• Copyjulia

    Elkostnad för radhus?

    Vad kostar en månadsförbrukning av el i ett radhus på ca 100 kvm? Antar att det kan vara väldigt olika beroende på typ av uppvärmning. Men vad betalar ni?

  • Svar på tråden Elkostnad för radhus?
  • Fia 28

    Detdär är väldigt svårt att svara på. Nu har vi just en sån radhuslägenhet, men vi bor i Finland så antar ni har andra elpriser. 

    Är det en gavellägenhet?
    Hurudan uppvärmning? Direkt el?
    Har ni annan uppvärmning också? Vedspis?
    Hur varmt burkar ni ha inne?

  • Copyjulia
    Fia 28 skrev 2016-08-16 11:54:09 följande:

    Detdär är väldigt svårt att svara på. Nu har vi just en sån radhuslägenhet, men vi bor i Finland så antar ni har andra elpriser. 

    Är det en gavellägenhet?
    Hurudan uppvärmning? Direkt el?
    Har ni annan uppvärmning också? Vedspis?
    Hur varmt burkar ni ha inne?


    Vi har inget radhus, men funderar på att köpa.
  • infochristina

    Ska ni köpa ska väl en enirgideklaration finnas. sen beror det ju på hur stor familj du har. Större familj mer disk , tvätt och dusch

  • Emelieeme

    Vi bor i ett sorts rad hus på 100kvm. Med egen tvättmaskin och diskmaskin.

    Vår el ligger på 400kr i månaden

    Ich vi har gaspanna ovh den räkningen ligger på 300kr. Sen variera de. Men det har aldrig blir mer än 1000kr för båda.

  • Fia 28
    Copyjulia skrev 2016-08-17 12:58:53 följande:

    Tänkte mest på själva uppvärmningskostnaden. 


    Men det står ju inte på elräkningen vad som gått till uppvärmning och vad som gått till diskmaskin etc.
  • Radhuslivet

    Hej!

    Jag bor i radhus, 80 kvm fördelade på 3 rok.

    Om somrarna (inga element på) ligger elen på omkring 700 kronor som mest. Då är det dusch, diskmaskin, tvättmaskin, kyl, frys och vanlig hushållsel i form av TV, dator, laddare, osv.

    Om vintern ligger elen på cirka 1500-2000:-. Har direktverkande el - oljeelement.

    Lägger alltid undan 1150:- i månaden på ett separat elkonto. Så cirka 14000:- om året.

  • Radhuslivet

    Kan tillägga att jag har grannar på vardera sida, så endast två ytterväggar (fönster längs med båda hela väggarna, nya treglasfönster), samt taket då.

    Mitt hus byggdes på typ 60-70 talet, då el var billigare än isolering, så isoleringen är väldigt dålig.

Svar på tråden Elkostnad för radhus?