• Anonym (V)

    Sambons dotter tillför inget hemma

    Jag och mina pojkar flyttade in till sambons hus för 3 år sen ungefär. Vi som bor här är jag, sambon, mina två pojkar och sambons dotter. Dottern är enligt mig bortskämd (16 år förresten) och när hon är här tillför hon ingenting i hemmet. Hon kan ta bort tallriken när hon ätit men i princip inget mer. Jag tror inte ens hon vet hur man tvättar kläder. Hon lagar inte mat här, hjälper inte med städning, diskning eller nånting. Om sambon säger åt henne att städa i sitt rum så kan hon plocka till lite där, annars hade hon nog inte gjort det. Sambon har haft långa samtal med dottern där det bråkats mycket om att hon måste hjälpa till mer och hålla ordning efter sig osv. Hon har sagt gång på gång att hon ska bättra sig och hjälpa till med saker, men det har inte blivit nånting med det.

    Personligen har jag aldrig någonsin get henne minsta lilla pik eller pratat om detta med henne, just för att jag inte vågar. Är blyg och ganska försiktig av mig. Gillar inte att pika folk och att säga till.. särskilt när det inte är min dotter heller.

    Hon pratar inte mycket här heller. Börjar man prata med henne eller frågar henne nånting så svarar hon och kan prata lite, men annars är det inte mycket. När hon är här så är hon antingen på sitt rum eller med sin pojkvän. Pojkvännen är hon iofs med hela tiden. Hon är jättesnäll och jag har ingenting emot henne personligen, men hennes beteende börjar faktiskt störa mig en del nu och har gjort det ett tag.

    Vad gör man?

  • Svar på tråden Sambons dotter tillför inget hemma
  • Tow2Mater
    Anonym (Que) skrev 2016-08-28 02:50:25 följande:
    Vilka "vi"? Pappan verkar inte lida.
    Vad menar du? Det står ju "Sambon har haft långa samtal med dottern där det bråkats mycket om att hon måste hjälpa till mer". (Sambon = pappan)
  • Anonym (...)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-08-28 00:57:02 följande:

    Låter som att hon ej känner sig som hemma. Ni borde lägga mer vikt på att skapa en relation sedan kan man ta nästa steg.


    Det var min första tanke också, att hon inte känner sig hemma, och gör man inte det så kommer det inte heller naturligt att ställa sig och börja tvätta kläder direkt.
  • Anonym (...)

    Om man inte har satt upp ett schema eller har haft rutinerna sen tidigare vad det gäller hennes sysslor hemma, så kan man inte heller förvänta sig att en 16-åring på ren automatik ska veta vart hon ska börja.

    Du säger att du tror att hon inte ens vet hur man tvättar kläder... Nej hur ska hon veta det om ingen har lärt henne det?

    Hon verkar inte alls vara en "bråkig tonåring" som sätter sig på tvären när hon får tillsägelse av pappa. Hon lovar ju bättring, inte skriker tillbaka att hon inte vill eller något annat upproriskt. Jag tror att hon helt enkelt inte vet rent praktiskt hur hon ska göra för att bättre sig. För att få den här bättringen så är det upp till er att guida henne!

    Jag skulle aldrig få för mig att min 15-åring helt plötsligt en dag vet hur man tvättar kläder om jag inte har lärt honom det. Precis som att jag aldrig hade förväntat mig att han skulle ha lärt sig prata om ingen aldrig hade pratat med honom.

  • LiaSthlm

    Min dotter är 16 år och jag har för många år sen visat henne de saker hon måste kunna för att själv ta hand om ett hem.

    Tvätta gillar hon inte men det gör jag så det gör hon aldrig men jag kan ringa hem och säga att hon måste laga mat och då planerar hon och kollar själv vad som finns.

    Jag säger ge 16-åringen fritt ansvar. Hon kanske har någon favoriträtt hon vill laga och jag lovar att hon kan laga flera om hon gått i skolan. Hemkunskap har man i flera år.

    Sen fråga vilken syssla hon vill ha som sin, kanske tycker om att vika tvätt eller diska om ni väl frågar.

  • sextiotalist

    Låter som en normal tonåring. Lite lat och väldigt handfallen när de inte känner för det. Men förbaskat smarta och drivna när de brinner för något.

