Inlägg från: Bebisbubbla |Visa alla inlägg
  • Bebisbubbla

BF maj 2017

Teresiat skrev 2017-01-15 11:12:46 följande:

Vi har över 300 dagar kvar med sonen som är 2 år i mars. Så jag kommer ta två av hans dagar när jag har han hemma och sen två st av nya bäbisens dagar.. alltså totalt 4 dagar i veckan.. Är rädd att vi inte kommer hinna förbruka alla innan de är 4 annars :) Man får ju Max spara 90 dagar efter 4års ålder.. Det kommer vi göra med båda barnen så man kan vara ledig utan beskymmer på påsklov osv när de är lite större :)... Men visst får man mixa och förbruka olika barns dagar på en vecka?

Hur många dagar får man totalt med ett barn? Tänker om ni har 300 dagar kvar fast sonen är två år? Hur lite tog ni ut med honom om jag får fråga? :) använde ni semester och komp istället?
  • Bebisbubbla
    Teresiat skrev 2017-01-15 11:12:46 följande:

Vi har över 300 dagar kvar med sonen som är 2 år i mars. Så jag kommer ta två av hans dagar när jag har han hemma och sen två st av nya bäbisens dagar.. alltså totalt 4 dagar i veckan.. Är rädd att vi inte kommer hinna förbruka alla innan de är 4 annars :) Man får ju Max spara 90 dagar efter 4års ålder.. Det kommer vi göra med båda barnen så man kan vara ledig utan beskymmer på påsklov osv när de är lite större :)... Men visst får man mixa och förbruka olika barns dagar på en vecka?

Är osäker på hur er SGI blir om ni mixar två dagar från varje barn men någon annan kanske har bättre koll?
  • Bebisbubbla
    Anotherone skrev 2017-01-16 11:37:27 följande:

Vi kommer snåla så gott det går första året, eller ja hela ledigheten. Möjligen ta ut fullt första månaden för att inte få värsta chocken. Men efter det dra ner till 2 dagar per vecka typ. Jag får utfyllnad från jobbet och har även tänkt ta 1 mån semester (= lön + semesterdagstillägg) så det borde inte vara några problem. Jag kan även tänka mig att börja jobba förmiddagar ett par gånger i veckan lite längre fram så att vi får in pengar den vägen istället för att ta fp-dagar.

Med första barnet tog vi inte mer än 100 dagar första året vilket gjorde att vi kunde unna oss långa sommarlov ända till dess att han gick ut första klass, vi hade massor av SGI-dagar kvar. Siktar på samma upplägg den här gången.

Jag vill också spara en hel del. Min sambo har bra semester och är ledig jul/nyår/påsk/midsommar osv. I mitt jobb arbetar man 365 dagar om året. Aldrig stängt oavsett högtid eller helgdag. Därför känns det som att jag kommer ha nytta av att kunna plocka ut dagar senare.
  • Bebisbubbla

V23 nu och gått upp 6 kilo hittills. Svårt veta vad som är rimligt och vad man kommer sluta på. Hur ligger ni andra till? Och ni som varit gravida förr, brukar det öka massa på slutet?

• Bebisbubbla
    Ankissen skrev 2017-01-18 10:30:15 följande:

Första barnet vägde jag 53  innan och gick precis över 70 på förlossningsinvägningen. 

Andra barnet något liknande. 

Nu började jag på typ 56 och vägde i morse 61,1. Är i v. 23. 

Ja, visst går det snabbare med viktökningen på slutet. Jag tycker dock inte det blivit för extremt. Jag räknade med typ 17 kg som jag gick upp eftersom jag vägde ganska lite till att börja med. Blir nog något liknande denna gång. 

Har det varit svårt att komma ner igen efteråt?
  • Bebisbubbla
    ika_109 skrev 2017-01-18 10:38:31 följande:

Här började vi på 55 kg gick ner till 53 kg dem första veckorna och idag första dagen på vecka 24 så vägde jag 59 kg så 4 kg + hittills.

Förra gravven så gick jag upp 18 kg, vill inte uppleva det igen, det var tuuuungt..

Tänker du extra på vad du äter? Motionerar? Tips?
  • Bebisbubbla
    JoJoNo skrev 2017-01-18 20:41:06 följande:

Jag är i v 22 o har gått upp ett halvkilo ungefär. Gick upp cirka 6 kg med sonen. Får se hur det blir denna gång.

Imponerade att du gått upp så lite. Jag är redan på 6 kg här och i v23.
  • Bebisbubbla
    FruHolmli skrev 2017-01-19 23:10:14 följande:

Är i vecka 26 och har gått ner 0,4kg ännu sedan inskrivning i 7+2 :(

Jag tappar mina vigselringar och har nu på kvällen fått tagit av mig dom av rädsla att inte känna det!

Brukar väl typ vara för man sväller!

Jag ser mager ut i ansikte Och hals.

Jag har gått upp mest 6 kg med de andra 3, och ser alltid mager ut på dessa platser, nästan sjuk mot slutet.

Dock aldrig hamnat på minus vid 26 veckor förr..

Oj, vad säger BM om det? Var du väldigt smal innan med eller har du lite extra att ta av?
  • Bebisbubbla
    PetSan skrev 2017-01-26 06:40:53 följande:

Ingen?

