• Lia4

Problem på Tradera

Hej! Vill bara hör er åsikt i detta :).

Sålde för ett tag sedan en vara på Tradera. Fick mail ifrån köparen där hon skrev att hon betalt samt hennes namn och adress.

När jag sedan skickade paketet skrev jag adressen som stod på Tradera (hennes uppgifter) som jag brukar göra. Smidigast när man skickar flera paket samtidigt.

Nu visar det sig att den inte stämmer och inte har gjort på ca ett år. Hon har såklart inte fått något paket och vill att jag betalar tillbaka pengarna (en lägre summa). Bör jag göra det? Är det jag som gjort fel? Mvh

• Svar på tråden Problem på Tradera
  • Anonym (Japp)
    Lia4 skrev 2016-09-14 11:17:47 följande:
    Jag "valde" inte utan det gick av bara farten. Har man mycket att skicka så är ju det smidigaste att gå efter köparinformationen på Tradera. Hade inte en tanke på att kolla igenom min mail. Har förstått att du tycker att jag ska betala tillbaka då du skrivit det två gånger nu. Så tack för hjälpen!
    Okej så bara för att min åsikt inte är det du ville höra så blir du omogen. Haha. Och jo man kollar sina mail om man säljer på Tradera.
  • solros68

Om hon relativt snabbt efter vunnen aktion meddelat sin nya adress så tycker jag absolut att du ska betala tillbaka!

• Lia4
    Anonym (Japp) skrev 2016-09-14 11:24:52 följande:

Okej så bara för att min åsikt inte är det du ville höra så blir du omogen. Haha. Och jo man kollar sina mail om man säljer på Tradera.

Omogen :)? Det är du som går på som att jag är kriminell. Jag ville bara höra andras åsikter om detta och förstod första gången du skrev att jag "klantat" mig. Kommer betala tillbaka :). Har du tråkigt? Det är inte klokt att vad man än skriver här så ska "folk" ta chansen att visa sig bättre och bli hetsiga.
  • Påven Johanna

Jag tycker att man som köpare är ansvarig för att uppdatera sin information på Tradera så att den är giltig. Det är att ställa (för) stora krav på säljarna att de ska hålla ordning på sådant åt köparna. Och den som kan skicka ett mail till säljaren med sin nya adress i kan väl rimligen också då ändra sin adress på siten till den giltiga.

Pinsamt att kräva pengar av ts när köparen själv bör vara den ytterst ansvariga för att det finns korrekta kontaktuppgifter. Men hur det fungerar egentligen vet inte jag, det vill säga - jag har ingen aning om det finns generella regler för sådant här på Tradera. Jag har aldrig sålt något där (men väl köpt). 

• neverpreggo

Känns som köparens ansvar att ha rätt uppgifter på Tradera istället för att nämna det i ett mail. Om hon nu inte skrev "det är fel uppgifter på tradera så skicka hit istället" vilket jag gissar på att hon inte gjorde.

• viseversa

Konstigt att hon inte uppdaterat sin adress på Tradera. Är det en stor summa det handlar om?

• Lia4
    neverpreggo skrev 2016-09-14 11:33:05 följande:

Känns som köparens ansvar att ha rätt uppgifter på Tradera istället för att nämna det i ett mail. Om hon nu inte skrev "det är fel uppgifter på tradera så skicka hit istället" vilket jag gissar på att hon inte gjorde.

Nej det gjorde hon inte. Hade hon skrivit tex "OBS skicka till denna adressen och inte till den på Tradera" så hade det känts mer rättvist.

Och jag känner lite som "påven Johanna" att det blir ett himla jobb om man inte kan lita på de uppgifter som finns utan måste kolla igenom mailen igen innan man skickar.
  • Lia4
    viseversa skrev 2016-09-14 11:38:38 följande:

Konstigt att hon inte uppdaterat sin adress på Tradera. Är det en stor summa det handlar om?

Nej det handlar bara om ca 150 kr :) så jag kommer betala tillbaka och få detta ur världen.
  • viseversa
    Lia4 skrev 2016-09-14 11:47:29 följande:
    Nej det handlar bara om ca 150 kr :) så jag kommer betala tillbaka och få detta ur världen.
    Kanske lika bra. Men säg åt henne att ändra till rätt adress på Tradera så det inte händer igen. Hennes ansvar.
  • Nyfikna72

Har sett det här nämnas på flera forum nu så har man gjort enligt traderas regler så ska man absolut inte skicka tillbaks nå pengar. Det är nog bara ett nytt sätt att scamma folk på pengar. De köper nå småskit, skickas som brev och påstår sen att adressen på tradera är fel och så pekar man på en annan i nåt mail. Sen påstår man att man ej fått grejerna och får folk att betala tillbaka. Sen har man både grejer och pengar........ Adressen på tradera gäller, man ska kunna sköta sinaaffärer där utan ett endaste mail egentligen och då säger det ju aig själv att adressen och kontaktuppgifterna måste vara korrekta.

Svar på tråden Problem på Tradera