• Anonym (Styvmamma)

Styvbarn

Jag och min sambo har två barn var från tidigare. Det funkar kanon när de är hos oss bortsett från att hans älsta dotter (12 år) fått för sig att han ska sova på madrass inne i deras rum. Till en början trodde vi det var en fas så han sov där några gånger. Men hon ger sig inte.

Barnens mamma är inte direkt hjälpsam å tycker att min sambo "gott kan sova på golvet" om nu dottern vill det.

Nu har det gått så långt så dottern är skitsur å vill inte vara hemma hos oss, glatt påhejad av mamman. Va sjutton ska vi göra?!

• Svar på tråden Styvbarn
  • Anonym (Styvmamma)

Det började i våras...sedan var det bra under sommaren å nu har det börjat igen. Mina barn har rummet intill å är 6 och 10 år. Hennes yngre syster är 8 år. Vi har pratat å pratat med henne å jag får då känslan av att hon inte vill att jag å hennes pappa ska sova i samma säng.

• Anonym (Oj!)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 13:59:00 följande:
    Det började i våras...sedan var det bra under sommaren å nu har det börjat igen. Mina barn har rummet intill å är 6 och 10 år. Hennes yngre syster är 8 år. Vi har pratat å pratat med henne å jag får då känslan av att hon inte vill att jag å hennes pappa ska sova i samma säng.
    Det där sista du skriver låter väldigt logiskt. Hon är stor nog att veta vad som händer mellan man och kvinna. Dessutom gillar hon säkert inte att du tagit pappa ifrån henne. Men jag hade inte gått på det. Faktiskt. Hon ska somna själv i det rum hon delar med systern. Däremot om hon har mardrömmar så kan hon få komma tassande om hon vill. Men hon ska banne mig inte diktera hur ni sover! Jag har haft tolvåringar och vet hur manipulerande de kan vara.
  • Brumma
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 13:59:00 följande:

Ta för allt i världen inte detta fel nu men vill ändå ställa frågan - det finns ingen möjlighet att ngt av dina barn går in och på något sätt stör under natten?

Annars, om det är så "enkelt" (inget är väl enkelt i barns huvuden..) som att hon inte vill att ni ska sova i samma säng - erbjud henne att sova på madrass i ERT rum istället ;)

Vill hon ha sällskap för att hon mår dåligt - då är det ett utmärkt alternativ. Vill hon ha ur pappan ur er säng, då kommer det inte vara ett alternativ hon går med på (förmodligen..)

• Anonym (Styvmamma)

Nej mina barn stör henne inte (tror jag) ofta sover de inte hos oss samtidigt samt att mina barn sover djupt. Först skyllde hon på att systern inte kunde sova men nu blir det mer å mer tydligt att det är hon själv som har problem med att vi sover i samma säng.

• Brumma
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 14:14:47 följande:

Nej mina barn stör henne inte (tror jag) ofta sover de inte hos oss samtidigt samt att mina barn sover djupt. Först skyllde hon på att systern inte kunde sova men nu blir det mer å mer tydligt att det är hon själv som har problem med att vi sover i samma säng.

Och det kan inte vara så att hon vill ha eget rum?
    Är barnen inte där samtidigt kanske de istället kan dela rum med det barn som inte är där samtidigt? 

Annars vet jag inte.. 
    Lycka till iallafall ;)
  • Anonym (Styvmamma)

Brumma: Tack, det hoppas jag också!

• Anonym (...)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 13:19:21 följande:

Vi har försökt prata med mamman (som har ett kontrollbehov utan dess like). Är ju inte första gången mamman lägger sig i våra regler/rutiner. Min sambo är helt förstörd å vet inte vad han ska göra.

Men vad är det för våp till man som är "helt förstörd och inte vet vad han ska göra"? Varför skulle exet och en tolvåring! bestämma vart fan han ska sova? 
  • falukorv
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 14:43:31 följande:

Men vad är det för våp till man som är "helt förstörd och inte vet vad han ska göra"? Varför skulle exet och en tolvåring! bestämma vart fan han ska sova? 

Du har aldrig varit i den sitsen hör jag. När en förälder älskar sina barn och mamman gör allt för att ta barnet ifrån honom genom att manipulera och hjärntvätta barnet är det inte så himla enkelt om du tror det.

Hur kul tror du det är för pappan att inte få träffa sitt barn?
  • Anonym (Styvmamma)

Tack falukorv! Min man är absolut inget våp. Han blev dock själv lämnad av sin pappa och försöker och vill nu göra allt mer än rätt. Inte lätt när man är motarbetad...

• Anonym (...)
    falukorv skrev 2016-08-15 15:00:55 följande:
    Du har aldrig varit i den sitsen hör jag. När en förälder älskar sina barn och mamman gör allt för att ta barnet ifrån honom genom att manipulera och hjärntvätta barnet är det inte så himla enkelt om du tror det.

Hur kul tror du det är för pappan att inte få träffa sitt barn?
    Så man kan förlora vårdnaden om sitt barn om man inte sover hos en tolvåring?!
Svar på tråden Styvbarn