• eelinh

Utredning på gång, stötta varandra?

My102 skrev 2017-09-18 00:58:40 följande:

Jag har ett litet problem som jag hoppas jag kan få råd i. Jag är väldigt van att vara bland gravida och småbarn, det stör mig inte då det oftast är min egen familj eller bekanta. Nu däremot väntar en av mina vänninor barn och hon vet om min egen resa, har försökt i över 1 år och utredning pågår. I början gick de fint, men efter ultraljudet så är det mesta som kommer ur hennes mun gravid relaterat..jag pallar det lixom inte. Jag spelar cool men ibland känner jag att det ploppar ut grodor ur min egen mun, konstiga kommentar osv. Jag vet inte hur jag ska bete mig! Den här känslan av att vara där som stöttande kompis och samtidigt hålla distansen av mina egna känslor och kämpande. Vi var på lunch i tisdags med andra gemensamma vänner och de frågade saker såklart och hon berättade glatt..jag ville lixom bara ignorera eller prata om något annat, typ, låstas inte höra. Och det tär på mig. Jag förstår inte heller att hon själv inte märker att det blir för mycket, speciellt för mig, självklart förstår jag att hon genomgår något fantastiskt och vill såklart dela detta men hon har tidigare sagt till mig att jag inte ska ta åt mig när andra gör det hon nu gör. De har däremot inte vetat om min resa, men det gör hon.

Nu blev hon gravid på första försöket och har ingen aning om hur det är att vara ofrivillig barnlös. Kanske är det därför som hon kör på utan att tänka att det kan vara jobbigt för mig, det sker inte bara muntligt utan även när vi pratar på sociala medier. Allt! Handlar om graviditeten/barnet.

Åh jag lider med dig. Nästan alla mina vänner har/är gravida under vår 2-åriga resa som fortfarande pågår. Och det har varit väldigt jobbigt för mig, jag har en vän som klagade konstant unde HELA graviditeten, hon klagade på allt. Att bli tjock, att må illa, att bli trött, att vara ful osv osv. Det var så påfrestande så jag valde att inte umgås med henne mer än när fler var med och väldigt sällan. Det du kan göra är nog att prata med din vän och försöka på ett snällt sätt få henne att förstå. Annars tror jag er relation kommer få en smäll. Det är tyvärr många vänner jag har valt att inte umgås med och istället vara med dom utan bebis, just för att jag tycker det blir så jobbigt. Jag hoppas man själv blir gravid snart så man inte behöver känna sig så utanför som man tyvärr gör. Kram
  • eelinh

Den 4/10 är det dags för vårt första möte med Ivf-kliniken i Falun, ska bli spännande. Jag hoppas vår resa snart får ett slut :)

• eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-10-05 16:45:25 följande:

Hur gick ert möte med ivf kliniken? :)

Jag har inte varit aktiv på ett tag då vi fick vänta till nästa mens med att påbörja sprutorna så tog en paus å tänkte inte alls på ivf eller nånting. Men nästa helg ska jag börja å nu börjar jag tänka å så! Spännande men samtidigt skrämmande.. vågar inte hoppas för mkt..

Allt gick super, de var verkligen trevliga och det kändes så skönt!

Vi skulle ha fått börjat redan nästa mens, men vi åker till Thailand den 12 november så vi känner att det blir för stressigt. Det finns ju en rekommendation att inte vara gravid eller bli inom 6 månader när man åker till länder där zika viruset finns. Men vi har valt att ändå göra vår behandling i december när vi kommer hem. Det är något vi visste när vi bokade i maj då vi varit till Thailand 5-6 ggr och åker varje höst ca 1 månad. Vi funderade mycket redan för två år sedan när vi började försöka men valde även då att åka fast vi försökte bli gravida. Man får tycka precis som man vill, men vi känner att vi faktiskt inte orkar vara rädda för alla risker som finns. Så det ska bli spännande att få dra igång efter en lång skön semester :)

Åh spännande, håller alla tummar för er :)
  • eelinh
    My102 skrev 2017-10-16 15:33:50 följande:

Idag gjorde jag spolning av äggledare. Var sjukt nervös och med all rätt. Fy fan vad ont det gjorde! Redan vid införandet av katetern via livmodertappen gjorde det ont. Jag tog alvedon innan som rekommenderat men det hjälpte inte :( läkaren sa att det var fri passage men kanske att nåt låg ivägen eftersom de gjorde ont. Jag blödde även efterråt vilket jag har förstått är vanligt?

