försökt få barn hade jag kunnat ta p-piller eller andra behandlingar för att slippa det. Men sålänge vi fortfarande försöker måste jag ju stå ut med ca 5 dagar depression varje månad. Hade jag haft normal fertilitet så hade jag kunnat stå ut några månader till det tog sig. Men nu känns det ju hopplöst när ja inte ser slutet på det här, kanske dröjer det flera år till liksom! 4 år har ju gått redan, ska jag må såhär i 4 år till??

Wow blev verkligen ett jättelångt gnällinlägg nu, men fan vad allt känns grått och tomt just nu..

• Marrelita85
    Ellencassandra skrev 2017-10-20 12:30:19 följande:

Hej! Har haft mitt första ul! Äggplock på tisdag! Här går det undan.. dock säger läkaren NU (?) att jag har lågt amh värde för
    Min ålder.. 1,3 hade jag. Kan det va därför som det varit svårt då? Och därför jag aldrig får positivt utslag.. på testerna

Vad jag förstår behöver AMH värdet inte säga så mycket för dina chanser att ägglossa osv. utan det är ev. ett mått på hur svårstimulerade äggstockar ev. kan vara. Men de verkar än så länge inte kunna säga exakt hur AMH värdet påverkar en. Jag hade AMH värde 0.6 och är bara 32år, men det kändes som att jag var relativt lätt stimulerad iallafall. 

Håller tummarna att ruvningen ger positivt resultat snart, man behöver inte alls känna nå direkta symtom! Jag hade inga symtom alls förrän i v. 8 när jag började må illa. 
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?