sommarjobb 13-15 åring
Det sägs i en annan tråd att det är inga problem att få sommarjobb när man går i högstadiet . Har era barn i den åldern jobbat denna somnar o med vad i så fall ?
Det sägs i en annan tråd att det är inga problem att få sommarjobb när man går i högstadiet . Har era barn i den åldern jobbat denna somnar o med vad i så fall ?
Kommunen tar inte in dom under 18 år på boenden , det finns lagar att dom inte får göra allt o dessutom får dom inte jobba dom tider som gäller .
Caféer här får inte ta in då dom säljer tobak o det får man inte hantera under 18 år säger dom .
Restauranger serverar alkohol o får inte heller ha dom under 18 år då .
Kommunen tar som jag sa in 14 st per sommar men många sökande .
Tro mig vi har pratat med massa olika ställen men ingen vill ha en som snart fyller 14 år .
Blev så förvånad när flera säger att servar så lätt att få sommarjobb i den åldern när vi kämpat så o inte lyckats .
Kommunen tar inte in dom under 18 år på boenden , det finns lagar att dom inte får göra allt o dessutom får dom inte jobba dom tider som gäller .
Caféer här får inte ta in då dom säljer tobak o det får man inte hantera under 18 år säger dom .
Restauranger serverar alkohol o får inte heller ha dom under 18 år då .
Kommunen tar som jag sa in 14 st per sommar men många sökande .
Tro mig vi har pratat med massa olika ställen men ingen vill ha en som snart fyller 14 år .
Blev så förvånad när flera säger att servar så lätt att få sommarjobb i den åldern när vi kämpat så o inte lyckats .
Väldigt många av äldsta barnets vänner har sommarjobb, de klipper gräset, passar katter/hundar/kaniner, passar barn, säljer fika när något händer, städar läktare efter events, säljer kvällstidningar, delar ut reklam.
Skulle uppskatta att de drar ihop några hundra varje vecka = kanske 1000 - 5000 kr på en sommar.
En enda har ett "riktigt" jobb på fabrik, hon är 15 år så hon får göra lättare arbete på fabriken. Hon tjänar över 20 000 kr före skatt på en sommar. Och då jobbar hon inte alla veckor och inte mer än 30-35 timmar/vecka.
Så det är klart lättare om man får tag på ett "riktigt jobb" jämfört med att behöva sätta upp lappar, annonsera bland föräldrarnas bekanta och hålla koll på småsaker. Men det finns saker att göra och lite småpengar att tjäna.