Nu är det i alla fall över men min kropp är helt ur fas, spände mig nog väldigt mycket för nu gör det ont överallt.

Hur var det för er?

Jag håller helt med dig, det är bland det värsta jag varit med om.

Jag tog upp det med min ivf läkare och enligt henne sa hon att det är typ det som många tycker gör absolut ondast i hela ?utredningen? + ivf behandlingen. Jag sa det just för att jag är så rädd att äggplocket kommer göra lika ont, men hon lugnade mig och sa att det brukar som

sagt gå mycket bättre.

Jag tyckte att jag hade molvärk i nån dag efter spolningen men sen var allt som vanligt. Men jag hoppas jag aldrig behöver göra om det. Och jag blödde också endel både under och efter spolningen.
  • eelinh
    My102 skrev 2017-10-18 11:48:42 följande:

Jag blöder fortfarande lite grann vid toalett besök :/ antar att det är normalt.

Hur går man vidare efter spolning? Vi ska såklart försöka nudå i några månader men är det direkt till IVF kliniken annars? Eller kan man fortsätta hos sin ordinarie läkare och testa/undersöka mer? Min läkare nämnde enbart IVF inte något mer men som jag förstår det kan man kolla OM man verkligen ägglossar och få hjälp med regelbunden menscykel..men vart gör man det i såfall?

De kunde inte hitta några problem varken hos mig eller min sambo när vi gjorde undersökningen, så för oss var det bara att försöka 6 månader till (hon ville att det skulle ha gått 2 år) och be om en remiss till ivfkliniken om vi inte blivit gravida. Så när vi hörde av oss i september så skickade hon den direkt, utan att vi ens behövde träffa henne. Men det är nog olika vad man har för problem.
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-10-20 12:30:19 följande:

Hej! Har haft mitt första ul! Äggplock på tisdag! Här går det undan.. dock säger läkaren NU (?) att jag har lågt amh värde för

Min ålder.. 1,3 hade jag. Kan det va därför som det varit svårt då? Och därför jag aldrig får positivt utslag.. på testerna

Åh lycka till!!

Hum, kanske? Knepigt att ingen sagt nått tidigare? :/
  • eelinh
    My102 skrev 2017-10-22 20:37:42 följande:

Kontaktade vår läkare och sa att vi vill gå vidare i utredning, spolade äggledarna i måndags. Fick ett långt mail från läkaren som beskrev gången, först virusprover, sen använder vi oss patientlagen och vi går vis IVF i Falun (bor inte i närheten av en annan IVF klinik). Men mailet var rätt luddigt, till Falun ska betala patientavgift, i själva IVF behandlingen betalar vår kommun men det hela känns rörigt..fick priser på ultraljudsundersökning (vilket vi har gjort 2 ggr redan) samt medicin. Finns det någon kunning som vet vad för ultraljud och mediciner läkaren menar? För själva IVF betalar vi inte själva :/ kan de va ägglossningsstimulering han menar och ultraljud för att kolla äggblåsor? Jag har ingen aning :/

Vi går i Falun, vi har än bara varit på första infomötet med dom.

Men det bestod av samtal med läkaren och sjukskötarna, provtagning på mig för att kolla äggkvalite (?) för att se hur man skulle ordinera medicin. Sen gjorde de ett ultraljud bara för att se att allt såg fint it. Vi betalade då 350 kr, tog ca 2 h.

