• Anonym (ts)

Skrev fel adress på paket

Hej.

Sålde en vara på tradera för en månad sen, skickade det i ett tvåkilospaket. Skrev adressen, tog bild och skickade till köparen. Fick svar att det var hennes gamla adress..

Till min fråga. Jag skrev även min avsändaradress. Hon har inte fått paketet än, inte jag heller. Hur lång tid tar det innan dom skickar tillbaka det till mig, om dom ens gör det??

• Svar på tråden Skrev fel adress på paket
  • Linnis92

Jag skrev fel adress på ett kort, tog ca en månad innan det kom tillbaka till mig

• Blueskillen

Har du skrivit avsändare så borde det så klart komma tillbaka om hon inte har fått det.
    Är du säker på att det inte har eftersänds till hennes nya adress så hon har fått det, även om hon säger annat?

En månad är skumt lång tid. 

• Meus Veritas

Undrar samma som ovan om vem du fick hennes adress av? Var det från Tradera så leder hennes skyldighet att ha en uppdaterad adress där.

• Anonym (ts)
    Meus Veritas skrev 2016-09-12 20:16:11 följande:

Undrar samma som ovan om vem du fick hennes adress av? Var det från Tradera så leder hennes skyldighet att ha en uppdaterad adress där.

Scalaren skrev 2016-09-12 20:00:18 följande:

Vem gav dig hennes gamla adress? Då är det ju hennes ansvar om det var hon.

Hon skrev sin nya adress i ett mejl, men jag tog adressen som stod på tradera. Tyvker också det är hennes ansvar.
  • Anonym (....)
    Anonym (ts) skrev 2016-09-12 20:20:16 följande:

Hon skrev sin nya adress i ett mejl, men jag tog adressen som stod på tradera. Tyvker också det är hennes ansvar.

Du fick hennes nya adress men valde istället att skriva den adressen som stod på tradera. Då är det faktiskt ditt ansvar eftersom det är du som gjort fel.
  • Anonym (ts)
    Anonym (....) skrev 2016-09-12 20:30:10 följande:

Du fick hennes nya adress men valde istället att skriva den adressen som stod på tradera. Då är det faktiskt ditt ansvar eftersom det är du som gjort fel.

Haha fast det var väl inte min fråga? Hon skrev ju inte "detta är min NYA adress". Utan hon skrev sin adress, men jag tog den från tradera eftersom jag trodde det var samma adress. Hon har ju ett ansvar att hålla sin adress uppdaterad på tradera..
  • Anonym (....)
    Anonym (ts) skrev 2016-09-12 20:47:55 följande:

Haha fast det var väl inte min fråga? Hon skrev ju inte "detta är min NYA adress". Utan hon skrev sin adress, men jag tog den från tradera eftersom jag trodde det var samma adress. Hon har ju ett ansvar att hålla sin adress uppdaterad på tradera..

Om hon ger dig sin adress i ett mail så är det ditt ansvar att skriva den adressen på paketet eftersom det är till den adressen hon vill ha paketet. Förstår du inte det? Det är ditt ansvar att adressen blir rätt och eftersom du skrev fel är det ditt fel. Inte hennes. Hon gav dig rätt adress. Du skrev inte den adressen.
  • Anonym (ts)
    Anonym (....) skrev 2016-09-12 21:01:31 följande:

Om hon ger dig sin adress i ett mail så är det ditt ansvar att skriva den adressen på paketet eftersom det är till den adressen hon vill ha paketet. Förstår du inte det? Det är ditt ansvar att adressen blir rätt och eftersom du skrev fel är det ditt fel. Inte hennes. Hon gav dig rätt adress. Du skrev inte den adressen.

Men herregud. Ska jag behöva dubbelkolla att adressen stämmer överens med den på tradera?! Man tänker ju att personens adress som står på tradera stämmer överens. Det är ju inte så att jag skrev fel adress med flit, för att det är roligt att låta folk vänta på sina saker, eller att dom ska tro att jag lurat dom????. Många (tex jag) skriver RÄTT adress på tradera, samt i mejlet. Jag går alltid efter traderaadressen.

Du gick alltså in på denna tråd bara för att få detta till mitt fel(?) när det enda jag frågade om var NÄR paketet kommer tillbaka till mig, så jag kan skicka det till rätt adress. Puckskaft.
    Blueskillen skrev 2016-09-12 19:58:14 följande:

Har du skrivit avsändare så borde det så klart komma tillbaka om hon inte har fått det.

Är du säker på att det inte har eftersänds till hennes nya adress så hon har fått det, även om hon säger annat?

En månad är skumt lång tid. 

Precis så känner jag också! Får hoppas att det kommer tillbaka till mig snart så jag kan skicka det till rätt adress.

Jag vet ju inte när hon flyttade så har ingen aning faktiskt...
  • Aikido

Vad var det för typ av paket? Brev eller någon av postens paketlösningar eller annat?

Kan du inte kontakta det utlämningsställe som hör till den gamla adressen och kolla om det kommit fram?

• Anonym (ts)
    Aikido skrev 2016-09-12 21:19:10 följande:

Vad var det för typ av paket? Brev eller någon av postens paketlösningar eller annat?

