• Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Jag 28 år utan barn och min sambo 36 med två barn ska äntligen få börja en utredning angående barnlöshet. Känns så skönt då jag varit utan p piller i snart ett år utan resultat, har väldigt oregelbunden mens, ca 50 dagars intervall. Har bara märkt av ägglossning två gånger, sekret, smärta och positivt äl test. Har känts så hopplöst, full av skam då jag är säker på att det är mig det är fel på eftersom han har två barn sen tidigare. Jag blev gravid när jag var 17 vilket slutade i en tidig abort i vecka 8-9. Har aldrig haft dålig samvete eller mått särskilt dåligt utav detta då det var rätt beslut. Förrän nu. Kan ju inte låta bli att tänka att jag försatt min chans, vilket jag vet inte är sant eller något jag ska känna... Men kan ju inte låta bli. Vi testade oss för klamydia båda två för ett par veckor sedan och det var negativt, skönt det iaf! Man har ju läst skräckhistorier om den sjukdomen och dess följder...

Min syster har två barn och själv har jag två syskon, både mamma och syster blev gravid direkt med samtliga barn... Pratade nyss med kvinnokliniken och de ska skicka hem hälsodeklaration och information. När vi fyllt i dessa och tagit de prover som behövs kommer vi få träffa en läkare. Känns sååå skönt att äntligenfånhjälp istället för att grubbla själv under sömnlösa nätter..

Någon som är i en liknande sits och vill följas åt? Eller genomgått en utredning och vill berätta? Allt är välkommet!

Kram på er!

• Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?
  • My102
    Ellencassandra skrev 2017-11-07 14:31:54 följande:

Hm verkar lite konstigt kanske. Isåfall borde läkaren ta progesteron prov innan du börjar med letrozol å kolla äggstockar innan också. Men som sagt det är ingen fara att du börjar med letrozol men han hade en liten konstig ordning :P men man får väl lita på att läkaren vet vad han gör. Jag tog som du på mensdag 3 i fem dagar :)

Jag fick ett förtydligande från läkaren att jag ska på kontroll den 20 nov, tur att jag frågade :) så det var inte efter nästa mens :)
  • Ellencassandra
    My102 skrev 2017-11-08 00:30:08 följande:
    Jag fick ett förtydligande från läkaren att jag ska på kontroll den 20 nov, tur att jag frågade :) så det var inte efter nästa mens :)
    Okej härligt :) hoppas att letrozol ska hjälpa er :)
  • Ellencassandra
    Marrelita85 skrev 2017-11-07 18:49:00 följande:
    Vad jag förstår behöver AMH värdet inte säga så mycket för dina chanser att ägglossa osv. utan det är ev. ett mått på hur svårstimulerade äggstockar ev. kan vara. Men de verkar än så länge inte kunna säga exakt hur AMH värdet påverkar en. Jag hade AMH värde 0.6 och är bara 32år, men det kändes som att jag var relativt lätt stimulerad iallafall. 

Håller tummarna att ruvningen ger positivt resultat snart, man behöver inte alls känna nå direkta symtom! Jag hade inga symtom alls förrän i v. 8 när jag började må illa. 
    Okej jag förstår! Läkaren sa nåt sånt också att det inte behöver betyda att jag ska ha svårt att bli gravid. Pga mitt amh värde..
    ja nu har ju jag sen igår haft molvärk i magen å ner mot ljumskar så ser inte så ljust ut. Känns som mensen ska komma hela tiden. Går på toa ofta å kollar trosan :/ men inget än så länge. Imorgon är min testdag.. men som sagt har inte mycket hopp :(
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-11-08 12:16:17 följande:

Okej jag förstår! Läkaren sa nåt sånt också att det inte behöver betyda att jag ska ha svårt att bli gravid. Pga mitt amh värde..

ja nu har ju jag sen igår haft molvärk i magen å ner mot ljumskar så ser inte så ljust ut. Känns som mensen ska komma hela tiden. Går på toa ofta å kollar trosan :/ men inget än så länge. Imorgon är min testdag.. men som sagt har inte mycket hopp :(

Hur gick det för dig idag? :)
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2017-11-09 15:58:51 följande:
    Hur gick det för dig idag? :)
    Negativt test :( har varit rätt förstörd idag.. så himla deppig och allt känns hopplöst.. :( ingen mens än.
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-11-09 16:14:15 följande:

Negativt test :( har varit rätt förstörd idag.. så himla deppig och allt känns hopplöst.. :( ingen mens än.

Ååh, fy jag lider med dig, förstår verkligen att du varit helt förstörd. :( jag hoppas det bara är för tidigt annats hoppas jag ni lyckas nästa gång!
  • Ellencassandra
    eelinh skrev 2017-11-09 18:49:29 följande:
    Ååh, fy jag lider med dig, förstår verkligen att du varit helt förstörd. :( jag hoppas det bara är för tidigt annats hoppas jag ni lyckas nästa gång!
    Tack så mycket <3 jobbigt när mensen aldrig kommer. Haft molande värk i tre dagar nu (vilket jag aldrig har annars innan mens) å såg nu att på gravtestet jag tog skulle man doppa Stickan i 15 sek men jag doppa bara i 3-4 sek.. men kontrollstrecket syns ju så det blev väl rätt ändå...
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-11-09 18:56:22 följande:

Tack så mycket <3 jobbigt när mensen aldrig kommer. Haft molande värk i tre dagar nu (vilket jag aldrig har annars innan mens) å såg nu att på gravtestet jag tog skulle man doppa Stickan i 15 sek men jag doppa bara i 3-4 sek.. men kontrollstrecket syns ju så det blev väl rätt ändå...

