• Anonym (Styvmamma)

Styvbarn

Jag och min sambo har två barn var från tidigare. Det funkar kanon när de är hos oss bortsett från att hans älsta dotter (12 år) fått för sig att han ska sova på madrass inne i deras rum. Till en början trodde vi det var en fas så han sov där några gånger. Men hon ger sig inte.

Barnens mamma är inte direkt hjälpsam å tycker att min sambo "gott kan sova på golvet" om nu dottern vill det.

Nu har det gått så långt så dottern är skitsur å vill inte vara hemma hos oss, glatt påhejad av mamman. Va sjutton ska vi göra?!

• Svar på tråden Styvbarn
  • Anonym (Hmm)

Vill flickan inte komma till sin pappa mer så är det för att HON inte vill det. Har inget med mamman att göra. Hon är 12 år, stor nog att bestämma själv.

Jag vägrade också att åka till min pappa i den åldern, min mamma kämpade dom en galning för att jag skulle åka.

Så glöm mamman i detta - det är flickans eget beslut!

• Brumma
    Anonym (Hmm) skrev 2016-08-16 06:14:21 följande:

Vill flickan inte komma till sin pappa mer så är det för att HON inte vill det. Har inget med mamman att göra. Hon är 12 år, stor nog att bestämma själv.

Jag vägrade också att åka till min pappa i den åldern, min mamma kämpade dom en galning för att jag skulle åka.

Så glöm mamman i detta - det är flickans eget beslut!

Att din mamma kämpade för att du skulle åka och du själv valde att gå emot båda föräldrarna innebär inte att alla har det likadant..

Vet av egen erfarenhet att föräldrar kan manipulera, prata illa om den andra föräldern och påverka sitt barn/tonåring.

Så nej, alla barn väljer inte själv (inte ens tonåringar) och alla föräldrar kämpar inte för att barnen skall åka till den andra föräldern. .
  • Anonym (Styvmamma)

När min sambo pratar med sin flicka här är det inga problem. När hon kommer till mamman drar hon en helt annan historia varpå mamman ringer och säger att min sambo måste sova på madrass. För mig spelar det ingen roll var han sover men han själv tycker inte det känns ok att sova på madrass. Han tycker han har ställt upp och försökt men inget duger.

• Anonym (H)

Först, mamman har inte ett skit med att göra vilka regler eller hur ni väljer att göra hemma hos er, nästa gång hon ringer, snoppa bara av henne med orden att det där sköter ni själva tack och så lägg på luren om hon inte ger sig.
    För det andra tänker jag att i den åldern dottern är så brukar dom själva vilja vara mer på ett ställe, inte för att dom föredrar den ena föräldern framför den andra, utan för att dom har större bitar av sitt sociala liv där dom är mest, kompisar, intressen och så vidare.
    Det är inget ovanligt och fullt naturligt, ju större dom blir desto viktigare blir världen utanför hemmet, dom frigör sig helt enkelt som dom ska.
    Kan det vara så att dottern här har hittat något att hänga upp det på istället för att behöva stå för att hon faktiskt vill vara mer hos sin mamma?
    Hur som helst, jag skulle inte falla till föga och sova på en madrass för att hon vill det, sånt ska inte hon bestämma.
    Men jag skulle heller inte strida för att hon absolut måste komma till oss.
    Vad mamman gör kan ni inte styra eller påverka.
    Men ni kan påverka dottern genom att ständigt påminna henne om att hon alltid är välkommen hem till er, när hon vill och med jämna mellanrum ringa coh fråga om hon inte vill komma till helgen och delta i det ni nu planerar.
    Kanske ska ni grilla eller hitta på något annat, inkludera henne då, fråga om hon vill hänga med, var envisa och släpp henne inte.
    Förr eller senare kommer hon att komma till er. 

• Anonym (Styvmamma)

H: Det tråkiga är att hon drar med sig systern som bara är 8 år. Så att hon inte heller vill komma. Mamman är ensam och ibland tror jag att de har dåligt samvete när de är hos oss.

