• Axioria1

BF maj 2017

Igår var första arbetsdagen efter drygt en veckas ledighet. Kände mig helt färdig och sonen likaså, så vi somna tidigt. Vakna dock 2 gg på 3 timmar av att jag var tokkissnödig. Så fick kravla mig upp. Sen kunde jag inte somna om utan gick upp och åt en macka och drack lite läsk. *hrm*

Sen kolla jag på tv innan jag somna och bebisen höll låda för fullt. Har inte känt så mkt rörelser innan men nu var de fullt ös. Mysigt värre!

• Axioria1
    JoJoNo skrev 2017-01-11 08:16:58 följande:

Förra graviditeten mådde jag illa hela tiden hela graviditeten från v 4. Denna gången har det varit lite bättre. Det tunnades av runt v 14. Sista veckan har det kommit igen. Idag är det hemskt. Ngn mer som fått tillbaka det? Provade lergigan från bm runt v 10 men mådde bara ännu mer illa av den. Usch

Vet inte om de riktigt gick över men... I förra graviditeten gick de över efter v 12. Nu blev de bättre vid v 20. Tyvärt så har en del kommit tillbaka igen. Men det är iaf bättre.
  • Axioria1

Själv har jag gått upp tio kilo och är i v 24. Har verkligen ätit upp varenda kilo. Har mått otroligt illa Och de enda som har hjälpt har varit att äta något. Nu har illamåendet släppt till stor del men nu har jag fått sockermonstret i mig så de går inte så bra med vikten. Är nu mindre än 2 kg från maxvikten på förlossningen med första barnet. Vägde visserligen drygt 2 kg mer som ursprungsvikt denna graviditet men det känns inte så kul alls. Trots det har jag otroligt svårt att hålla mig ifrån onyttigheter. Börjar fasa för att orka gå ner allt efter förlossningen.

Hade säkert underlättat om jag tränat lite. Men orken är på minusgradet och jag får sammandragningar och håll i livmodern av att bara promenera.

Jaja huvudsaken är att bebisen mår bra iaf.

• Axioria1

För övrigt har vi haft sjuuuuukt halt här. Är som att någon spolat en ojämn skridskobana över hela staden. Och igår så halkade jag omkull - framlänges. Har nog aldrig ramlat så pladask framåt förut. Ramlade rakt på magen, sen tog jag emot mig med händerna lite eftersom jag lyckades fått jack i tummen. Sen som bonus slog jag i läppen så jag fick ett hack på insidan och ett blåmärke på utsidan.

Var hur som helst otäckt, blev chockad över att ha ramlat handfallen rakt ner på magen. Googlade lite och de verkar oftast inte vara någon fara, vilket även 1177 sa. Har iaf känt bebis och inte blödit eller liknande så de känns iaf skönt.

Så var försiktiga ute i halkan!

• Axioria1
    Paincake skrev 2017-01-20 19:31:59 följande:

Hu, vad otäckt! Tur att det gick bra med bebis... Du får önska dig dobbar. Tantigt, men praktiskt. ;)

Haha, har haft på mig det idag under skorna.
  • Axioria1

Om jag oxå ska klaga så...

Täppt i näsan mest hela tiden. Ena näsborren som är lite trängre är värst. På kvällen när jag lägger mig går de inte att andas. Får nästan panikkänslor. Så har använt alldeles för mkt nässpray. Har iaf "bara" använt barn nezeril. Renässans är som någon tidigare skrev ett skämt. Men nu försöker jag va på nässpray rehab. Så jag kör med en nose-buddy för att skölja näsan. Sen Physiomer och sen renässans. Och ibland funkar de nääästan till morgonen. Har annars funderat på kortisonsprayen.

Denna vecka slog illamåendet rekord. Vakna i måndags vid fyra och de släppte vid 11. Sen börja de om på eftermiddagen. Bläää! Igår mådde jag ännu sämre så jag sjukskrev mig några timmar.

Magen börjar bli i vägen. Är hård i magen. Känner av foglossning när jag går. Har mycket huvudvärk.

Ja listan kan göras lång. Men de verkar iaf vara bra med bebisen.

• Axioria1

Här har foglossningen också slagit till (ungefär samtidigt som illamåendet försvann). Har haft ont vid ischias-nerven så de strålat ner i benet som nästan viker sig ibland när jag går. Men än så länge har de bara varit några dagar. Däremot så har jag foglossning i det vänstra blygdbenet hela tiden.

Varje steg gör ont och att vända sig i sängen är mindre kul. Försöker intala mig att graviditeten är självvald så jag inte ska klaga så mkt. Men de går sådär med min övertygning ibland.

Hoppas de inte blir värre iaf. För de är kämpigt att ta sig till jobbet redan nu (dvs att gå från tåget och jobbet).

Borsett från att maj känns långt bort när de gör ont så tycker jag tiden gått fort de senaste veckorna. Gick in i vecka 30 idag och i morgon är andra mätningen av magen.

• Axioria1

Hur känner ni vad som är var när bebisen snurrat runt? Själv känner jag mest att det bökar runt på olika håll och kanter i magen. Haha

Kan inte ens säga att jag vet när bebisen snurrar men de kanske är det jag känner ibland när det känns som det "vibrerar" i magen.

• Axioria1
    MartingaleFootprints skrev 2017-03-17 18:29:03 följande:

På mig känns det väldigt tydligt, ryggen är liksom en längre stor platt del och fötterna som små fötter som petar ut rakt ur magen ibland, haha. Sen har det hjälpt att jag varit på rätt många ultraljud och då sett hur hon legat (precis som jag trott varje gång :p).

Aha. Kanske skulle kunna gissa men har ingen om de stämmer har ej gjort några fler ultraljud.

Kanske kan va så att jag har lite hull som döljer exakt vad som puttar ut från magen. Ser mer att den rör dig osv.
  • Axioria1

Nu börjar tiden gå lite fortare tycker jag. Halva vecka 35 har gått. Har börjat fundera på när bebisen kommer vilja komma ut. Hoppas på första delen av maj, men har BF den 15:e så hela maj är ju fullt möjlig (ja även april men jag hoppas lillen stannar till maj).

Har känt mig otroligt matt och trött sista veckan. Orkar knappt resa mig ibland. Var till vårdcentralen och blodproverna var inom normalvärdena. Hade dock förhöjt EKG och blodtrycket hade ökat från 105/75 till 120/90 på drygt en halv vecka! Kändes mindre bra.

Någon mer som känner sig urlakad och orkeslös och har någon idé om vad de kan vara? Har testat HB och ferritin med och de såg ok ut. Börjar ju se fram mot förlossningen eftersom jag känner mig hängig men vet ju att de antagligen blir ännu mer uttröttande med en bebis. Så jag får väl försöka vila nu.

Svar på tråden BF maj 2017