• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Ensammamma2016
    molly50 skrev 2016-08-10 12:39:24 följande:

Men oavsett hur hans företag fungerar så är det inte ok att bara strunta i sitt barn som han verkar göra och lägga över allt ansvar på TS.

Det är lite hårt att säga att min man struntar i vårt barn för att han har ett företag som just nu tyvärr kräver alldeles för mycket tid av honom. Det är inget som kommer fortsätta för alltid och inget vi visste om när vi planerade att skaffa barn. Tyvärr går inte allt att planera och framförallt inte just när man är egenföretagare. Ska man inte få skaffa barn för det? En dag är det ju försent oavsett...

Jag är inte missnöjd med att han inte är föräldraledig, jag är missnöjd med att han inte förstår vilken insats det innebär att vara föräldraledig. Han är ingen dålig pappa för den sakens skull och att han tyckte att jag kunde ta disken påverkar inte relationen mellan honom och vår son. Däremot påverkar det vår relation som såsmåningom skulle kunna innebära att det påverka relationen till vår son men det är en annan sak...
  • Anonym (qq)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-10 14:30:00 följande:
    Det är lite hårt att säga att min man struntar i vårt barn för att han har ett företag som just nu tyvärr kräver alldeles för mycket tid av honom. Det är inget som kommer fortsätta för alltid och inget vi visste om när vi planerade att skaffa barn. Tyvärr går inte allt att planera och framförallt inte just när man är egenföretagare. Ska man inte få skaffa barn för det? En dag är det ju försent oavsett...

Jag är inte missnöjd med att han inte är föräldraledig, jag är missnöjd med att han inte förstår vilken insats det innebär att vara föräldraledig. Han är ingen dålig pappa för den sakens skull och att han tyckte att jag kunde ta disken påverkar inte relationen mellan honom och vår son. Däremot påverkar det vår relation som såsmåningom skulle kunna innebära att det påverka relationen till vår son men det är en annan sak...
    visst men det är ju det som är ditt problem! Du hade väl knappast startar tråden om han bara bett dig ta disken EN gång? 

Det är ju hela din tillvaro som är helt insnärjd av allt du "måste" göra för annars blir han arg och tycker du har sovit hel dagen.

så vad ska du göra?
  • Anonym (Man40)

Du är missnöjd men vill inte ändra något.
    Bara ha ett "tack".
    Och vill ha råd från oss hur du ska få detta ordet uttalat från din man. 
    Korrekt uppfattat?

• Anonym (mor)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 07:31:02 följande:

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

På "min tid" liksom innan dator och mobil fanns så hade man som barnledig förälder så mycket tid så man gick fram och tillbaka i väntan på att bebisen skulle vakna. JIPPIE det gnydde från vaggan och man hade en uppgift. Sitter du vid datorn under dygnet? Svarar du på SMS?
  • Anonym (nöjd)

Hur man gör? Man delar lika.

Jag tog sju månader och han nästa sju.

Jag sa: Lika mycket hjälp som jag får av dig nu, lika mycket får du av mig sedan.

Och då var det inget konstigt att komma överens om egentid borta från hemmet, delning av nätter och delning av hushållsarbetet.

Män smiter undan för att kvinnor låter dem göra det eller snor hela ledigheten själva, och det är väl inte så konstigt att de inte engagerar sig supermycket då? Dessutom behöver man nog ha ansvaret 24/7 i några veckor för att förstå hur instängd man känner sig då, emellanåt.

Jag är väldigt nöjd med vår delning, och det var kul att klara av barnets första tid som ett team snarare än soloharvande.

• Anonym (mor)

Var finns alla dessa män som liksom "smiter undan"? Vill de inte ha sina barn?

• Ensammamma2016
    Anonym (Man40) skrev 2016-08-10 15:30:31 följande:

Du är missnöjd men vill inte ändra något.

Bara ha ett "tack".

Och vill ha råd från oss hur du ska få detta ordet uttalat från din man. 

Korrekt uppfattat?

Nja, jag ville veta om det fanns andra som tycker som min man, att det i föräldraledighet ingår att ta hand om hemmet. Om det därmed var jag som var känslig när jag tog åt mig angående disken. Att han skulle förstå om han var pappaledig vet jag redan men eftersom det inte är möjligt just nu tyvärr är det ingen intressant lösning, även om den är bra.
    Anonym (mor) skrev 2016-08-10 17:26:36 följande:

På "min tid" liksom innan dator och mobil fanns så hade man som barnledig förälder så mycket tid så man gick fram och tillbaka i väntan på att bebisen skulle vakna. JIPPIE det gnydde från vaggan och man hade en uppgift. Sitter du vid datorn under dygnet? Svarar du på SMS?