• Anonym (Oj!)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 07:32:51 följande:
    H: Det tråkiga är att hon drar med sig systern som bara är 8 år. Så att hon inte heller vill komma. Mamman är ensam och ibland tror jag att de har dåligt samvete när de är hos oss.
    Det där är nog vanligt. Mamma alldeles ensam. Visst kan man vara lite låg om ungarna försvinner en hel helg, men som mamma måste man uppmuntra och säga att "jag kommer ha det jätteskönt, läsa, umgås med vänner" osv osv. Ända tills min dotter flyttade hemifrån så var hon orolig att jag skulle känna mig ensam om hon gick ut med vänner etc. Det tog åratal för mig att uppmuntra henne att det var helt okey. Så där har en mamma (och pappa också för den delen) massor av ansvar att hela tiden uppmuntra att det är ok om barnen ger sig ut på vift.
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2016-08-16 06:06:52 följande:
    Tro mig, med andra föräldern hejande på är de4t nte ett sånt konstigt resultat.
    En period kanske men inte för alltid.
    Brumma skrev 2016-08-16 06:09:17 följande:
    Nej JAG tycker inte man ska tillåta der, men de4 räcker ju med att den andra föräldern tillåter de4.

Alternativet är ju att hämta med våld typ, och de4 hoppas jag du inte anser är ett alternativ?
    Att låta en tolvåring bestämma vart pappan ska sova eller hämta med våld? Ser du verkligen inte fler alternativ?
  • Anonym (...)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 06:42:13 följande:

När min sambo pratar med sin flicka här är det inga problem. När hon kommer till mamman drar hon en helt annan historia varpå mamman ringer och säger att min sambo måste sova på madrass. För mig spelar det ingen roll var han sover men han själv tycker inte det känns ok att sova på madrass. Han tycker han har ställt upp och försökt men inget duger.

Sjukaste jag har hört. Nästan komiskt..
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-16 11:27:00 följande:
    En period kanske men inte för alltid.
    Brumma skrev 2016-08-16 06:09:17 följande:
    Nej JAG tycker inte man ska tillåta der, men de4 räcker ju med att den andra föräldern tillåter de4.

Alternativet är ju att hämta med våld typ, och de4 hoppas jag du inte anser är ett alternativ?
    Att låta en tolvåring bestämma vart pappan ska sova eller hämta med våld? Ser du verkligen inte fler alternativ?
    En period kan bli lång.. Och ställa till stor skada på relationen..

Vad finns det för alternativ när mamman ställer sig som sköld i vägen, vägrar släppa ut barnet och barnet säger att det inte vill?
    Även om det inte nödvändigtvis blir fysiskt våld så psykiskt om man tvingar in barnet mot dess uttalade vilja.

Men du får gärna komma med förslag på hur man får med ett barn på umgänge i ett sådant läge?

Jag anser inte heller att barnet ska bestämma en sådan sak, men om hotet blir verklighet (vilket jag som sagt sett på nära håll) så blir konsekvensen att barnet inte kommer alls. 
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2016-08-16 11:35:21 följande:
    En period kan bli lång.. Och ställa till stor skada på relationen..

Vad finns det för alternativ när mamman ställer sig som sköld i vägen, vägrar släppa ut barnet och barnet säger att det inte vill?
    Även om det inte nödvändigtvis blir fysiskt våld så psykiskt om man tvingar in barnet mot dess uttalade vilja.

Men du får gärna komma med förslag på hur man får med ett barn på umgänge i ett sådant läge?

Jag anser inte heller att barnet ska bestämma en sådan sak, men om hotet blir verklighet (vilket jag som sagt sett på nära håll) så blir konsekvensen att barnet inte kommer alls. 
    Alltså ett barn på tolv år ska inte bestämma vart pappan ska sova. Punkt! Ger man efter för utpressning så har man betydligt värre problem än att barnet inte vill komma en (lång) period. Hjälper det inte att prata så får man vänta ut barnet. Hon är tillräckligt gammal för att bestämma själv vad hon vill. 
  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2016-08-16 06:55:56 följande:

