• Catha82

Ska ni äta Memma till Påsk?

Hur många av er äter Memma? Hur många av er vet vad det är?
    Min sambo hatar Memma och tror inte att någon kan tycka om det, är det så?

Rösta så jag får veta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-02 11:55:40:
    Memma är en Finsk efterrätt gjord på fullkornsrågmjöl, rågmalt, sirap, socker, apelsinskalssylt och pomeransskal.
    Memman kokas först och gräddas sedan så länge i ugn att den blir sötad och får den rätta karakteristiska smaken.
    Serveras med grädde och lite socker.

Köps i vilken matvarubutik som helst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska ni äta Memma till Påsk?
  • Stampe

En finne till som älskar memma !!

• AasaC

Min mans föräldrar är finska, så de har alltid memma på påsken. Fast vi brukade ha memma ibland även innan jag träffade min man, för min brorsa älskar memma ... och nu har jag också börjat tycka om det.
    Jag bor numer på Åland och här har de börjat sälja memma för fullt i affärerna nu. Jag har även ett jätte gott recept på Memma-limpor.

• Trossens mamma

Memma är ganska gott. men jag ha slutat äta de för jag låg å ja...å kräktes memma en hel natt en gång. sen dess vill jag inte ha memma. de är rätt kraftigt men nog rätt gott

*Stolt mamma och Ålänning*
  • luckymum

Catha82: Med grädde ska det ju egentligen vara men jag brukar blanda grädde och mjölk och socker på!

• Catha82
    luckymum skrev 2006-03-02 12:25:44 följande:
    Catha82: Med grädde ska det ju egentligen vara men jag brukar blanda grädde och mjölk och socker på!
    MMM,, ska ner till affärn nu och köpa kaffefilter, när jag kommer hem blir det memma med grädde till och kaffe!!
  • luckymum

Det låter smaskensk Catha82! Tyvärr har inte jag någon memma hemma... Så det får bli någon annan dag här.

• puhbear

Har aaaldrig hört talas om... men det lät inte gott heller. Jag står gärna över.

• Rödbettan

Ingen memma för min del iallafall.

• Stampe

AasaC: Dela gärna med dig av receptet om du har lust, blev ju lite nyfiken nu .

• Jag älskar Flora

Hört talas om det och har för mig jag sett det i nån affär...

Är det inte som en svart halvmjuk kaka på nåt vis?

Svar på tråden Ska ni äta Memma till Påsk?