• Catha82

Ska ni äta Memma till Påsk?

Hur många av er äter Memma? Hur många av er vet vad det är?
    Min sambo hatar Memma och tror inte att någon kan tycka om det, är det så?

Rösta så jag får veta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-02 11:55:40:
    Memma är en Finsk efterrätt gjord på fullkornsrågmjöl, rågmalt, sirap, socker, apelsinskalssylt och pomeransskal.
    Memman kokas först och gräddas sedan så länge i ugn att den blir sötad och får den rätta karakteristiska smaken.
    Serveras med grädde och lite socker.

Köps i vilken matvarubutik som helst.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska ni äta Memma till Påsk?
  • Ankmor

Nej, usch! uäck, isch, *ryser* uuuuhh!!

Blä!

tycker jag ialla fall!!

• TjorveniSkåne

Nej, det har jag redan gjort!! En gång räcker!

• hej hopp fallera

Jovisst äter jag memma! Gott, gott! Hör påsken till!

• Lisa T

Köp en liten ask nu till påsk, ni som aldrig provat. Brukar bli ett roligt samtalsämne och en kulinarisk chock för vissa. Jag gillar det - mums med socker och ovispad grädde på! Så svårt att beskriva memma, så jag försöker inte ens!

• Blixten

Jag ääälskar memma! Min sambo som inte är uppvuxen med det tycker det är jätte äckligt

Brukar bjuda på det ibland för att se folks reaktioner, he he.

• Mamba

Jag måste berätta en liten Memma-historia. Maken tog med memma och grädde till jobbet när det var hans fikavecka.
    han sa inte vad det var så folk trodde nog att det var chokladkaka. Det tog stora bitar och började äta...
    Äldre män som brukar tjata om att man äter för mkt sötsaker nu för tiden började spotta och fräsa..De kommer aldrig glömma det

Personligen kan jag äta Memma om jag blir bjuden (vilket jag ofta blir av mina finska vänner) men jag köper det inte själv för att äta det, för sååå gott är det inte

• lärkis

Jag kommer nog inte att äta memma i påsk men när jag var liten fick vi det alltid hos mormor

• Danbala

...eller - jag vet inte om jag kommer att göra det, men jag _hoppas_ att jag kommer att göra det. Med mycket grädde.

• Mamma på heltid

Skit äckligt.
    Smakade det för något år sedan av en finsk kompis.
    Jag nog trodde man att dey skulle smaka som chokladkaka

• maria81

Nää fy. Men min finska pappa brukar köpa sig en ask som han äter med mjölk, vet inte om jag vågat smaka nån gång ens...

Svar på tråden Ska ni äta Memma till Påsk?