Inlägg från: Madeeleenee |Visa alla inlägg
  • Madeeleenee

Utredning på gång, stötta varandra?

Ellencassandra skrev 2017-02-02 10:55:53 följande:

Jaha okej! Då förstår jag!

Ellencassandra skrev 2017-02-02 10:31:12 följande:

Ja det hoppas jag med! Vet du om det är rutin att de gör en äggledarspolning? Eller gör dom bara det inför ev ivf? Man har ju läst om många som haft nåt stopp å så får blir de gravida direkt efter!

Har du haft någon infektion eller liknande eller mannens spermaprov är bra fick jag höra att spolning är rutin, men kan vara olika! Jag fick det då sambons prov vara normala. Så även mina blodprover.
  • Madeeleenee

Hejsan! Blev inget förra kuren heller. Orkade inte med detta längre så jag och sambon bestämde inhelgen att vi vill gåntill IVF nu. Har tre försök med letrozol kvar men vi orkar inte med längre. Ringde kvinnokliniken idag och bm skulle lämna meddelande till vår läkare att vi vill gå vidare. Vi ska få bekräftelse via brev från läkaren om vi inte får det direkt från IVF kliniken. Känns otroligt skönt att vi tagit steget nu! Hoppas vi inte behöver vänta alltför länge!

• Madeeleenee
    Annabola skrev 2017-02-07 12:19:54 följande:

Vad skönt, härligt!

Hur länge har ni försökt med letozol/hormonpreparat? Jag har inte fått ut mina preparat än.. men tänker att det kanske är sunt att sätta upp en övre gräns hur länge man ska orka försöka.. X antal cykler tills man går vidare.. är det bara att meddela sin gyn att man vill remitteras vidare?? Vi har syskonförsök så det blir remiss till privat aktör för oss, men antar att man måste få remiss ändå, och vänta även där...

Vi har bara testat i 3 månader, fick utskrivet för 6 men vi ville gå vidare redan nu vilket var ett val vinfått göra själva. Antar att det tar några månader tills vi är där så hinner säkert ta resten av kurerna. Jag ringde och sa att vi ville vidare och bm skulle meddela detta till vår läkare.
  • Madeeleenee
    giraffas skrev 2017-02-13 16:03:24 följande:
    Jag ringde i augusti ifjol då var de 6 månader.

Har ringt 2 gånger efter de i december och nu i feb. Å fick då veta att kötiden blivit längre. Men absolut inte veta hur vi låg till i kön.
    Är detta 'bara' för utredning? Provat eller via landstinget? Är det via landstinget SKA ni få en tid inom 90 dagar, vårdgarantin.
  • Madeeleenee
    giraffas skrev 2017-02-14 10:26:54 följande:

Det är via landstinget. Tillhör dalarna/falun :????

Deppade ihop när jag såg 2 st fått tid vid första telefonkontakt. Vi skiter i de sa jag till sambon igår. Vi har ju våra 2 pojkar :-/

Vart fullt i telefon kön för idag när jag ringde nu på morgonen. Skulle återkomma nästa vardag.

Om ni känner att ni har råd, ring IVF kliniken i falun, de gör utredningar också! Kostar ett par tusen. Kö på ett par veckor!
  • Madeeleenee

Hej alla grymma tjejer! Varit frånvarande ett tag. Här är det snart dags för IVF! Vi har första besöker på IVF kliniken i Falun den 30 mars. Besöket ska ta två timmar inkl VUL och info så de. Någon som vet hur en sådan konsultation vanligen går till?

Hade äl i helgen om det följer regelbundet som senaste månaderna med letrozole. Har inte testat med stickor och i har inte schemasexat.. verkligen bara varit i det positiva att vi fått IVF bekfärtat:)

• Madeeleenee
    Nykär15 skrev 2017-03-17 09:27:09 följande:

Jag var på vårt första möte i tisdags så jag vet! Tog ganska exakt två timmar. 

Vi började att prata med läkaren om vår bakgrund och våra försök hittills, hon gick igenom vår journal eftersom vi gjort en utredning på en annan klinik, kollade på alla provsvar på AMH, hormonprover och kompletterande TSH som jag tagit var fjärde vecka sen i november samt sambon spermaprov. 

Kommer ni göra utredning först eller har ni alla underlag för att komma igång direkt?

Efter det gjorde hon VUL, tittade på slemhinnan (var på CD6 precis i slutet på mensen vilket hon visade och slemhinnan var således tunn men som väntat för tiden i cykeln. Sen tittade hon på respektive äggstock och räknade ägganlagen som man sen kan förvänta sig bli stimulerade och ge äggblåsor. Jag hade 5 på ena och 6 på andra. Man har ju färre ju äldre man blir och jag är ju 40 så hon var ändå nöjd. Mitt AMH är ju på 2,1 vilket visar på god äggreserv för min ålder. Men det säger ju inte mycket om kvalitén på dem, de är ju fortfarande 40 år gamla liksom...

