• Paincake

BF maj 2017

JoJoNo skrev 2017-01-04 11:26:52 följande:

Ultraljudet gick ok. Ingen förändring. Nytt ultraljud om 4 veckor i Växjö men remiss o tid till Lund på måndag. En dag i taget.
    Tack för att ni tänker på mig. Jag försöker vara lycklig även om vi är oroliga. Vi kan ju inte göra så mkt åt det just nu heller. Men vi köpte vagn i helgen bara för att trotsa all oro :).

Vi håller tummarna för er.

Så, vilka vagnar blir det för er här i tråden? Jag är insnöad på vagnar. Kollar, jämför, klämmer och känner. Min äldsta hade en Emmaljunga Nitro City. Jättebra vagn men tålde inte slitaget så nästa barn fick en ny Brio go. Den var vi också riktigt nöjda med men den var lite stor, framför allt i jämförelse med Nitron. Krockade med allt.

Detta barn kommer att få en Kronan City. Tror det kan bli en höjdare, faktist.
  • Paincake

Eftersom detta är trean så hade vi lite grejer sen innan: spjälsäng, bärsjal, lite kläder. Men allt annat har vi sålt eller gett bort. Har gjort en stor barnklädesbeställning och köpt vagn men rätt mycket saknas, bl a babyskydd, madrass, skötbord, babynest...

• Paincake
    Axioria1 skrev 2017-01-04 20:39:33 följande:

Har oxå varit och klämt på några vagnar. Med sonen hade vi en begagnad Teutonia Cisco som liggvagn och sen dagisvagn. Köpte sen en ny Babyjogger citi mini för att ha en smidig vagn i bilen (lätt att fälla ihop med en hand och tar liten plats). Sen vann jag Bob Revolution i en tävling. Den har vi med haft när vi varit hemma. Tar sig fram superbra i lite terräng och går att jogga med (vilket jag ej gjort )

Nu var jag inne på en Britax Smile 2 eller en Britax Go. Den första tycker jag är snyggast och så är den högre så barnet sitter närmare en. Den andra har grymt gung i sig. Ville även kolla på Britax go next men den hade de ej. Sen när jag kom hem börja jag snegla mer på en britax go big eftersom den har fullt liggläge och man därför kan ha en mjukost i själva sittdelen. Den klämde jag dock ej på så jag måste åka tillbaka...

Sen är jag sugen på att köpa ett babyskydd man kan sätta fast på vagnen för de sakna jag sist. Verkar så smidigt att kunna sätta babyskyddet på vagnen pm bebisen sover. Dock har vi fått ett babyskydd från Axkid och den passar ej på vagnen om man inte köper dubbla adaptrar vilket jag är orolig att de ska bli rangliga. Så funderar på ett babyskydd i varje bil.

Svåra men roliga (och dyra) bekymmer....

*fniss* Lägga mjukost i vagnen. Hej autocorrect! :D

Det ÄR himla smidigt att kunna klicka fast bilstolen i chassit. Har köpt adaptrar till vagnen. Väntar bara på att rätt modell Sv babyskydd ska komma på rea. ;)
  • Paincake
    Axioria1 skrev 2017-01-04 22:30:59 följande:
    Ha ha såklart man ska ha en mjukost med sig man kan ju bli hungrig...

Men borsett från att man kan ha en mjukost så funkar ju in mjuklift med. Tycker de är snyggare med en hårdlift men mjuklift är skönt att kunna plocka med sig lätt då den inte väger lika mkt som hårdliften.

Funderar på att köpa vagn och invänta rea på babyskyddet jag med. Har ju en axkid så de är juinte panik heller.
    Mmm. Mjukost. Så himla praktiskt att ta med sig en tub. :D

Vi hade mjuklift till första vagnen. Då bodde vi en (lång) trappa upp utan hiss och då var mjukliften himla praktisk. Nu bor vi i villa och kommer nog inte behöva klicka av hårdliften på samma sätt. (Hoppas jag!!)

Namn då? Hur går tankarna för er?
  • Paincake
    Emmaa90 skrev 2017-01-11 23:04:54 följande:
    Så bor vi nära varandra! Jag bor i Kävlinge (Furulund)
    Kul! Vi bodde i Kävlinge för något år sedan. Howdie neighbour! :)
  • Paincake
    Emmaa90 skrev 2017-01-12 17:19:58 följande:

Jag hade tänkt börja handla lite kläder till mini men alltså.. vad handlar jag? Bebisen föds i slutet på maj, kanske juni. Man kanske inte borde handla så jätte mycket långärmat? Ni med tidigare försommar barn, vad köper jag?

Jag har bara köpt långärmat. Det brukar komma en värmebölja i maj men sen brukar juni vara ganska sval (i vanliga fall...). Jag räknar lite kallt att bli snittad i början av maj och då kan det lika gärna vara svinkallt.

Men jag har haft fel förut. När jag väntade mitt första barn i mars 2010 köpte vi en vagn med pyttesmå swivelhjul eftersom "det ändå inte kommer någon snö i södra Sverige". Jo tjena. Både våren 2010 och påföljande vinter var det jättekallt och massor med snö. ;)

Men man kan ju alltids köpa på sig kortärmat om det blir jättejättevarmt.
  • Paincake

Maken vill ta en större del av föräldraledigheten än tidigare då han nästan inte tagit något. Däremot var han student vid första barnet och deltidsarbetslös när andra kom till världen så vi var ju mycket hemma tillsammans i alla fall men han har liksom inte känt på "riktig" föräldraledighet.

Så antagligen kommer jag vara hemma fram till nyår och därefter tar han resten fram till sommarlovet. Men vi har också diskuterat om vi ska vara hemma samtidigt i början och därefter dela veckorna ganska lika, dvs ta 2,5 dagar var/per vecka eller så. Vi får se.

• Paincake

Jag jobbar som lärare så jag behöver inte spara dagar för lov. Vi kommer nog plocka ut rätt många dagar/vecka (typ 5-6). Om jag börjar jobba efter jul så har jag ändå semester från juni till augusti och då är det ändå inskolningsdags. Skolade in dottern vid femton månader, det var rätt lagom. Men såklart får vi se hur den här krabaten ter sig. Kanske är han inte alls mogen för förskola då. Heh, det bekymret tar vi då ;)

• Paincake

Jag har de två andra gångerna gått upp ca 20 kg och det är riktigt jobbigt mot slutet. Framför allt med sonen var det ohyggligt då jag samlade på mig ohemula mängder vätska. Jag hade gått upp ca fyra kg fram till v 30... Jag har inte heller haft lätt att gå ner dem igen utan har gått ner knappt hälften direkt efter förlossningen. Resten har jag fått kämpa bort.

Det blev ju inte lättare av att jag inte fick röra mig p g a hotande förtidsbörd i kombination med en hunger som inte var av denna världen.

Den här gången får jag inte äta socker, vitt mjöl och frukt då jag ligger nära gränsen till graviditetsdiabetes så jag tror inte att jag kommer att gå upp fullt lika mycket. Nu i v 23 har jag gått upp ca 2-3 kg men tror det blir tio till (minst...)

Svar på tråden BF maj 2017