• Anonym (Jobb)

sommarjobb 13-15 åring

Det sägs i en annan tråd att det är inga problem att få sommarjobb när man går i högstadiet . Har era barn i den åldern jobbat denna somnar o med vad i så fall ?

• Svar på tråden sommarjobb 13-15 åring
  • malle88
    Anonym (Jobb) skrev 2016-08-15 10:28:23 följande:

Kommunen tar inte in dom under 18 år på boenden , det finns lagar att dom inte får göra allt o dessutom får dom inte jobba dom tider som gäller .

Caféer här får inte ta in då dom säljer tobak o det får man inte hantera under 18 år säger dom .

Restauranger serverar alkohol o får inte heller ha dom under 18 år då .

Kommunen tar som jag sa in 14 st per sommar men många sökande .

Tro mig vi har pratat med massa olika ställen men ingen vill ha en som snart fyller 14 år .

Blev så förvånad när flera säger att servar så lätt att få sommarjobb i den åldern när vi kämpat så o inte lyckats .

Vi hade 16 åringar på vårt boende, de serverar mat, plockar matvaror och städar. Hade i vi landstinget också.

Syrran har jobbat i glasskafet på ön sedan hon var 13.

Jag har jobbat som barnvakt, sorterat på vindar, klippt gräsmattor, rensar osv. sedan jag var 13 upp till 16 när jag fick jobb i produktion på ett företag.

Det finns jobb men man måste söka och utnyttja sina kontakter.
  • malle88
    Anonym (Jobb) skrev 2016-08-15 10:28:23 följande:

Kommunen tar inte in dom under 18 år på boenden , det finns lagar att dom inte får göra allt o dessutom får dom inte jobba dom tider som gäller .

Caféer här får inte ta in då dom säljer tobak o det får man inte hantera under 18 år säger dom .

Restauranger serverar alkohol o får inte heller ha dom under 18 år då .

Kommunen tar som jag sa in 14 st per sommar men många sökande .

Tro mig vi har pratat med massa olika ställen men ingen vill ha en som snart fyller 14 år .

Blev så förvånad när flera säger att servar så lätt att få sommarjobb i den åldern när vi kämpat så o inte lyckats .

Vi hade 16 åringar på vårt boende, de serverar mat, plockar matvaror och städar. Hade i vi landstinget också.

Jag har jobbat som barnvakt, sorterat på vindar, klippt gräsmattor, rensar osv. sedan jag var 13 upp till 16 när jag fick jobb i produktion på ett företag.

• nnnnnnnn

Väldigt många av äldsta barnets vänner har sommarjobb, de klipper gräset, passar katter/hundar/kaniner, passar barn, säljer fika när något händer, städar läktare efter events, säljer kvällstidningar, delar ut reklam.
    Skulle uppskatta att de drar ihop några hundra varje vecka = kanske 1000 - 5000 kr på en sommar.
    En enda har ett "riktigt" jobb på fabrik, hon är 15 år så hon får göra lättare arbete på fabriken. Hon tjänar över 20 000 kr före skatt på en sommar. Och då jobbar hon inte alla veckor och inte mer än 30-35 timmar/vecka.

Så det är klart lättare om man får tag på ett "riktigt jobb" jämfört med att behöva sätta upp lappar, annonsera bland föräldrarnas bekanta och hålla koll på småsaker. Men det finns saker att göra och lite småpengar att tjäna.

• Anonym (Jobb)
    malle88 skrev 2016-08-15 10:50:38 följande:

Tro mig , han har sökt , jag har försökt med massa kontakter men icke
  • Anonym (Jobb)
    malle88 skrev 2016-08-15 10:50:38 följande:

Det räcker med ett inlägg , onödigt med tre lika
  • Anonym (uhm)
    Anonym (Jobb) skrev 2016-08-15 10:39:44 följande:
    Det är svaren han fått när han sökt . Vad ska vi göra ? Tvinga dom att ta in han ? Ingen vill ha en 13 åring här tydligen o inte i grannkommun heller . Det är därför jag undrar hur andra kan få jobb så lätt i den åldern o var ? Hur han är som person vet dom inte då han får mail som svar på ansökan .
    Men som vi sa i den tråden och som jag säger här igen: de flesta 13-åringar sommarjobbar inte. Vi pratade om att det var fullt möjligt för en högstadieelev att få ett sommarjobb, men högstadielever är inte bara 13 år. Om du är högstadieelev och har sommarlov är du vara mellan 14 och 16 år, några som är 13 år, och i de åldrarna brukar man kunna få ett sommarjobb på någon av alla de ställen vi rabblat upp. Men uppenbarligen är det lättare att få jobb för varje år som går. 

Okej, du undrar hur vi andra fick jobb så lätt i den åldern och var, men här har vi ju rabblat upp alla ställen vi jobbade på i högstadieåldern men du har anledningar till varför varje inte går. Så, okej, dina barn kan inte jobba då just nu. Done! Varför fortsätta argumentera att det inte går? Det går. Det går kanske inte för alla, men det går. 

Och för sista gången, dina barn är 13 år. Vi pratar om högstadielever generellt. Påpekats flera gånger att som 13 åring finns det inte lika många jobb, man kan dela ut direktreklam, annonsera om barnvakt/gräsklippning eller liknande, men är inte så stort utbud i övrigt. 
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (uhm) skrev 2016-08-15 10:59:23 följande:
    Men som vi sa i den tråden och som jag säger här igen: de flesta 13-åringar sommarjobbar inte. Vi pratade om att det var fullt möjligt för en högstadieelev att få ett sommarjobb, men högstadielever är inte bara 13 år. Om du är högstadieelev och har sommarlov är du vara mellan 14 och 16 år, några som är 13 år, och i de åldrarna brukar man kunna få ett sommarjobb på någon av alla de ställen vi rabblat upp. Men uppenbarligen är det lättare att få jobb för varje år som går. 

Okej, du undrar hur vi andra fick jobb så lätt i den åldern och var, men här har vi ju rabblat upp alla ställen vi jobbade på i högstadieåldern men du har anledningar till varför varje inte går. Så, okej, dina barn kan inte jobba då just nu. Done! Varför fortsätta argumentera att det inte går? Det går. Det går kanske inte för alla, men det går. 

Och för sista gången, dina barn är 13 år. Vi pratar om högstadielever generellt. Påpekats flera gånger att som 13 åring finns det inte lika många jobb, man kan dela ut direktreklam, annonsera om barnvakt/gräsklippning eller liknande, men är inte så stort utbud i övrigt. 
    Det var ju därför frågan kom upp för nån sa att man kan sommarjobba när man går i högstadiet
  • Anonym (uhm)
    Anonym (Jobb) skrev 2016-08-15 10:56:24 följande:
    Det räcker med ett inlägg , onödigt med tre lika
    Uppenbarligen blev det någon bugg så att det postades tre inlägg...
  • Anonym (uhm)
    Anonym (Jobb) skrev 2016-08-15 11:00:33 följande:
    Det var ju därför frågan kom upp för nån sa att man kan sommarjobba när man går i högstadiet
    Och du kan sommarjobba när du går i högstadiet, bevisligen. Sen att det inte finns lika många jobb för en 13-åring som för en 15-åring, ja, så är det. Men att gå i högstadiet innebär ju inte enbart att vara 13 år? Det  är ju den absolut nedersta åldern om du går i högstadiet. 
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (uhm) skrev 2016-08-15 11:03:02 följande:
    Och du kan sommarjobba när du går i högstadiet, bevisligen. Sen att det inte finns lika många jobb för en 13-åring som för en 15-åring, ja, så är det. Men att gå i högstadiet innebär ju inte enbart att vara 13 år? Det  är ju den absolut nedersta åldern om du går i högstadiet. 
    Verkar inte så lätt när man är 14 -15 heller ju .
    Nu skrevs det bara högstadiet vilket även är barn yngre än 15
Svar på tråden sommarjobb 13-15 åring