Jag har inte sökt heller. Har inte ett fysiskt ansträngande arbete eller risker i arbetsmiljön som gör att jag kan söka. I mitt jobb kan dom även placera om så det blir lugnare. Skulle aldrig bli beviljad ersättning.
  • Bebisbubbla
    Paincake skrev 2017-01-26 19:29:26 följande:

Jag har också haft läkarkontakt idag. Fick en blödning och har täta sammandragningar men allt är fint med bebis och tappen är oförändrad än så länge. Vi håller tummarna att det inte blir mer än så.

Oj. Tur att allt var bra. Vet dom varför du blödde? Ansträngt dig? Gjort något särskilt? Haft något liknande förr?
  • Bebisbubbla
    Paincake skrev 2017-01-26 21:13:32 följande:

Nej, de hittade inte källan. Det kom inte mycket, bara några droppar, men det var klarrött så de ville kolla ordentligt.

Med äldsta sonen var jag sjukskriven från v 28 då jag hade massor av sammandragningar och tappen var påverkad men än så länge ser det fint ut den här gången. Har lite mensvärk och oregelbundna sammandragningar nu i soffan och funderar på om jag verkligen borde åka till jobbet eller vara hemma imorgon... det lutar åt en vilodag.

Låter klokt att vila lite extra imorn då :) säkra upp helt enkelt!
  • Bebisbubbla

Ska på v25-kollen imorn och mäta magen för första gången. Men vad gör man mer? Vikt? Blodprov? Urin?

• Bebisbubbla
    JoJoNo skrev 2017-01-31 23:10:20 följande:

Följer er o läser ibland men har inte skrivit så

Mkt. Mår väldigt dåligt överlag o vet inte hur länge jag håller. De vill sjukskriva mig men jag vill inte. De får inte in ngn ersättare för mig o jag vill inte lämna eleverna. Iaf är det nytt besök till Lund imorgon. Så mkt tankar som snurrar hela tiden. Får knappt sova alls pga min reumatiska värk o allt är upp o ner. Samtidigt ska man vara lycklig o glad att vi lyckades med ivf:en. Men jag är så trött o ledsen just nu. Förlåt för ett gnällinlägg. Kram till er alla.

Man får vara gnällig och ledsen ibland! Önskar er all lycka i Lund och håller tummarna för positiva besked!
  • Bebisbubbla
    Paincake skrev 2017-02-01 17:11:50 följande:

Jag har också varit på 25-veckorskollen idag. Magen mätte 24 cm, blodtrycket blev först mätt till 140/95 (gah!) men efter en manuell ommätning blev det bättre och mer normala värden. Bebisens hjärtljud låg på 145. Jag har börjat samla på mig lite vätska i händer och fötter och skulle visst hålla koll på eventuell huvudvärk. Då har jag något nytt att noja över...

Utöver det är det bara att jobba på tyckte barnmorskan. Funkar det inte, det blir flera sammandragningar och mera blödning får vi fundera på sjukskrivning. Ja, vi får väl se hur det går, helt enkelt. Imorgon är det back to work. Heja, heja.

Hade också 25-veckorskollen idag. Allt såg bra ut. Var nervös över sockret då jag just ätit lunch innan men 6,9 var helt normalt så :)
  • Bebisbubbla

Hej :) längesen jag skrev här men letar tips. Just slutat jobba för att vila och ladda inför förlossning (BF 20 maj). Men vad gör ni andra som är hemma och väntar? Gillar inte laga mat, baka eller sticka men ändå så rastlös. Har inga barn sen tidigare som tar upp tid heller så.. klättrar på väggarna samtidigt som man inte orkar så mycket.

Tips?

• Bebisbubbla
    fillifjonkans skrev 2017-05-09 16:19:45 följande:

Hej på er.

Pluppar in här om det är ok?

Vi väntar vårt tredje barn nu i maj och var häromdagen med om en helt ny upplevelse som skiljer sig från dom andra graviditeterna. Började nämligen småblöda. Verkligen lite, lite men som många andra säkert skulle gjort började jag fundera på om det snart skulle vara dags, nu är det ju bara några veckor kvar hur eller hur. Men ändå, någon med erfarenheter om detta?

Tänkte direkt på detta, saxat från 1177.

Det kan komma en mindre blödning när förlossningen startar. Det kallas för teckningsblödning. Blödningen kommer från ytliga blodkärl i slemhinnan i livmoderhalsen. Blodkärlen kan brista när livmoderhalsen öppnar sig.

Tänkte om du ska ha i maj och ditt tredje barn så :)
  • Bebisbubbla
    Axioria1 skrev 2017-05-21 12:17:52 följande:

Hur går de för er? Själv är jag väl i latensfasen. Började få värkar vid kl 15 i fredags. Har läst att latensfasen brukar oftast pågå 8-20 timmar och för en omföderska brukar tiden va halverad från första barnet.

Men nä de verkar inte gälla mig. Har haft värkar ca var tionde min sen natten till lördagen och inget mer verkar hända.

Sömnbristen börjar minst sagt göra sig påmind.

Ett tips: Man kan kontakta förlossningen, komma in på en koll, få citadon mot smärtan, en tablett som stoppar upp det och en sömntablett så man få sova en natt och spara krafter.

Då brukar det dra igång igen dagen efter med bättre effekt.
Svar på tråden BF maj 2017