Kan du inte kontakta det utlämningsställe som hör till den gamla adressen och kolla om det kommit fram?

En sån där blå påse, som inkluderar frakt upp till 2 kg. Har ju inget avi nummer på det. Vet dock inte om det räknas som brev eller paket?? Men skickade iaf en jacka som vägde under 2 kg, och postombudet sa att det gick bra.
  • Anonym (....)
    Anonym (ts) skrev 2016-09-12 21:13:50 följande:

Men herregud. Ska jag behöva dubbelkolla att adressen stämmer överens med den på tradera?! Man tänker ju att personens adress som står på tradera stämmer överens. Det är ju inte så att jag skrev fel adress med flit, för att det är roligt att låta folk vänta på sina saker, eller att dom ska tro att jag lurat dom????. Många (tex jag) skriver RÄTT adress på tradera, samt i mejlet. Jag går alltid efter traderaadressen.

Du gick alltså in på denna tråd bara för att få detta till mitt fel(?) när det enda jag frågade om var NÄR paketet kommer tillbaka till mig, så jag kan skicka det till rätt adress. Puckskaft.Precis så känner jag också! Får hoppas att det kommer tillbaka till mig snart så jag kan skicka det till rätt adress.

Jag vet ju inte när hon flyttade så har ingen aning faktiskt...

Du ska som säljare skicka till den adress kunden vill. I detta fall adressen i mailet. Inte någon annan adress du hittar på tradera.
  • Anonym (ts)
    Anonym (....) skrev 2016-09-12 21:26:07 följande:

Du ska som säljare skicka till den adress kunden vill. I detta fall adressen i mailet. Inte någon annan adress du hittar på tradera.

Fast då kan kunden göra mig uppmärksam på att det är två olika adresser:).
  • Aikido
    Anonym (ts) skrev 2016-09-12 21:24:43 följande:
    En sån där blå påse, som inkluderar frakt upp till 2 kg. Har ju inget avi nummer på det. Vet dock inte om det räknas som brev eller paket?? Men skickade iaf en jacka som vägde under 2 kg, och postombudet sa att det gick bra.
    Det går tillsammans med 1:a-klass breven. Kolla med posten hur stora brev hanteras på den adressen. Kanske går det direkt till ett postombud, kanske åker det en runda med brevbärare. Hör även med mottagaren ifall hon har någon aktiv adressändring/eftersändning.
  • Anonym (....)
    Anonym (ts) skrev 2016-09-12 21:32:55 följande:

Fast då kan kunden göra mig uppmärksam på att det är två olika adresser:).

Eller så kunds du skrivit den adressen kunden skrev i mailet.....
  • Anonym (Alien)

Vad många okunniga i denna tråd. För att Klarnas säljskydd - t.ex. - ska gälla kräver det att du skickar till den adress som står på Tradera. Det är alltså inte din skyldighet att skicka till den adress köparen uppger i mailet, utan köparens skyldighet att hålla adressen uppdaterad.

Men, till din fråga. Det brukar gå snabbt för försändelser att skickas tillbaka till avsändare. Även om Postnord strular till det lite då och då så arbetar de snabbt. Alternativt om köparen har eftersändning, då kanske paketet omdirigeras till den nya adressen.

• Spaceman
    Anonym (....) skrev 2016-09-12 21:42:52 följande:

Eller så kunds du skrivit den adressen kunden skrev i mailet.....

Fast samtidigt är man ju ansvarig för att ha sin adress uppdaterad på Tradera. Att bara betala varan utan att ha försäkrat sig om att säljaren uppfattat att man har ny adress är ju lite riskfyllt. Skickar man många grejer så kanske man går direkt efter adresslistan på tradera uran att läsa igenom alla mejl först.
  • Jennie med ie

Visst ska man ha sin adress uppdaterad, på eget ansvar. Å andra sidan är det i sig inget konstigt att vilja ha en annan leveransadress än den egna, kan vara att man köpt varan åt någon annan eller själv är på besök på adressen t ex. Å tredje sidan kanske man då bör vara extremt tydlig om detta i mail och så.

Med avsändaradress på paketet borde det dock ha kommit tillbaka ifall det inte kunnat levereras, men det kan ju också vara så att gamla bostaden står tom så att paketet ligger där bara eller att den som nu flyttat dit behållt det.

• Nyfikna72
    Anonym (ts) skrev 2016-09-12 21:24:43 följande:

En blå påse är ett brev, dvs ej spårbart och borta med vinden om det ej dyker upp. Vill man ha det spårbart så är det pakettjänster som gäller eller så betala extra för rekommenderat brev.
  • Anonym (ts)

Hej på er! Fick tillbaka paketet igår, så nu är det löst! Tog väldigt lång tid.. Dock hade tydligen paketet kommit till utlämningsstället (fanns två kollinr, ett var ju mitt). Hon hade inte hämtat ut det. Skrev att om hon vill ha det så får hon betala frakten igen då det faktiskt var så att hon ej hämtat det..

Svar på tråden Skrev fel adress på paket