Efter det gick hon igenom hur korta protokollet går till då hon ansåg vi skulle börja med det eftersom jag har regelbunden mens och har svarat bra på stimulering innan. 

När vi var klara hos läkaren fick vi träffa en BM, ta infektionsprover på oss båda. Vi hade sprutskola för de injektioner jag ska ta (har ju redan tagit sprutor så var mest en repetiotion). Vi gick igenom praktiska saker som betalning, när vi ska ringa in när mensen börjar, planering för äggplock osv. 

Jag har ju ÄL inom en vecka, så vi ska starta på nästa mens nån gång första veckan i april och äggplock borde bli strax efter påsk. 

Lycka till!

Tack för ett bra svar! Ja vi har gjort utredning, prover, spolning osv. Sambon har lämnat ett bra spermaprpv och vi lämnade HIV/hepatit prover via vårt lasarett för några veckor sedan. Så gissar att det är tillräckligt annars tar de säkert något kompletterande. Funderat på det där med långt eller kort protokoll, vad är det som avgör? Jag har väldigt oregelbunden mens 35-90 dagar. Blev oregelbunden direkt efter p piller stopp för 1,5 år sedan. Har regelbunden sista 5 månaderna tack vare letrozole.

Jag har beräknad mens den 27 mars och har tid den 30 på kliniken. Kan man göra alla undersökningar trots mens tro? Och jag antar att jag inte ska börja med letrozole på dag 1?(har en kur kvar) tänker om man bör vara helt naturlig i cykeln? Risken är ju dock stor att den blir lika oregelbunden igen.. ska självklart ringa kliniken och fråga när det närmar sig men tänkte om någon har ett prel svar :)
  • Madeeleenee
    Nykär15 skrev 2017-03-17 13:16:22 följande:

Om man har oregelbunden eller utebliven mens så kör man alltid långa protokollet vad jag förstått eftersom man då inte har något att starta ifrån. 

Så jag som har fungerande och jämn cykel får då köra korta.

De vill ju oftast inte att man går på Letrozol fram till uppstarten så jag tror du ska ringa dem för jag skulle låta bli nu denna, vi beordrades en pausmånad. Så jag går och inväntar ÄL och hoppas nu innerligt att cykeln håller sig som den brukar och inte strular så uppstarten blir senare....är på CD9 idag. 

Man kan ha mens när man gör undersökningen, inga problem. Jag var i slutet på min när vi var där, så jag blödde lite ännu.

Tack snälla! Känner mig lite lugnare! Ska ringa direkt tror jag, känner mig peppad!
  • Madeeleenee

Hej! Sitter här och nojjar.. för ca 6 månader sen när vi började vår utredning var vi på besök för spolning. Blev inte av för att läkaren såg en hinnsäck på VUL, neg gravtest och mens ca en vecka innnan. Hon skickade hem oss och vi fick en ny tid 2 veckor efter där inget syntes. Vi fick aldrig svar på var den där hinnsäcken var/varit... inte kan väl en hinnsäck bildats utan att det varit en graviditet? Min mens var försenad någon dag den gången skall tilläggas och jag hade ont i brösten och molvärk ca en vecka innan BIM som jag aldrig har annars. Var säker på att jag var gravid då men mensen kom ju.. sambon är övertygad om att det var ett tidigt missfall? Jag börjar tro detsamma men det tänkte jag inte riktigt på då... någon som vågar uttala sig?

Iaf. Gissar att jag är på BIM - 6 idag och sedan några dagar har jag EXAKT samma symptom som ovanstående gång. Skiljer sig från hur det varit sista tiden. Vågar knappt hoppas, särskilt inte när vi nu fått höra den klassiska 'nu ska ni ju påbörja IvF om några veckor så du blir säkert gravid'

• Madeeleenee

Måste ha världens PMS/skengraviditet! Haft molvärk och ömma bröst från och till sedan slutet på förra veckan. Sedan i förrgår har jag ett svagt illamående konstant. Retlig och gråtmild och sådant sug efter frukt, är ingen fruktmänniska. Sitter och knaprar knäckebröd på jobbet för att dämpa illamåendet, känns som att jag är bakis fast jag inte druckit en droppe.

BIM borde vara på lördag tror jag. Vågar inte tro att det är gravsymptom så intalar mig att jag är extremt skendräktig... ska på IVF konsultation nästa torsdag... önskar man fick veta NU om kroppen spökar med mig, vågar inte hoppas på ett plus...

hur går det för er?

Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?