Min lilla son brukar vakna kring 8 på morgonen, sover "middag" mellan 12-13 och som igen någon timme efter kl 19 beroende på hur nattningen går. När han sover middag försöker jag att röja hemma och har jag tur hinner jag duscha. När han somnat för natten återstår oftast en del sysslor och därefter lite egen tid. Datorn kopplar jag i princip aldrig upp och telefonen är alltid på ljudlöst. Jag spenderar dagarna med att umgås med min son och inget annat, i mina ögon det föräldraledighet innebär. De stunder jag ammar honom, som nu, kollar jag mobilen men svara på sms brukar inte vara prio.
  • Mooomin
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-10 18:42:54 följande:

Nja, jag ville veta om det fanns andra som tycker som min man, att det i föräldraledighet ingår att ta hand om hemmet. Om det därmed var jag som var känslig när jag tog åt mig angående disken. Att han skulle förstå om han var pappaledig vet jag redan men eftersom det inte är möjligt just nu tyvärr är det ingen intressant lösning, även om den är bra.Min lilla son brukar vakna kring 8 på morgonen, sover "middag" mellan 12-13 och som igen någon timme efter kl 19 beroende på hur nattningen går. När han sover middag försöker jag att röja hemma och har jag tur hinner jag duscha. När han somnat för natten återstår oftast en del sysslor och därefter lite egen tid. Datorn kopplar jag i princip aldrig upp och telefonen är alltid på ljudlöst. Jag spenderar dagarna med att umgås med min son och inget annat, i mina ögon det föräldraledighet innebär. De stunder jag ammar honom, som nu, kollar jag mobilen men svara på sms brukar inte vara prio.

Föräldraledig är man den tiden man skulle ha jobbat, dvs ca 8-9h/dygn. Då sköter man om barnet och hushållet om det är möjligt, målet kan väl tex vara att städa undan det ni själva stökat ner under dagen. Resten av sysslorna och barnskötandet delar man på. Det anser jag iaf.

Som sagt, låt honom ta en hel helg, dygnet runt med barn och hushåll så får han ett litet hum..
  • Seven Costanza
    Mooomin skrev 2016-08-10 18:48:33 följande:

Föräldraledig är man den tiden man skulle ha jobbat, dvs ca 8-9h/dygn. Då sköter man om barnet och hushållet om det är möjligt, målet kan väl tex vara att städa undan det ni själva stökat ner under dagen. Resten av sysslorna och barnskötandet delar man på. Det anser jag iaf.

Som sagt, låt honom ta en hel helg, dygnet runt med barn och hushåll så får han ett litet hum..

Fast det ÄR svårt att göra så länge bebisen ammar. Min man vill gärna avlasta mig men det har inte gått eftersom sonen vägrar flaska, inte gått förrän nu vid sju månader när han äter lite lite gröt etc.

Jag tycker att amningen haft många fördelar för mig men jag hade ändå inte kunnat föreställa mig hur låst man blir. Det går fortfarande inte att räkna med att det ska funka med 3-4 timmar mellan matningarna som jag hade hört innan jag fick barn. Svårt att gå ifrån och slappna av om man inte vet att barnet kommer vara nöjt så det är inte en så enkel lösning.
  • Mooomin
    Seven Costanza skrev 2016-08-10 19:03:52 följande:

Fast det ÄR svårt att göra så länge bebisen ammar. Min man vill gärna avlasta mig men det har inte gått eftersom sonen vägrar flaska, inte gått förrän nu vid sju månader när han äter lite lite gröt etc.

Jag tycker att amningen haft många fördelar för mig men jag hade ändå inte kunnat föreställa mig hur låst man blir. Det går fortfarande inte att räkna med att det ska funka med 3-4 timmar mellan matningarna som jag hade hört innan jag fick barn. Svårt att gå ifrån och slappna av om man inte vet att barnet kommer vara nöjt så det är inte en så enkel lösning.

Absolut, men om man vill dela helt jämställt, 50/50 så får man kanske prova med flaska tidigare eller från start.
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?