• Maanljli213

    Hur mycket kan man förvänta sig av en 19 åring?

    Sonen är 19, tog studenten i juni sommarjobbade därefter hela sommaren. Nu gör han inget, sitter mest hemma hela dagarna.

    Chefen från sommarjobbet har ringt och sökt honom, de vill erbjuda fortsatt heltidsjobb men han ringer inte tillbaka.

    På sommarjobbet har han tjänat 25000 och jag och min man har sparat 70000 åt honom sedan han var nyfödd. Trots detta har vi betalat hans körtkort..eller betalar fortfarande eftersom han inte klarar teori och uppkörning (ska köra och skriva för 4:e gången nu - vilket vi också betalar.

    Jag tycker att han borde betala detta själv (då kanske han lägger lite mer energi på att plugga teori och ta fler körlektioner) och att han iaf kunde betala sin mobilräkning själv (349kr) men maken säger nej! Får ham

    Sedan jobb borde han betala ett par tusen i mån i alla fall för mat och husrum?

  • Svar på tråden Hur mycket kan man förvänta sig av en 19 åring?
  • Anonym (ut)
    Anonym (&) skrev 2016-08-29 21:08:18 följande:
    Varför har ni inte krävt att han betalar hemma när han jobbat ?
    Ni har ju er själv att skylla i detta .
    Innan ni vet ordet av är han plötsligt 24 år och sitter fortfarande hemma och spelar dator / äter  på nätterna och sover på dagarna.
    Men din make är nöjd för ni har åtminstone fått honom att lägga sina smutsiga kläder i tvättkorgen och bäddat sin egen säng.
    Körkort har han såklart inte orkat tagit och varje vecka behöver han "låna" lite pengar. För dom pengar han har är ju hans egna. Det finns aldrig några jobb, ingenting passar och allt är bara "jobbigt" eller så ska han fixa det lite senare.

    Tro mig för jag har varit där! En dag fick jag nog. Jag mer eller mindre anmälde honom till en folkhögskola med ett rum och sa att nu flyttar du dit eller fixar nåt eget. Han är välkommen hem och äta om han vill men that´s it.

  • Anonym (qq)

    han får ju givetvis skaffa jobb eller börja plugga då eller så, men han kan ju inte sitta hemma hur länge som helst. Trivdes han inte på det jobbet eller varför ringer han inte tillbaka? Jag tycker inte han ska betala nåt hemma innan han har fått ett jobb men ni kan bestämma hur mycket han ska betala och jämföra med vad det hade kostat honom om han hade haft en egen lägenhet, då inser han nog hur bra han har det. Sen får han se till att få tummen ur. 

  • Anonym (oj)

    Men ni får nog börja ställa lite krav på honom. Han borde t.ex. kunna betala körkortet själv om han har pengar sparade, speciellt eftersom han dessutom behövt skriva upp 4 gånger (!). Han är vuxen och myndig och ni kan ställa samma krav på honom som man gör på andra vuxna personer, d.v.s. att han ska söka jobb (eller kontakta chefen på sommarjobbet) och att han med tiden måste söka eget boende. 
    Ni gör honom osjälvständig och ni vill väl knappast ha en osjälvständig och ängslig 50-årig son sittandes hos er framöver?

  • jonsi

    Ni har ju lösningen på banken.

    Skicka ut snorungen på en jordenruntresa eller några månader med rosa bussarna i Afrika så att han lär sig perspektiv på tillvaron. 

  • Jojooi

    När jag var 16 bodde jag i egen lägenhet och klarade mig helt själv! Ni gör honom en otjänst genom att hålla på sådär. Han kommer nu givetvis att göra dumheter, kanske hamna i ekonomiskt trubbel m.m, men bättre sent än aldrig! Ni har inte givit honom livskunskaper i att klara sig själv så nu blir det tufft antagligen...

  • Anonym (&)

    När min var 19 o bodde hemma så jobbade han o betalade 3000kr hemma o skötte sitt eget , tvätt , städ av källaren där han o hans bror bodde då ( dom hjälptes åt ) , diskade , lagade mat mm

  • BioBonus

    När min 19-åring bodde hemma, så hade han valet att jobba eller plugga. Pluggade han behövde han inte betala mer än sin mobiltelefon själv (och nöjen etc) för att slippa ta lån, jobbade han så fick han betala hyra enligt konsumentverkets uträkningar. Det blev jobb, och efter nåt år flyttade han hemifrån.


    Att bo hemma och göra ingenting fanns inte på kartan. Dessutom skulle han som vuxen i hushållet hjälpa till med tvätt, städning och matlagning etc.

  • Anonym (,,,)

    Känner igen mig lite här.. Vår son tog studenten i våras. Har jobbat hela sommaren efter vi kom hem från vår Thailandsresa. Han har fått körkort betalt, fick en bil (värd 22000) , runt 100000 på banken som sparats och skall användas till framtida boende. De rör han alltså inte. Under sommaren tyckte jag faktiskt inte heller att han behövde betala hemma. Det var hans första riktiga lön. ( har varit på träningsläger och även tävlat i en gren flera somrar så har inte sommarjobbat innan).

