• eelinh

Utredning på gång, stötta varandra?

Annabola skrev 2017-01-22 19:55:15 följande:

Just, jag kör också NC men har trots det svårt att pricka min ÄL. Har dessutom kort lutealfas.. 9 dagar cirka :-S men som sagt, hoppas på klarhet i allt detta nu när vi påbörjat utredning.. skulle ju inte vara fel med ett plus utan medicinsk hjälp.. om inte så tar jag mer än gärna emot medicin!

Funkar NC bra för dig??

(Svårt när man har galet oregelbunden kort/lååång cykel tycker jag)

Jag tycker NC funkar jätte bra, men min cykel är väldigt regelbunden, har alltid Äl på dag 17-18 och mens på dag 28-29. Jag har inte heller så lång lutealfas eftersom min Äl är rätt sen.

Men som sagt, ska bli skönt med utredning!
  • eelinh
    Annabola skrev 2017-01-22 23:21:21 följande:

Vad bra! Tror jag börjat få kläm på NC och även NC på mig, så att säga. Mitt största problem är att hitta ÄL egentligen, så att man kan mysa på "rätt dagar" så att säga.. och inte ha cykel på 32-57 dagar, då har man inte så långa chanser att få plus under ett år!

Hur långt i utredning har ni kommit?

Åh jag förstår, jobbigt!

Vi ska på första möten den 13/2 så har egentligen inte ens börjat än. Ni?
  • eelinh
    giraffas skrev 2017-02-13 18:30:17 följande:

Nu har läst cirka 10 sidor till.

ÅH ber om ursäkt i förväg. Absolut inget mot er!

Men varför i helvete ska jag råka ut för den griniga kärringen i falun. Blir bara avvisadvatt de är faktiskt kö.

Får man fråga hur gammal du/ni är? Å har ni barn sen tidigare. Jag är 34 å har 2 barn. Om de är de som spelar in. Att jag har kunnat få 2 barn på egen hand. Dock då oxå med 5 års mellanrum. Vi har alltså försökt i 5 år utan ett plus :-/

Men vad konstigt? Vi gick vänta i 2 månader. Vi var där idag på vårt första möte, ska dit igen den 16/3 så jag måste säga att det gått snabbt.

Vi är 27 båda två och utan barn.

Hoppas ni får komma iväg snart!
  • eelinh
    giraffas skrev 2017-02-28 20:19:44 följande:

Hej

Nu har jag äntligen fått en tid i Falun. MEN vad jag fattat å läst så ska man bli kallad till kurator först. Men jag har blivit kallad till en läkare. :-/ 

Nu har jag fått en tid mitt i nigariafallet. Har ni fått göra gyn undersökning första besöket? Så fall vill jag nog flytta tiden :-/ 

Vi fick tid hos en kurator först, jag fick även lämna blodprov och sambon fick med sig saker hem för att göra spermatest.

Vi fick då en tid för nästa besök där vi ska träffa läkare och göra gynundersökning och få reda på provsvaren.
  • eelinh
    Längtanefterdig skrev 2017-03-13 16:07:55 följande:

Nu har vi varit på utredning. Sambons spermier var topp, jag hade många äggblåsor i pärlband som tydde på pco. En var 18 mm har jag för mig. Så får se om den släpper  Tog blodprover, om de ser bra ut ska jag få börja med Letrozol nästa cykel om det inte blir en graviditet nu. Känns bra 

Vad skönt att komma iväg på utredning, vi har vår på torsdag och jag är så himla nervös :/

Om de trodde pco, hur lång cykel har du haft?
  • eelinh
    Längtanefterdig skrev 2017-03-13 17:54:40 följande:

Det var väldigt skönt!

Min kortaste var 23 och längsta 38, detta under året vi försökt. Sen har den varit 29, 32, 33, 26 mm.

Okej, har du testat med Ältest eller tempat för att se om du haft Äl? Är det när man har pco man troligen inte har ägglossning eller blandar jag ihop det med något annat?
  • eelinh
    Längtanefterdig skrev 2017-03-13 18:19:19 följande:

Har man pco så är det inte säkert att man har ägglossning. Jag brukar köra med äl-test men det är ju inte säkert att ägget faktiskt släpper så jag har aldrig varit hundra på att jag faktiskt haft ägglossning.

Enligt äl-testen den här månaden ska jag ha ägglossning typ imorgon, har positivt idag. Så jag håller tummarna och annars är det skönt att veta att letrozol väntar 

Okej, då hänger jag med! :) så skönt att det faktiskt finns fler som är i samma sits. Men jag är fruktansvärt nervös inför torsdagensbesök :/

Jag tempat med NC och har varje månad fått en temphöjningen och NC har hittat min Äl men har insett att det inte alls är säkert att ägget släppt ändå :/ man blir ju helt knäpp av detta!

Hur hög är chansen för en graviditet när man får letrozol?

Ursäkta alla frågor, men jag tror jag börjar bli lite galen av allt :p
  • eelinh
    Längtanefterdig skrev 2017-03-13 18:43:51 följande:

Ja, man är ju inte ensam i alla fall. Många som har svårigheter.

Ja, det är jobbigt att inte ha något enkelt sätt att verkligen se själv att man faktiskt har ägglossning...

Om jag inte minns helt fel nu så sa läkaren 15-20% chans varje gång, någon annan som kanske har större koll?

Var inte orolig, du kommer få hjälp på er utredning  Hur ser din cykel ut?

Min cykel är ca 30 dagar, alltid Äl på dag 17-18 enligt NC så har ca 12-13 dagar mellan Äl och mens. Och enligt NC är min cykel regelbunden. Så det tyder ju inte på något "fel", men man vet ju aldrig :/

Jag hoppas samtidigt att det är mig felet är hos, än hos min sambo. Det känns svårare att lösa problemet om han inte har bra spermier.
  • eelinh
    Längtanefterdig skrev 2017-03-13 19:04:48 följande:

aa, då låter cykeln regelbunden i alla fall. Hur länge har ni försökt?

Jag tänkte exakt samma sak, jag hade ju det på känn samtidigt, men hoppades på att vi skulle kunna bli hjälpta av letrozol 

Det här blir vårt 16e försök, hur länge har ni försökt? :) skulle ni få komma på fler undersökningar senare?
  • eelinh
    Längtanefterdig skrev 2017-03-13 19:21:49 följande:

Okej, vi har försökt strax över ett år. Jag ringde först till ett ställe för utredning men då skulle vi inte få tid förrän i maj, då ringde jag CvL och fick jättesnabb tid, vill ju ha bebis nu, orkar inte vänta längre  Bor i Stockholm så vi fick köra till Uppsala.

Om mitt blodprov ser bra ut så får jag mitt recept på letrozol och börja ta dem (annars blir det väl att gå vidare med dåliga test). Då ska jag ringa när(om) jag får mens och boka in tid för vul och kolla äggblåsorna. För att minska risken för att många ägg blir befruktade.

Okej :)

Ja väntetiden kan ju vara lång. Vi kommer göra vår utredning i Falun på sjukhuset, jag hoppas det inte tar allt för lång tid om vi behöver göra flera undersökningar. Men ska bli skönt att få detta gjort, det tär på oss otroligt mycket att inte bli gravida, men samtidigt märker jag att vår relation har blivit väldigt stark.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?