• Anonym (Styvmamma)

Styvbarn

Jag och min sambo har två barn var från tidigare. Det funkar kanon när de är hos oss bortsett från att hans älsta dotter (12 år) fått för sig att han ska sova på madrass inne i deras rum. Till en början trodde vi det var en fas så han sov där några gånger. Men hon ger sig inte.

Barnens mamma är inte direkt hjälpsam å tycker att min sambo "gott kan sova på golvet" om nu dottern vill det.

Nu har det gått så långt så dottern är skitsur å vill inte vara hemma hos oss, glatt påhejad av mamman. Va sjutton ska vi göra?!

• Svar på tråden Styvbarn
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 18:35:51 följande:

Så man kan förlora vårdnaden om sitt barn om man inte sover hos en tolvåring?!

Nej.

Men en tolvåring blir inte tvingad att åka hem till en förälder om barnet väljer att inte åka dit. Speciellt inte om mamman ståt bakom och eldar på..

Så - barnet vägrar komma om pappan inte sover i rummet, detr inte att förlora vårdnaden men kontentan blir att barnet inte kommer.

Eller hur tänkte du?
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2016-08-15 18:48:32 följande:
    Nej.

Men en tolvåring blir inte tvingad att åka hem till en förälder om barnet väljer att inte åka dit. Speciellt inte om mamman ståt bakom och eldar på..

Så - barnet vägrar komma om pappan inte sover i rummet, detr inte att förlora vårdnaden men kontentan blir att barnet inte kommer.

Eller hur tänkte du?
    Jag tänkte att en tolvåring inte ska utpressa en förälder med att hota att inte komma om hon inte får som hon vill. Eller tycker du att det är ett alternativ att tillåta det? 
  • Anonym (Oj!)
    Brumma skrev 2016-08-15 18:48:32 följande:
    Nej.
    Eller hur tänkte du?
    Jag tror situationen kommer ordna upp sig. Flickan har en idé i skallen som mamma gärna eldar på. Bonusmamma och pappa får ta ett snack med henne. Det kanske inte funkar direkt, men så ett frö till tanke kan man göra.
  • falukorv
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 19:04:43 följande:

Jag tänkte att en tolvåring inte ska utpressa en förälder med att hota att inte komma om hon inte får som hon vill. Eller tycker du att det är ett alternativ att tillåta det? 

En normal förälder skulle givetvis inte uppmuntra något sådant, men nu handlade det om en mamma som faktiskt uppmuntrar beteendet.

Pappan måste ju i det läget välja mellan att låta dem styra eller förlora sitt barn helt i värt fall.
  • Anonym (...)
    falukorv skrev 2016-08-15 20:06:56 följande:
    En normal förälder skulle givetvis inte uppmuntra något sådant, men nu handlade det om en mamma som faktiskt uppmuntrar beteendet.

Pappan måste ju i det läget välja mellan att låta dem styra eller förlora sitt barn helt i värt fall.
    Tvivlar starkt på att tolvåringen aldrig mer kommer att träffa sin pappa för att han visar vem som bestämmer..
  • sarafamilj

Har pappan pratat med flickan i lugn och ro och frågat varför hon vill att han sover hos henne? Sover mamman i samma rum när flickan är hos henne?

• Anonym (Styvmamma)

De har pratar flera gånger om detta med sömnen. Flickan går att resonera med när hon är här. Båda barnen trivs bra här...verkar det som. När de är hos mamman berättar de en helt annan historia...hos mamma sover de i hennes säng.

• sarafamilj
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-15 21:33:32 följande:

De har pratar flera gånger om detta med sömnen. Flickan går att resonera med när hon är här. Båda barnen trivs bra här...verkar det som. När de är hos mamman berättar de en helt annan historia...hos mamma sover de i hennes säng.

Men säger hon varför hon vill? Om de är vana vid att sova i mammans säng och finner trygghet på det viset verkar det kanske handla mer om det än avundsjuka? Särskilt i och med att det gick bra en period emellan tänker jag. Hon är i en känslig ålder och det är inte jätteovanligt att man kan må dåligt då. Kanske är det så enkelt, att hon i perioder behöver den tryggheten. 

Förstår förstås att det inte känns okey att bli styrd av mamman. Kan ni resonera vidare med flickan och försöka bortse från vad mamman säger? Men kanske gå med på att pappan sover hos henne i perioder då hon behöver det? Snart nog sparkar hon väl bakut bara av förslaget att se en film tillsammans. ;) 
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 21:24:07 följande:

Tvivlar starkt på att tolvåringen aldrig mer kommer att träffa sin pappa för att han visar vem som bestämmer..

Tro mig, med andra föräldern hejande på är de4t nte ett sånt konstigt resultat.
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-15 19:04:43 följande:

Nej JAG tycker inte man ska tillåta der, men de4 räcker ju med att den andra föräldern tillåter de4.

Alternativet är ju att hämta med våld typ, och de4 hoppas jag du inte anser är ett alternativ?
Svar på tråden Styvbarn