Men sen får du betala för medicinerna du hämtar ut, ca 1300-1500 kr. Men om man måste betala något mera under själva läkarbesöken, mer än 350 kr alltså, det vet jag inte än,

Men de är super trevliga i Falun, så ring dit om du undrar nått :)
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-10-24 11:42:54 följande:

Fick ut 6 ägg idag på ägguttaget! Vilket är helt okej. Hoppas att de ska bli befruktade å delar sig bra :)

Härligt!! Nu håller vi tummarna :)
  • eelinh
    My102 skrev 2017-11-06 22:02:16 följande:

Jag måste nog ringa till läkaren och höra! ???? har faktiskt hört att läkaren är lite snurrig av andra. Man ska då hålla koll allt själv för att det ska bli bäst :/. Virusprover är HIV, röda hund, å en massa andra könsjukdomar..kommer inte på allehop ???? men röda hund tex, det har ju de flrsta vaccination mot så den förstår jag inte. Det är rätt tunga sjukdomar dom kollar och bara de är läskigt..skulle mäkta förvånad om jag har nån av dem men jag så generellt med sjukdomar.

Vi tog blodprovet dom kräver innan man får starta ivf, alltså ?virusprovet?. Det är bara ett helt vanligt blodprov som jag inte ens fick tillbaka något svar på då det är ivfkliniken som bara vill se att allt är ok. Det tar man väl vid en tidig graviditet också? Fast hos mvc? Så det känns som det minsta att oroa sig för när man ska genomgå en ivf behandling :)
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-11-08 12:16:17 följande:

Okej jag förstår! Läkaren sa nåt sånt också att det inte behöver betyda att jag ska ha svårt att bli gravid. Pga mitt amh värde..

ja nu har ju jag sen igår haft molvärk i magen å ner mot ljumskar så ser inte så ljust ut. Känns som mensen ska komma hela tiden. Går på toa ofta å kollar trosan :/ men inget än så länge. Imorgon är min testdag.. men som sagt har inte mycket hopp :(

Hur gick det för dig idag? :)
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-11-09 16:14:15 följande:

Negativt test :( har varit rätt förstörd idag.. så himla deppig och allt känns hopplöst.. :( ingen mens än.

Ååh, fy jag lider med dig, förstår verkligen att du varit helt förstörd. :( jag hoppas det bara är för tidigt annats hoppas jag ni lyckas nästa gång!
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2017-11-09 18:56:22 följande:

Tack så mycket <3 jobbigt när mensen aldrig kommer. Haft molande värk i tre dagar nu (vilket jag aldrig har annars innan mens) å såg nu att på gravtestet jag tog skulle man doppa Stickan i 15 sek men jag doppa bara i 3-4 sek.. men kontrollstrecket syns ju så det blev väl rätt ändå...

Det finns ju självklart dom som plussar sent, jag hoppas ni är en av dom. Har du pratat med kliniken?
  • eelinh
    Upprepade missfall skrev 2018-01-01 12:31:01 följande:

Hej alla, längesen man hörde något i tråden nu. Hur går det för er alla? Nu är julledigheten nästan över och klinikerna öppnar igen. Är det någon som kör igång med ivf-försök under januari?

Jag insåg inatt att om vi inte blir gravida innan mars så får vi inget barn under 2018 heller.... Men jag börjar vänja mig vid tanken på att inte få fler nu faktiskt. Vi har hållt på så länge att det nästan känns naturligt att det bara blev 1 barn. Han blir 7 om några månader, han skulle inte varit mer än 3 om vi fått behålla första missfallet så nu känns det lite som att tiden är förbi redan. Killen håller inte med alls, han är fast besluten att få ett som är hans biologiskt också. Men jag orkar inte sörja varje månad längre, jag vill börja leva ett normalt liv igen. Det låter som att jag inte bryr mig så mkt om vi får en liten eller inte. Men så är det absolut inte, jag längtar oändligt, har gråtit så många tårar och velat skrika högt när närstående bara råkat bli gravida fast dom egentligen inte ens var så sugna på bebis just nu.. Men med tiden har jag börjat acceptera situationen, och förstått att det helt enkelt inte kommer bli något. Insett att det börjar bli dags att släppa den drömmen så man kan gå vidare o sluta sörja hela tiden, sluta vara så bitter o känna sån ångest varje gång någon berättar att dom väntar smått. För min killes skull kommer vi fortsätta ett tag till, men i mitt sinne har jag redan gett upp..

Hoppas iaf 2018 blir ett bättre år för alla här inne, att det äntligen blir fina + för alla detta år!

Jag förstår vad du menar, mitt mål detta år är inte att få ett barn utan att bli gravid. Lättare att tänka så tycker jag då man har fler månader på sig att lyckas.

