• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-24 18:08:24 följande:

Skönt det! Då finns lite bra stöd för dig i alla fall du får som sagt sätta fart med kilona redan nu, så du inte hamnar i min sits, den här maktlösheten och frustrationen kombinerat med att man är så himla ledsen önskar jag ingen. Det är tufft nog som det är för oss alla som kämpar för att bli fler !

Nej jag vet vad du menar med maktlösheten och frustrationen. Jag har kanske ägglossning varje månad, men eftersom jag bara får missfall varje gång jag lyckas bli gravid så finns det inte så mycket att göra för oss heller. Ett + gör ju därför inte så stor skillnad för oss. Efter 4 år av kämpande och missfall efter missfall så är maktlöshet och frustration en ständig följeslagare :-/

Kilona är det redan fart på, jag håller på för fullt ;) Men som sagt, vid upprepade missfall finns inte så mycket att göra. Så det är bara om vi tillslut inte skulle lyckas bli gravida på egen hand på 2 år som ivf kommer på tal. Så jag har 1 år och 3 månader på mig att gå upp dedär 2-3 kilona om vi skulle behöva den hjälpen.

Hoppas det inte dröjer till september för er innan ni får den hjälp ni behöver iaf.

Kram
  • My102
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-24 06:40:24 följande:

Sambon har fixat så vi ska logga vikten och se en uppåtgående trend så rädd att få dumma känslor om vikten, om jag ska upp samtidigt som jag mår såhär dåligt - det är ju inte en superkombination - kroppskritisism (för att den inte funkar) , konstant ledsen och vikt. Usch jag får en så dålig känsla. Hade det varit fyra år sedan hade jag ju inte varit så ledsen samtidigt, då hade jag inte varit orolig.

Sambon ska ringa och få sitt provsvar om en vecka, så tills dess ska jag gå upp, och så får han be om en ny plan, vi kan inte gå och vänta helt utan stöd utan detmåste finnas mål och milstolpar på vägen. Och så får han säga att det vi båda uppfattade på första mötet var att vi skulle gå igenom ett par steg med prover och spolning och sedan ivf, då måste hon ju förstå att hon kullkastar det enda lilla halmstrå som fanns , nu har jag inget alls att greppa efter...

Tycker så synd om min sambo som får bära allt. Han och en vän vet, någon till vet lite grann men inte allt. Igår låg jag och skrek av gråt hela kvällen... vem är stark för honom eftersom jag inte är det? Vi tänkte att vi kanske ska berätta för hans mamma ändå.

Hur har ni gjort med att berätta för familj? Kanske ni har en annan relation , men jag orkar inte berätta för min familj, kan inte med att de ska fråga och tycka synd om sig själva. Det här måste få vara men sorg, jag kan inte ta ansvar för någon annans känslor kring det. Jag har nog att försöka stötta sambon - som jag är säker på mår mycket sämre än vad han säger.. vilket jäkla kaos! Oss två mellan är det superbra, men med familjen kan jag inte riktigt säga vad jag vill och tex vara säker på att det stannar där..

mycket tankar som far i knoppen även idag..

Jag är yngst av mina syskon där alla har barn, och dem är systrar. Det var naturligt att berätta och för min mamma och pappa. Det kom inte som en chock, jag är 30 nu, var 27 när vi började och när det inte tog sig på 6 mån så började jag smått berätta. I övrigt enstaka kompis, i somras berättade jag det öppet på en fest för mina närmsta vänner och bekanta. Det lättade en del då flera hade börjat tjatat å fråga när det var dags. Nu vet dem läget. Och i den här åldern är det som sagt ingen nyhet längre. Det är vanligt förekommande, att försöka bilda familj om man vill ha barn. Sambon har berättat för kompisar, en kill och en tjej kompis, båda bor långt bort vilket jag tror han tycker är skönt, träffas sällan och finns ingen risk direkt att det ska komma på tal. Känns dumt ibland att min familj vet allt å hans inte men det är också hans val.
  • My102

Blev så glad imorse! Är på dag 19 i menscykeln (brukar ha 30-35 dagar) och har hittils fått låg fertilitet på CB fertilitetsmonitor, men idag hörrni hamnade jag äntligen på HÖG! På måndag ska jag till läkaren igen och jag hoppas innerligt att den blåsa han såg i måndags är stor nog efter letrozol kuren att han vill ge mig en otrivelle spruta.