Det finns ju självklart dom som plussar sent, jag hoppas ni är en av dom. Har du pratat med kliniken?
  • Aurora1988

hoppar in här... behöver uppmuntran.. :(

har påbörjat utredning nu och är SÅ besviken på hur allting har hanterats! sökte hjälp i juni 2017 då det var nästan ett år vi hade försökt då (började försöka i juli 2016). fick en tid hos barnmorska nu i sep. träffade barnmorska och pratade lite och gick igenom en massa frågor osv.

träffade läkare 6 veckor senare, hade ganska höga förväntningar på det besöket. halva tiden lades på att gå igenom allt som vi gått igenom med barnmorska 6v tidigare, onödigt enligt mig. läs journalen! sedan en undersökning som i princip inte visade något förutom att jag inte skulle ha ägglossning den månaden. Min ägglossning har strulat en del men eftersom de inte tyckte att jag räknades som en typisk pco patient så kunde de inte hjälpa till med medicin. de visste heller inte om de kunde fortsätta utredningen då jag haft en sk biokemisk graviditet i aug.

men för att göra en lång historia kort så besökte jag istället en privat mottagning- där de kunde konstatera PCO pga väldigt många äggblåsor på varje sida. 25+ st på varje sida. läkaren där kunde även se att min livmoder drog väldigt mycket åt höger, ska dit igen för att köra en spolning för att se bättre hur livmodern ser ut. OM det är så att livmodern drar för mycket åt höger så kan det påverka passagen från äggstocken på vänster sida, i ett sånt fall så minskar mina chanser att bli gravid då endast ägg från höger sida isåfall har fri passage till livmodern.

otroligt tunga nyheter för mig.. även om de inte vet helt säkert förrän efter spolningen så kan jag ju inte låta bli att tänka på det.... hade inte räknat med både PCO samt detta med min livmoder. och så jäkla dåligt att de på sjukhuset sa att jag inte klassades som en PCO patient!. usch blir så less på vården!!! och på all den här väntan, sökte ju hjälp redan i juni. kommer inte gå tillbaka till sjukhuset iallfall..

• LillaAw
    Aurora1988 skrev 2017-11-11 15:14:16 följande:

hoppar in här... behöver uppmuntran.. :(

har påbörjat utredning nu och är SÅ besviken på hur allting har hanterats! sökte hjälp i juni 2017 då det var nästan ett år vi hade försökt då (började försöka i juli 2016). fick en tid hos barnmorska nu i sep. träffade barnmorska och pratade lite och gick igenom en massa frågor osv.

träffade läkare 6 veckor senare, hade ganska höga förväntningar på det besöket. halva tiden lades på att gå igenom allt som vi gått igenom med barnmorska 6v tidigare, onödigt enligt mig. läs journalen! sedan en undersökning som i princip inte visade något förutom att jag inte skulle ha ägglossning den månaden. Min ägglossning har strulat en del men eftersom de inte tyckte att jag räknades som en typisk pco patient så kunde de inte hjälpa till med medicin. de visste heller inte om de kunde fortsätta utredningen då jag haft en sk biokemisk graviditet i aug.

men för att göra en lång historia kort så besökte jag istället en privat mottagning- där de kunde konstatera PCO pga väldigt många äggblåsor på varje sida. 25+ st på varje sida. läkaren där kunde även se att min livmoder drog väldigt mycket åt höger, ska dit igen för att köra en spolning för att se bättre hur livmodern ser ut. OM det är så att livmodern drar för mycket åt höger så kan det påverka passagen från äggstocken på vänster sida, i ett sånt fall så minskar mina chanser att bli gravid då endast ägg från höger sida isåfall har fri passage till livmodern.

otroligt tunga nyheter för mig.. även om de inte vet helt säkert förrän efter spolningen så kan jag ju inte låta bli att tänka på det.... hade inte räknat med både PCO samt detta med min livmoder. och så jäkla dåligt att de på sjukhuset sa att jag inte klassades som en PCO patient!. usch blir så less på vården!!! och på all den här väntan, sökte ju hjälp redan i juni. kommer inte gå tillbaka till sjukhuset iallfall..

Usch förstår att du är besviken! Jag jobbar själv inom vården och litar tyvärr inte på den för fem öre. Har precis påbörjat utredning själv på privat gynmottagning. Hon gjorde ett ul direkt på första besöket och imorgon ska jag ta prover. Min sambo har lämnat prov för en vecka sedan och hoppas få svar denna kommande vecka. Fick tid samma vecka vi ringde.

Bor du i en storstad?

Jag är typ redan inställd på att vi kommer behöva göra ivf för att få barn. Vet att det är onödigt att ta ut sådant i förväg men har bara en magkänsla av att något är fel. Inte lyckats på ett år och träffat ägglossning alla gånger. Allt ser bra ut på mina ultraljud och jag har blivit gravid med en annan man för många år sedan (slutade med abort) så är orolig att det är något fel med spermierna.

När ska du göra spolningen?
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?