• Catha82

Ska ni äta Memma till Påsk?

Hur många av er äter Memma? Hur många av er vet vad det är?
    Min sambo hatar Memma och tror inte att någon kan tycka om det, är det så?

Rösta så jag får veta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-02 11:55:40:
    Memma är en Finsk efterrätt gjord på fullkornsrågmjöl, rågmalt, sirap, socker, apelsinskalssylt och pomeransskal.
    Memman kokas först och gräddas sedan så länge i ugn att den blir sötad och får den rätta karakteristiska smaken.
    Serveras med grädde och lite socker.

Köps i vilken matvarubutik som helst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska ni äta Memma till Påsk?
  • Monstermamman
    Självklart ska här ätas memma! Jag har redan ätit två gånger i år och tusan vad gott det var! Mums!
  • Catha82
    Jag älskar Flora skrev 2006-03-02 13:05:43 följande:
    Hört talas om det och har för mig jag sett det i nån affär...Är det inte som en svart halvmjuk kaka på nåt vis?
    Det är som gröt ungefär, lite fastare i konsistensen. Jättegott!
  • wamma

Den är ju si så däär god, vet inte riktigt ifall jag tycer om eller ej av memma

• AasaC

Stampe: Här är receptet.

Memmalimpor

2,5 dl mjölk
    4 dl vatten
    1 msk sal
    1 ask (700 gram) memma
    1 dl sirap
    1 dl vetekli
    1 burk (2 dl) kvarg
    50 g jäst
    3 dl rågsikt
    4 dl vetemjöl
    11 dl jästbrödsmjöl

Blanda samman alla ingredienser med en träslev. Degen blir lös. Låt jäsa i 2 timmar. Dela i 4 (eller 3) delar. Lägg i smorda, avlånga formar. Låt jäsa 1 timme i formarna. Grädda 1 timme i 175 graders varm ugn.

Jag fick det här receptet från sonens dagis, så det är ett väldigt stort recept. När jag gör hemma, så gör jag en halv sats.

• AasaC

1 msk salt, ska det vara förstås ... inte sal, som jag skrev.

• Jag älskar Flora

Catha82:

Ok, kanske var det jag såg då. Det ser ju INTE gott ut, men jag förstår er som gillar det för jag kan ju inte fatta varför folk inte gillar PALT, och det ser ju också lite mysko ut om man inte är van...

• Catha82
    Jag älskar Flora skrev 2006-03-02 13:42:49 följande:
    Catha82:Ok, kanske var det jag såg då. Det ser ju INTE gott ut, men jag förstår er som gillar det för jag kan ju inte fatta varför folk inte gillar PALT, och det ser ju också lite mysko ut om man inte är van...
    Håller med om att det inte SER gott ut, men ge det en chans *ler* för det är gudomligt!

Är liiiite beroende då
  • Stampe

Tack så mycket AasaC . Måste nog testa det någon gång, det lät jätte gott!

Jag är nog en mes finne, för jag äter alltid memma med mjölk. Har aldrig tyckt om de med grädde. Men det är ju skönt att alla får lov att vara olika .

• evita

NO WAY!!! har försökt flera gånger, men jag klarar inte av smaken...

Svar på tråden Ska ni äta Memma till Påsk?