Har tidigare fått hög redan på dag 13 och 14, utan att få max fertilitet. Hoppas vi har hittat felet nu då det annars inte finns en förklaring. Hoppas hoppas hoppas

• Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2017-11-24 22:54:08 följande:

Nej jag vet vad du menar med maktlösheten och frustrationen. Jag har kanske ägglossning varje månad, men eftersom jag bara får missfall varje gång jag lyckas bli gravid så finns det inte så mycket att göra för oss heller. Ett + gör ju därför inte så stor skillnad för oss. Efter 4 år av kämpande och missfall efter missfall så är maktlöshet och frustration en ständig följeslagare :-/

Kilona är det redan fart på, jag håller på för fullt ;) Men som sagt, vid upprepade missfall finns inte så mycket att göra. Så det är bara om vi tillslut inte skulle lyckas bli gravida på egen hand på 2 år som ivf kommer på tal. Så jag har 1 år och 3 månader på mig att gå upp dedär 2-3 kilona om vi skulle behöva den hjälpen.

Hoppas det inte dröjer till september för er innan ni får den hjälp ni behöver iaf.

Kram

Usch vad hemskt. Då vet du verkligen känslan av hopp och förtvivlan.. hoppas du ska kunna bli gravid och få behålla det, har ni fått något svar på vad som kan vara orsaken? Jag har ju tunn slemhinna tex, tänker om sånt kan påverka?
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2017-11-25 00:19:58 följande:

Jag är yngst av mina syskon där alla har barn, och dem är systrar. Det var naturligt att berätta och för min mamma och pappa. Det kom inte som en chock, jag är 30 nu, var 27 när vi började och när det inte tog sig på 6 mån så började jag smått berätta. I övrigt enstaka kompis, i somras berättade jag det öppet på en fest för mina närmsta vänner och bekanta. Det lättade en del då flera hade börjat tjatat å fråga när det var dags. Nu vet dem läget. Och i den här åldern är det som sagt ingen nyhet längre. Det är vanligt förekommande, att försöka bilda familj om man vill ha barn. Sambon har berättat för kompisar, en kill och en tjej kompis, båda bor långt bort vilket jag tror han tycker är skönt, träffas sällan och finns ingen risk direkt att det ska komma på tal. Känns dumt ibland att min familj vet allt å hans inte men det är också hans val.

Vad skönt att de vet! Vi hsr bestämt att vi ska berätta för sambons föräldrar. Jag är inte redo att berätta för mina. Senast jag berättade något som jag uttryckligen sa att de inte fick berätta vidare så ringde mormor dagen efter och frågade om detta, och brorsan dagen därpå. Så bra gick det med det. Och när jag råkade ut för en otroligt personlig sak tyckte mamma det var så jobbigt att hon berättade om det för folk. För eget syfte liksom. Jag vill inte att hennes vänner ska höra om mina bekymmer för att mamma tycker det är jobbigt, då får hon veta när det förhoppningsvis löser sig en dag... konsekvensen ..

Idag blev jag så ledsen igen. Insåg att oavsett vad som händer så kommer jag inte få barn före 30... jag som skulle vara klar före 30... fan livet blev inte som man tänkt sig.. det var inte såhär det skulle bli! Jag är inte samma person som innan allt detta började..
  • My102
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-25 20:01:57 följande:

Vad skönt att de vet! Vi hsr bestämt att vi ska berätta för sambons föräldrar. Jag är inte redo att berätta för mina. Senast jag berättade något som jag uttryckligen sa att de inte fick berätta vidare så ringde mormor dagen efter och frågade om detta, och brorsan dagen därpå. Så bra gick det med det. Och när jag råkade ut för en otroligt personlig sak tyckte mamma det var så jobbigt att hon berättade om det för folk. För eget syfte liksom. Jag vill inte att hennes vänner ska höra om mina bekymmer för att mamma tycker det är jobbigt, då får hon veta när det förhoppningsvis löser sig en dag... konsekvensen ..

Idag blev jag så ledsen igen. Insåg att oavsett vad som händer så kommer jag inte få barn före 30... jag som skulle vara klar före 30... fan livet blev inte som man tänkt sig.. det var inte såhär det skulle bli! Jag är inte samma person som innan allt detta började..

Jag förstår va du känner, känner också så. Det skulle inte vara såhär svårt. Evigt kämpande. Nu förtiden är jag mest förbannad än ledsen som tidigare, varför ska det vara så jäkla svårt när det för vissa går efter en gång.. fattar lixom inte.
  • Hormonkarusellen
    My102 skrev 2017-11-26 00:07:27 följande:

Jag förstår va du känner, känner också så. Det skulle inte vara såhär svårt. Evigt kämpande. Nu förtiden är jag mest förbannad än ledsen som tidigare, varför ska det vara så jäkla svårt när det för vissa går efter en gång.. fattar lixom inte.