Vi började med våra första sprutor inför vårt ivf-försök för 3 dagar sedan. Känns skönt att vara igång och känns skönt med ett nytt år, på något konstigt vis har jag fått mer energi bara av att lämna 2017 bakom oss :)
  • eelinh
    Upprepade missfall skrev 2018-01-01 22:44:21 följande:

Vad skönt att gå vidare till ett nytt steg, och inte bara traggla på med något man redan vet inte fungerar. Håller tummarna på många fina ägg när ni ska in för äggplock. Känns det ok att ta sprutorna själv för dig? Jag gillar inte sprutor så jag är lite tveksam på om jag skulle klara det ens :P

Jag tycker det är rätt jobbigt att ta sprutorna, det gör inte alls ont utan är bara extremt obehagligt tycker jag. Samtidigt vill jag inte heller att min sambo ska ta dom på mig :p jag gruvar mig ett tag sen tar jag den.
  • eelinh
    Ellencassandra skrev 2018-01-28 08:46:50 följande:

Misslyckades med mitt andra ivf försök :( har en i frysen som vi ska använda efter nästa mens.. känns oerhört tungt nu.

När man tagit först två sprutor om dagen å sen tre sprutor å så blir det inte så bra resultat ändå :(

Jag förstår precis din känsla, vi misslyckades med vårt första här i helgen. Började blöda på min bim :/ jag har trott att det varit tufft innan ivf, men att starta med ivf är på en helt annan nivå tycker jag. Det känns som det är så mkt mer som står på spel.

Jag bokade tid hos en kurator på kvinnoklinken, jag känner att jag typ har gått in i väggen. Det har liksom satt stopp för hur mkt man orkar gå igenom :/ kram på dig!
  • eelinh
    My102 skrev 2018-03-07 14:32:53 följande:

Andra omgången med letrozol, gonal f och otrivelle. Andra gången vi får en fin äggblåsa och slemhinna. Men lik förbannat kom mensen igår :(

Den här gången känns så mycket jobbigare, troligtvis för att vi har tagit blodprov för att utesluta sjukdomar inför IVf och vi har inte fått svar på det än. Jag tänker inte som kanske många andra att det händer inte mig och tankarna försvinner jag är den som tänker att det kan hända mig och det är inte så bra, har vi mot förmodad någon sjukdom så är vi körd! Ingen IVF och ingenting alls. Det vore skräcken, känns som om att jag är i limbo och är skit nervös inför provresultatet och att inte veta vart den här resan slutar. Är livrädd att inte kunna bli förälder men framförallt att inte kunde ge min sambo ett biologiskt barn. När jag är riktigt nere så tänker jag att det kanske bäst att lämna min sambo så han får skaffa sig en annan som är bättre rustad att bära och föda barn. Samtidigt blir jag så jävla förbannad på alla som kläcker ut sig ungar en efter en.. jag ör helt ärlig men så känner jag. Jag har varit välodgt öppen med nära å kära att vi har det svårt, att det inte vill sig. Nu ångrar jag det för jag avskyr när jag får frågan ?hur går det? ja va tror dem egentligen?? Eller när dem vill tjittjatta om läkarbesök och mediciner osv.. varför sa jag nåt kan jag känna då. Jag och två tjejer till är rätt så nära och dem vet om hur vi har det, en av dem fick nyligen barn och den ena har sagt till den nyblivna mamman att hon å jag ska hälsa på om en vecka, utan att först säga det till mig. Aldrig, det kommer inte att hända. Jag är medveten om att vissa relationen inte komma kunna överleva min tid som barnlös. Så fort hon meddelande att ungen va ute så tänkte jag att den relationen va slut.

Fy fan för detta alltså. Ville bara skriva av mig lite.

Usch vad jag känner igen mig i ditt inlägg! Jag tänker inte heller att det ordnar sig utan varför skulle det funka med ivf när vi inte blir gravida naturligt då inga fel hittats? Jätte dumt tänk, men det går inte tänka annorlunda hur mycket jag än vill. Jag klarar inte heller av andra som får barn. Avstod från min äldsta väns babyshower i söndags för jag klarade verkligen inte av att prata om bebisar med andra folk som inte fattar nånting.
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?