• JohannaSaGo

Chefen behöver barnets personnr.

Hej! Chefen är bortrest och jag går på mammaledighet om 2 dagar. Självklart kan jag maila eller ringa henne. Men tänkte om nägon av er vet!

Mitt i arbetets stress kommer chefen och lyckönskar mig och säger sedan att jag inte får glömma att maila över barnets personnummer sedan.

Men upplyser att det inte är nån jätte brådska.

Javisst inga problem tänkte jag!

Men är det för att man i framtiden ska kunna vabba?? Varför lät det på henne som att jag måste göra det så fort som möjligt och inte efter 1 år t.ex som mammaledig när hag kommit tillbaka till jobbet?

Är det för någon annan anledning?

• Svar på tråden Chefen behöver barnets personnr.
  • Ellie

På mitt jobb skriver de även in vilket barn man är föräldraledig för, dvs med personnummer.

• Anonym (Kanske)

Kanske behövs det för att lägga in din mammaledighet korrekt?

I vårt system så ska föräldraledighet precis som VAB anmälas genom att välja vilket av ens barn det gäller i en liten drop down lista. Barnen har registrerats i systemet med namn och personnummer.

• Seven Costanza

Jag antar att det är för att man enligt lag har rätt att vara föräldraledig i 18 månader per barn utan att ta ut föräldrapenning, så de vill väl registrera ledigheten på rätt barn så att de kan se när 18 månader har gått för då kan de kräva att man tar ut FP om man vill fortsätta vara hemma.

• Dockan

Tror som ovan att det är lönetekniska skäl. När jag gick 2 v innan BF fick bebisen ett hittepå personnr med BF som grund. Sedan rättade de till de efteråt.

Kan dock inte minnas när jag hörde av mig med rätt. Men gick inte att lägga in föräldraledighet utan att registrera ett person nr på ett barn. :)

• Majken03
    Dockan skrev 2016-09-13 06:36:52 följande:

Tror som ovan att det är lönetekniska skäl. När jag gick 2 v innan BF fick bebisen ett hittepå personnr med BF som grund. Sedan rättade de till de efteråt.

Kan dock inte minnas när jag hörde av mig med rätt. Men gick inte att lägga in föräldraledighet utan att registrera ett person nr på ett barn. :)

Men varför var de tvungna att ha ett hittepå nummer bara för att ni fick 2 veckor innan bf??
  • syntharen
    Majken03 skrev 2016-09-13 18:43:44 följande:

Men varför var de tvungna att ha ett hittepå nummer bara för att ni fick 2 veckor innan bf??

Jag tror hon menar att hon gick på föräldraledighet 2 veckor innan BF och därför behövde ett hittepå nummer.
  • Dockan
    Majken03 skrev 2016-09-13 18:43:44 följande:

För att när jag la kn det i lönesystemet var inte bebisen född. Var tvungen att fylla i när man gick hem. :) Gick hem 2 v innan BF.
  • Majken03
    Dockan skrev 2016-09-13 20:04:22 följande:
    För att när jag la kn det i lönesystemet var inte bebisen född. Var tvungen att fylla i när man gick hem. :) Gick hem 2 v innan BF.
    Haha ok då hänger jag med ????!
  • Gladskit

Så är det i våra system också. Till dess barnet är fött lägger man in beräknad förlossning. Sen när bebisen har kommit rättar man till födelsedatumet, kompletterar med fyra sista siffrorna och kan lägga till namn om man vill.
    Eftersom det finns regler som styr semesterlönegrundande frånvaro, föräldrapenningtillägg och såna saker är det viktigt (i alla fall i vår verksamhet) att man registrerar frånvaron på rätt barn.

Svar på tråden Chefen behöver barnets personnr.