Först, mamman har inte ett skit med att göra vilka regler eller hur ni väljer att göra hemma hos er, nästa gång hon ringer, snoppa bara av henne med orden att det där sköter ni själva tack och så lägg på luren om hon inte ger sig.
    För det andra tänker jag att i den åldern dottern är så brukar dom själva vilja vara mer på ett ställe, inte för att dom föredrar den ena föräldern framför den andra, utan för att dom har större bitar av sitt sociala liv där dom är mest, kompisar, intressen och så vidare.
    Det är inget ovanligt och fullt naturligt, ju större dom blir desto viktigare blir världen utanför hemmet, dom frigör sig helt enkelt som dom ska.
    Kan det vara så att dottern här har hittat något att hänga upp det på istället för att behöva stå för att hon faktiskt vill vara mer hos sin mamma?
    Hur som helst, jag skulle inte falla till föga och sova på en madrass för att hon vill det, sånt ska inte hon bestämma.
    Men jag skulle heller inte strida för att hon absolut måste komma till oss.
    Vad mamman gör kan ni inte styra eller påverka.
    Men ni kan påverka dottern genom att ständigt påminna henne om att hon alltid är välkommen hem till er, när hon vill och med jämna mellanrum ringa coh fråga om hon inte vill komma till helgen och delta i det ni nu planerar.
    Kanske ska ni grilla eller hitta på något annat, inkludera henne då, fråga om hon vill hänga med, var envisa och släpp henne inte.
    Förr eller senare kommer hon att komma till er. 

Precis så!
  • Brumma
    Anonym (...) skrev 2016-08-16 12:05:04 följande:

Alltså ett barn på tolv år ska inte bestämma vart pappan ska sova. Punkt! Ger man efter för utpressning så har man betydligt värre problem än att barnet inte vill komma en (lång) period. Hjälper det inte att prata så får man vänta ut barnet. Hon är tillräckligt gammal för att bestämma själv vad hon vill. 

Fortfarande så anser jag precis som du.

Men TS har uttryckt en oro och det är hennes man som behovet göra det valet.

Det jag sa emot var påståendet att ett barn inte kommer för att man sätter hårt mot hårt..
  • sarafamilj
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 06:42:13 följande:

Skulle det kunna vara så att flickan är mer trygg i att berätta om sina känslor för mamman? Att det hon säger där stämmer? Om det är så att hon vill vara mer "stor och duktig" inför er och säga att hon klarar av det fast hon egentligen inte vill det? 
  • Anonym (Styvmamma)

Sara: Det är ju det som är så svårt att veta. Mamman hävdar att hon inte vågar vara öppen med oss. Idag var i alla fall lilla flickan här efter skolan, blev hämtad av mamman när hon slutade jobbet. Stora flickan fortfarande sur. Suck...

• sarafamilj
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-08-16 20:04:45 följande:

Sara: Det är ju det som är så svårt att veta. Mamman hävdar att hon inte vågar vara öppen med oss. Idag var i alla fall lilla flickan här efter skolan, blev hämtad av mamman när hon slutade jobbet. Stora flickan fortfarande sur. Suck...

Vad jobbigt för er. :( 

Skulle jag varit pappan skulle jag försökt förklara för henne att det är helt okey att känna som man gör och att ni inte blir ledsna, arga eller besvikna oavsett var hon vill bo eller hur hon vill sova. Men det hänger förstås på att det är sant, att han kan ta emot hennes tankar och känslor med full respekt. 
  • Anonym (...)
    sarafamilj skrev 2016-08-16 20:24:55 följande:
    Vad jobbigt för er. :( 

Skulle jag varit pappan skulle jag försökt förklara för henne att det är helt okey att känna som man gör och att ni inte blir ledsna, arga eller besvikna oavsett var hon vill bo eller hur hon vill sova. Men det hänger förstås på att det är sant, att han kan ta emot hennes tankar och känslor med full respekt. 
    Sedan när försvann kravet på att respektera sina föräldrar? Höjden av respektlöshet att tro att man har rätt att bestämma vart sin egen pappa ska sova!
Svar på tråden Styvbarn