Precis, det där går lite i perioder. Jag var arg förut också, sedan blev jag mer avmätt från allt. Nu är jag ledsen igen. Jag vill inte vara missunnsam,men man blir så ledsen när andra kommer med stora magar eller berättar på jobbet.

Hur ska vi hitta gnistan att orka utan att tappa oss själva på vägen? Jag sa till mim sambo när jag var som mest öledsen i torsdags att jag brukar ju försöka hitta något positivt i allt men nu går det ju inte, det finns absolut inget bra med alla försök, all sorg, alla piller, all besvikelse, allt självförakt. Inget bra. Men så kom jag på det igår. Vi har en ännu närmare relation idag än tidigare, och det är nog för att det varit så tufft. dagen positiva i allt elände
  • My102

Vilken skit morgon, bor ute på landet och skulle ta en tidihare buss för att komma in i tid till läkarbesöket. Bussen som gick låg ca 1, 5 mil ifrån mig. Stog där å vänta å det kom ingen buss. Bussen var inställt och ringde sambon (som jag vet jobbar ioförsig men med eget företag) och jag fick inte ens en gnutta sympati, han sa att jag kunde lifta! (Många pendlare) han kunde i alla fall ha sagt ?ledsen men jag har inte tid att skjutsa in till läkaren? (som för övrigt är 50 min bilväg så det kan va förståligt att han inte kunde). Samtidigt som jag där och då kände mig så jävla ensam och frustrerad.. grät gjorde jag i typ en timme! Det gick en buss till som jag åkte med och kom typ 5 min försent till läkaren vilket var OK för han. Jag stog ute å frös i nästan en timme i väntan på buss. Jag kan tycka att han också hade en anledning att se till att jag kom läkaren i tid. Jag kunde ju också ha kört till läkaren såklart så hade det inte blivit nåt så egentligen får jag väl skylla mig själv. Men jäklar var jag kände mig övervigen :( å att han inte brydde sig ett skit. Ville bara skriva av mig av.

Angående läkarbesöket så kunde läkaren se en fin livmoderhinna (heter det så?) och mina äggstockar ligger så högt upp så han kan typ inte se nåt. Förra gången kunde han se en blåsa men inget idag. Jag tror jag kände av ÄL smärtor i lördag kväll och läkaren tror att jag kan ha haft ägglossning redan i lördags.. suck! (Jag fick hög på CB monitorn i lördags morse men inget max, störigt!) Han kunde se att sekretet var fint för spermier också så han var tveksam om ägglossning är på G eller om det har varit. Är det vanligt att läkaren kanske inte ser äggstockar/blåsor men att det ändå finns?

Jag fick i alla fall order om att ta en spruta ikväll i magen.. känns läskigt! Jaja vi får se hur det går. Skapligt less just nu också ska man jobba..kul

• Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2017-11-25 19:56:38 följande:

Usch vad hemskt. Då vet du verkligen känslan av hopp och förtvivlan.. hoppas du ska kunna bli gravid och få behålla det, har ni fått något svar på vad som kan vara orsaken? Jag har ju tunn slemhinna tex, tänker om sånt kan påverka?

Tunn slemhinna kan påverka, då finns inte tillräckligt för ägget att fästa i. I mitt fall så har utredningen inte visat något avvikande så vi vet inte vad missfallen beror på. Det enda vi vet är att det slutar utvecklas ganska snart efter att ägget fäst, och runt v 5-6 så kommer blödningen.
  • Hormonkarusellen
    Upprepade missfall skrev 2017-11-27 13:19:58 följande:

Tunn slemhinna kan påverka, då finns inte tillräckligt för ägget att fästa i. I mitt fall så har utredningen inte visat något avvikande så vi vet inte vad missfallen beror på. Det enda vi vet är att det slutar utvecklas ganska snart efter att ägget fäst, och runt v 5-6 så kommer blödningen.

Jag testar efamol ett tag nu, och ser om det kan funka. Åt det för ett par år sedan, och fick lite mer mens då, men tappade hår så jag slutade igen. Tänkte att det är värt med lite extra fetter för kroppen, det lär ju inte göra något värre än det redan är. Blir jag gravid vill jag ju att det ska fästa också, nu har jag så tunn hinna så de vara suckar åt den.

Fy vad hemskt för dig, vilken kämpe du är! Du ska se att vi står här en dag och tänker tillbaka på det här som en skitjobbig tid, men som vi lärt oss massor av!
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?