• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Anonym (Man40)

Hej igen.

Och nu när vi har konstaterat att du halkat ner i kvinnofällan, hur kan du då komma ur den? Om du vill det, vilket jag ändå uppfattar?

Här några förslag, baserat på en 3-barnspappas (mig) erfarenheter:

* Kräv att din man hämtar varannan dag på dagis. Det löser mycket av jämställdhetsproblemet - för den som kommer hem först är den som tvättar, plockar undan, lagar mat, tömmer diskmaskinen och tar hand om barnet den dagen.
    - Det ger er bättre arbetsfördelning i hemmet, det ger dig även möjlighet att jobba mer, dvs du tappar mindre i livslön, självständighet och framtida pension.
    - Tappar din man arbetstid då? Ja absolut, några timmar i veckan. Men då får han antingen delegera ut arbetsuppgifter på sitt företag (ja, sånt går oftast om man vill), eller jobba längre varannan dag.

* Kräv att ni ansvarar för hushållet varannan helgdag. Lördagar är din lediga dag. Då tar mannen hand om hushåll och barn, och lagar en fantastisk middag för att uppvakta sin kvinna! ;) Och söndag hans lediga dag.
    OBS: Speca bara vilka arbetsuppgifter som ingår, t ex tvätt, städ, matlagning, så du inte står med allt sen på söndagen.

* Kräv att ni delar på vabbningen. För den kommer, så snart ni sätter knatten på dagis...

* Du ser att jag skrivit "kräv" - och det kommer du att behöva göra. För din man kommer vääldigt lindrigt undan med den "traditionella" (läs: gravt ojämställda) arbetsfördelning som ni har nu, och som ni kommer att ha även framöver - om ni inte gör ordentliga förändringar. Du kommer att få ta en fajt för detta.

Men i grunden handlar detta om att din man är en lika viktig förälder som du är, och att ditt arbete är lika viktigt som hans. :)

• nnnnnnnn
    Anonym (Man40) skrev 2016-08-09 14:07:16 följande:
    Hej igen.

Och nu när vi har konstaterat att du halkat ner i kvinnofällan, hur kan du då komma ur den? Om du vill det, vilket jag ändå uppfattar?

Här några förslag, baserat på en 3-barnspappas (mig) erfarenheter:

* Kräv att din man hämtar varannan dag på dagis. Det löser mycket av jämställdhetsproblemet - för den som kommer hem först är den som tvättar, plockar undan, lagar mat, tömmer diskmaskinen och tar hand om barnet den dagen.
    - Det ger er bättre arbetsfördelning i hemmet, det ger dig även möjlighet att jobba mer, dvs du tappar mindre i livslön, självständighet och framtida pension.
    - Tappar din man arbetstid då? Ja absolut, några timmar i veckan. Men då får han antingen delegera ut arbetsuppgifter på sitt företag (ja, sånt går oftast om man vill), eller jobba längre varannan dag.

* Kräv att ni ansvarar för hushållet varannan helgdag. Lördagar är din lediga dag. Då tar mannen hand om hushåll och barn, och lagar en fantastisk middag för att uppvakta sin kvinna! ;) Och söndag hans lediga dag.
    OBS: Speca bara vilka arbetsuppgifter som ingår, t ex tvätt, städ, matlagning, så du inte står med allt sen på söndagen.

* Kräv att ni delar på vabbningen. För den kommer, så snart ni sätter knatten på dagis...

* Du ser att jag skrivit "kräv" - och det kommer du att behöva göra. För din man kommer vääldigt lindrigt undan med den "traditionella" (läs: gravt ojämställda) arbetsfördelning som ni har nu, och som ni kommer att ha även framöver - om ni inte gör ordentliga förändringar. Du kommer att få ta en fajt för detta.

Men i grunden handlar detta om att din man är en lika viktig förälder som du är, och att ditt arbete är lika viktigt som hans. :)
    Jättebra förslag!
  • Stinsens

Därför är det så viktigt att pappan också är föräldraledig, om ens åtminstone några månader. Jag lovar att förståelsen ökar då.

jag är mammaledig just nu med nr 2 och tycker det är rena semestern eftersom hen är så lugn, sover bra på natten och syster är på förskolan. Jag tar hand om hemmet, men detta är endast möjligt pga av att lillan sover mycket och pappan tar barnet en stund när han kommer hem. Efterso han var hemma 6 mån med första barnet så skulle det aldrig falla honom in att klaga om jag inte hunnit med disken. Aldrig.

Att din man jobbar så mycket obekväma tider när ni har ett sådant litet barn tycker jag är obegripligt. Småbarnstiden är så kort, jobba mycket kan man göra sen. Du behöver avlastning. Att då sova så osammanhängande som du gör kommer urholka all din ork och energi. Du måste få vila ut lite

• Ensammamma2016

Tack för jättefina förslag av (Man 40)! Roligt att läsa :)

Till de mindre konstruktiva kommentarerna kan man skratta... Att jag hinner med att sitta här kan förklaras med att:

1. Jag klarar av att ha mobilen i ena handen samtidigt som jag ammar min son eller leker med honom på golvet. Lämnar jag rummet för att t.ex ta hand om disken eller duscha så strejkar han däremot.

