• Orkide

Hooverboards till barn

Kan någon förklara för mig varför man ger barn en hooverboard eller vad de nu heter? Jag ser inga positiva anledningar, bara farligt i min värld. Så kom igen, förklara för mig??

• Svar på tråden Hooverboards till barn
  • infochristina
    Orkide skrev 2016-08-20 19:30:04 följande:
    Det är ju så konstigt att bara ge barnen en dyr sak "bara för att" när den inte har några positiva fördelar. En moppe är ju för 16 åringar med moppekörkort och förhoppningsvis och jag hoppas föräldrarna tänker att de ska ta sig till en plats från en annan. (IStockholm har jag ingen förståelse för dessa moppar då vi har vettig kommunikation). Men svävarbräda är bara en dyr och farlig leksak utan några bra efterdyningar. Och det är barn inte bara tonåringar som åker runt på dessa bräder. Fattar inte.. och argumenten för dessa brädor i denna tråden än så länge är inprincip "för min unge är väldigt bortskämd". Visst har jag förstått det rätt?
    Men för många är 2695 kr en skitsumma. Vill mina barnbarn ha en sån får de en. Bättre än att sitta inne och spela dator
  • Orkide
    infochristina skrev 2016-08-20 19:37:16 följande:
    Men för många är 2695 kr en skitsumma. Vill mina barnbarn ha en sån får de en. Bättre än att sitta inne och spela dator
    Hmm ok
  • kaffe
    Det är ju så konstigt att bara ge barnen en dyr sak "bara för att" när den inte har några positiva fördelar. En moppe är ju för 16 åringar med moppekörkort och förhoppningsvis och jag hoppas föräldrarna tänker att de ska ta sig till en plats från en annan. (IStockholm har jag ingen förståelse för dessa moppar då vi har vettig kommunikation).
    Men svävarbräda är bara en dyr och farlig leksak utan några bra efterdyningar. Och det är barn inte bara tonåringar som åker runt på dessa bräder. Fattar inte.. och argumenten för dessa brädor i denna tråden än så länge är inprincip "för min unge är väldigt bortskämd". Visst har jag förstått det rätt?
    Men den har positiva fördelar. Barnens koordination och balans övas upp. Men det är förstås inte av den anledningen man köper en hoverboard till sina barn. Anledningen är densamma som med alla andra leksaker och prylar man köper till sina barn.
  • Gina43
    kaffe skrev 2016-08-20 17:19:58 följande:

Man kan trixa, vara social, träna balans och hel del mer med hoverboardsen också. Bara för att man ger sina barn hoverboards behöver inte det betyda att man passiviserar dom. Mina barn är mer rörliga än dom flesta trots att dom då och då åker på sina brädor. Vill man inte att sina barn ska åka omkring på såna så köper man helt enkelt inga till dom. Svårare än så är det inte.

Och jag har sett barn som cyklat och jagat pokemons. Inte tycker jag man ska förbjuda cyklar för det.

Var skrev jag något om förbud?

Klart att det är precis så enkelt att man inte köper det man inte vill att ens barn ska ha - varför ens skriva sådana självklarheter? Jag har ju dessutom redan skrivit att jag själv inte skulle göra det.
  • kaffe
    Gina43 skrev 2016-08-20 20:26:10 följande:
    Var skrev jag något om förbud?

Klart att det är precis så enkelt att man inte köper det man inte vill att ens barn ska ha - varför ens skriva sådana självklarheter? Jag har ju dessutom redan skrivit att jag själv inte skulle göra det.
    Ja varför skriva såna självklarheter? Svaret är enkelt därför att folk ifrågasätter varför man köper det till sina barn. Du t ex kommenterade om att du såg ett tjockt barn på en hoverboard och tyckte barnet barnet kunde gå i stället!! Tänk om det faktiskt fanns en anledning till att barnet åkte på den i stället för att gå och så möts det av dina förutfattade meningar. Du har inte skrivit något om förbud, läs om igen så ser du att det var jag. Jag har inte påstått att du tycker något ska förbjudas.
  • K med lilla E
    Det är ju så konstigt att bara ge barnen en dyr sak "bara för att" när den inte har några positiva fördelar. En moppe är ju för 16 åringar med moppekörkort och förhoppningsvis och jag hoppas föräldrarna tänker att de ska ta sig till en plats från en annan. (IStockholm har jag ingen förståelse för dessa moppar då vi har vettig kommunikation).
    Men svävarbräda är bara en dyr och farlig leksak utan några bra efterdyningar. Och det är barn inte bara tonåringar som åker runt på dessa bräder. Fattar inte.. och argumenten för dessa brädor i denna tråden än så länge är inprincip "för min unge är väldigt bortskämd". Visst har jag förstått det rätt?
    Ja för oss så har den  i alla fall positiva fördelar i och med att den töjer hälsenorna och att den tydligen är rolig att åka på och jag har råd att köpa en till min dotter. Du ger din unge det du väljer och jag ger min dotter det jag väljer, eller? Finns massor av leksaker och prylar som inte alls har någon mening eller funktion utan bara roa och det är helt ok för mig, men du tycks reta ihjäl dig.. Ta ett glas vin och koppla av lite Skål
  • K med lilla E
    Orkide skrev 2016-08-20 17:04:31 följande:
    Träffade en läkare som sa att dessa svävande brädor orsaker mer benbrott än en studsmatta men studsmattan utmanar i alla fall barn till skillnad en svävande bräda.
    Vad menar du nu? Varför är det mer utmaning i en studsmatta än en hover/airboard? Vi har iofs både ock.
  • Orkide
    K med lilla E skrev 2016-08-20 20:54:00 följande:
    Vad menar du nu? Varför är det mer utmaning i en studsmatta än en hover/airboard? Vi har iofs både ock.
    En studsmatta ger fysisk träning på ett roligt sätt. En airbord ger ?

Visst att folk får köpa vad de vill men jag trodde faktiskt att folk tänkte innan de spenderade massa pengar på en leksak som orsaker skador o princip inga hälsofördelar. Snarare negativa då de rör på sig mindre. Jag skulle gissa på att en unge lär sig mer av ett tv-spel än en hoverboard.
  • K med lilla E
    Orkide skrev 2016-08-20 21:18:20 följande:
    En studsmatta ger fysisk träning på ett roligt sätt. En airbord ger ?

Visst att folk får köpa vad de vill men jag trodde faktiskt att folk tänkte innan de spenderade massa pengar på en leksak som orsaker skador o princip inga hälsofördelar. Snarare negativa då de rör på sig mindre. Jag skulle gissa på att en unge lär sig mer av ett tv-spel än en hoverboard.
    Igen, för vår del så ger dem hälsofördelar i och med att vår dotter behöver träning för sina hälsenor, vilket är EN anledning till att vi köpte en. 
  • falukorv
    Orkide skrev 2016-08-20 12:18:25 följande:

Kan någon förklara för mig varför man ger barn en hooverboard eller vad de nu heter? Jag ser inga positiva anledningar, bara farligt i min värld. Så kom igen, förklara för mig??

För att man är en oansvarig föräldrar som vill slippa sitt barn.? (Läs: ha barnet ihjälkört).

Jag kan inte tycka det är fel om ett barn i moppeåldern har en såvida den inte missköts, men att låta småungar åka runt på dem i trafiken är faktiskt bara idiotiskt.
Svar på tråden Hooverboards till barn