• Sirikatt

Hur stora portioner ska en 7 månaders ha?

Hej,

Som många föräldrar så nojjar jag över mat och vikt för min bebis. Han är väldigt matglad tycker jag, men kanske är det helt normalt matglad och ingen överdrift alls. Det är första barnet och jag har inget att jämföra med.

Så därför undrar jag: vad är "normal" portion för en 7,5-månaders? 

Igår åt han 120g mat vid lunch + en fruktklämmis. Han verkade dock inte nöjd så idag fick han mer och åt hela 235g mat på lunchen. (Han somnade nöjt på det så det blev ingen efterrätt.)

Även frukostgröten ökade jag på idag från 1 portion ("Semperportion", dvs 1dl vatten och 4msk pulver) till 1,5 portion.

Mellan frukost och lunch åt han nästan en hel 6:a ersättning (6st mått pulver => 200ml)

Låter detta som helt ok eller är han extra matglad?
  • Svar på tråden Hur stora portioner ska en 7 månaders ha?
  • Jemp

Även om han är extra matglad så vad spelar det för roll? Mätt måste han ju få bli, han ska ju gå över allt mer på riktig mat och det brukar ju inte vara några onyttigheter till så små. Prata med BVC om du är fundersam men jag kan inte tänka mig att det är nån fara.

Min son är en månad yngre och ammar mest fortfarande. Äter ett par iskuber (lagar själv och fryser in) 2ggr/dag typ.

• MissHelene

Min tös är 7 månader och äter så olika per dag men i det stora hela äter hon nog som din. Jag som varit orolig att min får i sig för lite för hon ofta vägrar ersättningen. Tar enbart emot den om hon får nappflaskan i munnen direkt när hon vaknar vilket är väldigt svårt att tajma^^ men då äter hon 200 rakt av. Så vissa dygn blir det 2-3 flaskor andra kanske bara 1. Klämmisar i alla former gillar min också :)

• klyban

Man ger barnen vad de vill ha, visar det sig att den alltid äter mängder.
    Då får man se vad som gör den övermätt, som dessa barn äter sig till.
    Och plocka bort lite, så barnet bara blir mätt.
    Och har man tur, så har man en unge som alltid äter vad den behöver och inte ett riskorn extra.
    Jag har en av varje :p

Man kan alltid ana när det är en förkylning/sjukdom på G på det barnet, då äter den en 1/10-del av den brukar.
    Det lusta är att det spelar ingen roll om det är mat som är vardaglig eller om det är tårta eller godis.
    Barnet ifråga verkar äter bara det den behöver.

Svar på tråden Hur stora portioner ska en 7 månaders ha?