    Har ej ställt sig hos arbetsförmedlingen men har vik jobb på gång i slutet av september. Han får hjälpa till hemma med städning, lagar gärna mat och trimmar gräset ute. Handlar gärna fast vi betalar då :).

    Har jobbar xtra vissa dagar och får till sin bensin. Annars snålar han. När han har fast inkomst kommer han få betala en slant. Vet inte hur mkt men vi kommer lägga hälften på ett konto som han får när han flyttar. För att han ska kunna bygga upp ett hem så småningom. Ja vi kanske har skämt bort honom men vi har också en son som är innerligt tacksam och visar att han vill ge tillbaka. Vi har råd och det har känts rätt att finnas där ekonomiskt. . Han tvättar ibland och skjutsar sin syster. Så har vi det hos oss.

  • FrökenKanSjälv

    Jag förväntar mig av mina barn i den åldern att de betalar för mat och husrum så länge de har jobb. Det har inte varit några konstigheter med det, döttrarna har sett det som självklart att de bidrar med pengar och hushållsarbete när de är vuxna och jobbar. Hade de som din son haft möjlighet till jobb men valt bort det så hade de fått ta av sina egna sparade pengar till att betala för mat och husrum, ett självvalt liv med dataspel och mycket sömn ska inte bekostas av någon annan när man är vuxen!

    Om din man tycker att det känns hemskt att låta sonen betala hemma så kan du presentera det som ett sätt att träna sonen i att ta ansvar och att hushålla med sina pengar. Om ni har pengar så att ni klarar er så kan ni ju sätta in sonens hyra på det sparkonto som ska gå till hans första egna boende, då får pappan hjälpa sonen till självhjälp istället för att "stjäla" sonens pengar.

  • Anonym (Hmmmm)

    Din son är myndig och ni har ingen försörjningsplikt längre. Ni kan rent teoretisk slänga ut honom när som helst (det gör ni såklart inte). Han måste börja försörja sig själv nu.

  • Anonym (Hmmmm)

    Alltså, man hör om den höga ungdomsarbetslösheten och så vidare. Här har vi en kille som BÅDE har chans till ett jobb OCH hade fått plats på universitet och han skiter i bäggedera. Ni skulle ha sagt åt honom att han har två val, antingen plugga eller jobba. Så himla bortskämt. Det hade varit en annan sak om han inte kom in på någon utbildning och var anmäld på AF men inte hittat nåt jobb.

  • Anonym (Bonus)

    Sitte i samma sits förutom att jag är bonusmamma och Vi (jag säger vi eftersom jag och maken har gemensam ekonomi) får fortfarande betala underhåll till mamman som han bor hos eftersom han "fortfarande kostar"

    Detta trots att han har tagit studenten, har aktiefonder på 80'k och tjänat 20'k på sommarjobbet (han jobbar nu extra där enstaka dagar och tjänar således några kronor iaf antar jag)

    Vi har också betalat hans tredje uppkörning denna månad....jag är galen!! Men är ju bonusmamma som sagt och min åsikt är inte så uppskattad

  • Anonym (&)
    Anonym (Bonus) skrev 2016-08-31 20:46:12 följande:

    Sitte i samma sits förutom att jag är bonusmamma och Vi (jag säger vi eftersom jag och maken har gemensam ekonomi) får fortfarande betala underhåll till mamman som han bor hos eftersom han "fortfarande kostar"

    Detta trots att han har tagit studenten, har aktiefonder på 80'k och tjänat 20'k på sommarjobbet (han jobbar nu extra där enstaka dagar och tjänar således några kronor iaf antar jag)

    Vi har också betalat hans tredje uppkörning denna månad....jag är galen!! Men är ju bonusmamma som sagt och min åsikt är inte så uppskattad


    Det är ju upp till hans förälder om han vill betala UH fast han inte behöver
  • Anonym (Bonus)

    &: Nu blev det plötsligt ok med en vuxen som lever på sina föräldrar för att det inte var mitt eget barn?

  • Whitehorse1979
    Anonym (Bonus) skrev 2016-08-31 20:46:12 följande:

    Sitte i samma sits förutom att jag är bonusmamma och Vi (jag säger vi eftersom jag och maken har gemensam ekonomi) får fortfarande betala underhåll till mamman som han bor hos eftersom han "fortfarande kostar"

    Detta trots att han har tagit studenten, har aktiefonder på 80'k och tjänat 20'k på sommarjobbet (han jobbar nu extra där enstaka dagar och tjänar således några kronor iaf antar jag)

    Vi har också betalat hans tredje uppkörning denna månad....jag är galen!! Men är ju bonusmamma som sagt och min åsikt är inte så uppskattad


    Haha är ni helt jäkla dumma eller?

    Säg till din man att sluta vara korkad!


Svar på tråden Hur mycket kan man förvänta sig av en 19 åring?