2. Det är mitt första besök på Familjeliv och att sitta såhär varje dag skulle inte funka men just idag valde jag att prioritera det framför alla hemmasysslor, känns riktigt bra ;)

Ni som inte har egna barn eller själva varit föräldralediga behöver inte kommentera. Som Man40 skriver, den som inte varit hemma med barn kan inte förstå. Jag trodde jag skulle hinna med att jobba några timmar om dagen, haha, fick planera om ganska snabbt.

Visst jag har satt mig i situationen själv, men om alternativet varit att inte skaffa barn så är jag ändå glad för det jag har och min situation. Jag ville bara höra hur andra gör vilket jag fått göra. Tack för det!

• Holma
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 14:28:33 följande:

Till de mindre konstruktiva kommentarerna kan man skratta... Att jag hinner med att sitta här kan förklaras med att:

1. Jag klarar av att ha mobilen i ena handen samtidigt som jag ammar min son eller leker med honom på golvet. Lämnar jag rummet för att t.ex ta hand om disken eller duscha så strejkar han däremot.

2. Det är mitt första besök på Familjeliv och att sitta såhär varje dag skulle inte funka men just idag valde jag att prioritera det framför alla hemmasysslor, känns riktigt bra ;)

Ni som inte har egna barn eller själva varit föräldralediga behöver inte kommentera. Som Man40 skriver, den som inte varit hemma med barn kan inte förstå. Jag trodde jag skulle hinna med att jobba några timmar om dagen, haha, fick planera om ganska snabbt.

Visst jag har satt mig i situationen själv, men om alternativet varit att inte skaffa barn så är jag ändå glad för det jag har och min situation. Jag ville bara höra hur andra gör vilket jag fått göra. Tack för det!

Barnet kan ligga på golvet i köket medan du plockar disk tex
  • Anonym (Man40)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 14:28:33 följande:

Hej mamman!
    Tack själv! Mina råd kommer från (hittills) 12 års föräldraskap, fick 3 barn inom loppet av 6 år. Jag och mina barns mor gick båda ner i arbetstid, vi hämtade varannan dag, jag tog ansvar för allt som hade med barn och hushåll att göra, och tänkte verkligen till om de här sakerna.

Hur funkade det?
    Jo bra! Idag tjänar barnens mor i nivå som mig, jag som pappa har fantastisk kontakt med mina barn, vilket jag aldrig kunnat få om jag satsat mindre tid på dem.

Men räkna med att det kommer att bli en omställning, och att din man kommer att streta emot.

Den viktigaste frågan kanske är: vad vill du?
    Vill du leva det "traditionella" (ojämställda) livet med alla nackdelar det för med sig som dig för kvinna? Dock med någon slags fördel i att du får känna dig om en lite bättre/viktigare förälder?
    Är du nöjd med att din man säger "tack" när han kommer hem eller vill du ha mer, vill du ha din rätt till halva karriären, halva fritiden, halva föräldraskapet?
    Vad vill du? :)

• Ensammamma2016
    Holma skrev 2016-08-09 14:46:02 följande:

Barnet kan ligga på golvet i köket medan du plockar disk tex

Ja..? Det är ju så jag löser det varje dag. Om du läser inlägget lite bättre så gällde detta disk som blev när jag stod och lagade middagen precis innan min man kom hem från jobbet. Min man blev irriterad för att den inte var undanplockad. Jag underhöll sonen och lagade mat men just den disken hann jag inte med samtidigt. Tyckte han kunde ta den när jag nattade vår son men för att vara den perfekta hustrun skulle jag såklart ha plockat undan även denna innan han kom innanför dörren. Eller låtit honom äta och själv tagit disken innan jag själv åt. Vilket förslag skulle du föredragit Holma?
  • Catti41

Man 40 har bra förslag.
    Vi har delat på alla lämningar o hämtningar och föräldramöten och utvecklingssamtal och vab och skjuts till träning och hämta hos kompisar osv osv (och föräldraledigheten förstås) vilket innebär att vi båda har haft en god löneutveckling, inte halkat efter i karriären och numera kan styra våra arbetstider helt själva och ändå har hämtat barn senast 16

Till skillnad från många kvinnor i min bekantskapskrets där mannen inte kunnat va föräldraledig, inte kunnat vabba, inte kunnat gå på föräldrasamtal, luciatåg, körkonserter, träningar mm...

• Catti41

Och! En av de bästa sakerna är att min man är en sån chef som är en god rollmodell för sina medarbetare, uppmuntrar männen att vara hemma, ser till att ingen frågar "men var är barnet" när kvinnor börjar jobba igen efter 10 månader, inget gnäll vid vabb eller så. För ingen är oumbärlig.

Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?