    Fundera på vad som är viktigt. För oss har det varit viktigt att sonen har kunskaperna och så har vi haft måttot, ju mer ansvar man tar ju mer inflytande får man.

  • Anonym (Jorå...)
    Anonym (ANNA) skrev 2016-08-28 00:15:04 följande:

    Vilka två idiotiska svar du fått.
    Strunta i de nötterna.

    Som uppvuxen i en liknande familj gör du alldeles rätt.
    Hon är inte din dotter och du ska inte blanda dig.
    Pappan ska sköta henne.

    Tänk på att hon är 16 år-tonåring.
    Hon kommer bli bättre-jag lovar.

    Sådana är tonåren, jobbiga, gapiga, skrikiga.

    Om du absolut vill säga till henne; säg då till exempel: Kan du hjälpa mig med X?
    X, kan du kommer ner i tvättstugan? Väl nere säger du -Jag behöver hjälp med att vika lakanet.

    En uppgift åt gången och sen blir det fler och fler automatiskt.

    Det är absolut inte ditt fel att hon är som hon är, hon är tonåring-de är skitjobbiga och det är pappa och inte du som ska tillrättavisa henne annars kan du få det sju resor värre.

    Säger jag med insyn och erfarenhet av att vara den dottern.


    Vaddå inte blanda sig i?! Är du helt knäpp?

    Man hjälps väl åt. Om min man efter 3 år inte kunde säga till min son att han behöver hjälpa till skulle jag iaf fundera vad jag har gift mig med.

    Ts, sätt ner foten och visa vem som bestämmer hemma. Hon kommer ju att köra med dig så det står härliga till om du inte gör nåt, om hon inte redan gör det.
  • Anonym (M)

    Låter som en typisk 16 en tonåring hjälper inte till om den kan slippa undan...

    Men jag förstår frustrationen min sambo hade en 17 åring när vi träffades hon var 19 när vi flyttade ihop och tillbringade all tid inlåst på rummet. Kom ut satt sig vid dukat bord och gick sedan på rummet igen... Svarade på tilltal (jätteblyg) men inte mer.... Klagade ändå över hur hon vantrivdes och det var tydligen mitt fel trots att jag aldrig ställde krav på henne för det var ingen mening det fick pappan sköta.... Jättejobbigt... Nu har hon flyttat men hans yngre barn börjar få samma tendenser behöver aldrig hjälpa till men gnäller över det som hon tycker är fel men jag har oratas med Amazon att han måste se till att hon inser sitt eget ansvar i saker och ting.. Man kan inte luta sig tillbaka och förvänta sig att alla andra ska fixa det du vill.

    Kanske det du kan bättre om hon får nedskrivet och skälv får välja dem här veckan dammsuger jag på onsdag... Och gör man inte det, blir det konsekvenser, ingen telefon, eller inget wifi.. Man gör inte barnen en tjänst mör man låter dom slippa ansvar.. Vilket jag försöker få min sambo att förstå vilket går trögt. Men som det är nu får han städa efter sina barn... Jag städar runt för jag är ingen hushållerska för att han vägrar/inte vill/orkar ställa krav.

  • Anonym (qq)

    jag har också tonåringar hemma och det kan vara en svår ålder. Mina hjälper inte till över sig mycket heller. Sköter de om sina rum och lägger tvätten där den ska vara så är det nog för nu anser jag. Sen kan de ibland hjälpa till med annat om man ber dem. 

    Eftersom tjejen i TS är så pass gammal och inte bor där på heltid är det ännu svårare att "få bukt" med detta. Det är pappan som i så fall ska ta detta, inte TS, men jag tror det handlar om hur hon är van att ha det. Det går inte vända på saker över en natt + att tonåringar är rätt självcentrerade och "tjuriga". 

  • Brumma

    Hade gett henne egna uppgifter att sköta. I samband med henne. Vår tonåring fick välja på att tvätta, ta hand om sopor, sköta diskmaskinen och dammsuga typ. Utöver det laga mat en dag i veckan. Då väljer hon själv vad som skall lagas och är med och inhandlar. Vi hjälper med det som behövs (i början behövde hon mer hjälp och sedan har hon klarat mer och mer själv).

    Sedan får hon naturligtvis plocka bort saker efter sig själv, precis som vi och de yngre syskonen får göra :)

Svar på tråden Sambons dotter tillför inget hemma