Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lia4

Problem på Tradera

Hej! Vill bara hör er åsikt i detta :).

Sålde för ett tag sedan en vara på Tradera. Fick mail ifrån köparen där hon skrev att hon betalt samt hennes namn och adress.

När jag sedan skickade paketet skrev jag adressen som stod på Tradera (hennes uppgifter) som jag brukar göra. Smidigast när man skickar flera paket samtidigt.

Nu visar det sig att den inte stämmer och inte har gjort på ca ett år. Hon har såklart inte fått något paket och vill att jag betalar tillbaka pengarna (en lägre summa). Bör jag göra det? Är det jag som gjort fel? Mvh

• Svar på tråden Problem på Tradera
  • Lia4
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 13:40:15 följande:

Har sett det här nämnas på flera forum nu så har man gjort enligt traderas regler så ska man absolut inte skicka tillbaks nå pengar. Det är nog bara ett nytt sätt att scamma folk på pengar. De köper nå småskit, skickas som brev och påstår sen att adressen på tradera är fel och så pekar man på en annan i nåt mail. Sen påstår man att man ej fått grejerna och får folk att betala tillbaka. Sen har man både grejer och pengar........ Adressen på tradera gäller, man ska kunna sköta sinaaffärer där utan ett endaste mail egentligen och då säger det ju aig själv att adressen och kontaktuppgifterna måste vara korrekta.

Ja jag tycker ju också att det borde vara så. Kan ju likaväl vara så att hon luras :(.
  • Anonym (741)

När hon skrev sin adress i mailet borde du har förstått att det var den du skulle använda. I annat fall skriver man ju inte med sin adress.

• Anonym ((:))

Adressen i mailet skulle du ha använt

• Nyfikna72
    Anonym ((:)) skrev 2016-09-14 18:27:26 följande:
    Adressen i mailet skulle du ha använt

Nä det är inte så det ska fungera. Man ska som sagt kunna sälja utan ett enda mail från köpare eller säljare om allt finns inlagt på tradera och meddelandena man får från dem vid köp.
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 19:12:55 följande:

Nä det är inte så det ska fungera. Man ska som sagt kunna sälja utan ett enda mail från köpare eller säljare om allt finns inlagt på tradera och meddelandena man får från dem vid köp.
    Hon mailade ju adressen för det var fel på Tradera skulle jag tro
  • Lia4
    Anonym ((:)) skrev 2016-09-14 19:16:44 följande:

Hon mailade ju adressen för det var fel på Tradera skulle jag tro

Hon hade "glömt" att uppdatera på Tradera. Ett år sen hon bytte adress. Hon ändrade så fort jag påpekade att adressen på Tradera måste varit fel, så hon hade inte tänkt på det själv.

Löst nu i söka fall. Jag betalar tillbaka hälften då vi båda klantat oss :).
  • StevenDiese

Inte för att jag nånsin varit verksam på Tradera men nog fan får man se till att ha korrekta uppgifter där.

Och hon borde väl ha eftersändning?

Inte omöjligt att det är som passar på att scamma. Men ring posten och försök att få tag på paketet.

• Anonym (hej)

Hej!

Det är jag som startade den andra tråden ang hur lång tid det tar innan paketet kommer tillbaka till mig. det kom tillbaka igår.

Och TS, jag tycker du har gjort rätt. Om hon nu hade en annan adress får hon vara noga med att UPPLYSA om det i ett mejl. Kontakta tradera och fråga hur ni ska göra. Tror dom kommer stå bakom dig! kram

Anonym (Japp) skrev 2016-09-14 10:05:04 följande:

Var det inte du som hade tråden igår om samma sak? I den tråden hade hon ju skrivit sin nya adress i ett mail till dig men du valde ändå att skriva adressen från Tradera. Så då tycker jag du ska betala tillbaka ja eftersom du hade fått hennes nya adress.

Anonym (hej) skrev 2016-09-15 10:36:11 följande:

Hej!

Det är jag som startade den andra tråden ang hur lång tid det tar innan paketet kommer tillbaka till mig. det kom tillbaka igår.

Och TS, jag tycker du har gjort rätt. Om hon nu hade en annan adress får hon vara noga med att UPPLYSA om det i ett mejl. Kontakta tradera och fråga hur ni ska göra. Tror dom kommer stå bakom dig! kram

Hon mailade ju en ny adress
  • Anonym (hej)
    Anonym ((:)) skrev 2016-09-15 10:43:27 följande:

Hon mailade ju en ny adress

Det gjorde även hon jag sålde en vara till. Läs på lite om tradera så kanske du förstår att man som köpare måste hålla adressen uppdaterad på just tradera. säljer man mycket har man inte tid/lust att gå igenom alla mejl från köpare. Ts köpare får skylla sig själv. Hon ska ju dock få pengarna tillbaka.
    Anonym (hej) skrev 2016-09-15 11:09:54 följande:
    Det gjorde även hon jag sålde en vara till. Läs på lite om tradera så kanske du förstår att man som köpare måste hålla adressen uppdaterad på just tradera. säljer man mycket har man inte tid/lust att gå igenom alla mejl från köpare. Ts köpare får skylla sig själv. Hon ska ju dock få pengarna tillbaka.
    Jag har sålt o köpt på Tradera i många många år , hon hade glömt att ändra adress vilket är väldigt lätt hänt o därför skickade hon nya adressen o ändrade sedan på Tradera .
  • Lia4
    Anonym ((:)) skrev 2016-09-15 11:12:59 följande:

Jag har sålt o köpt på Tradera i många många år , hon hade glömt att ändra adress vilket är väldigt lätt hänt o därför skickade hon nya adressen o ändrade sedan på Tradera .

Såhär var det. Auktionen gick ut och minuten efter får jag ett mail där hon skriver att hon satt in pengarna och min adress är...

Två dagar senare går jag igenom allt som ska skickas och går då igenom auktion för auktion och skriver då adresser på alla paket, adresser som står på Tradera.

Hon ändrade alltså inte sin adress förrän jag påpekade att den måste vara fel, och detta var två veckor efter auktionens slut. Hade hon skrivit tydligt att adresserna skilde sig åt så hade jag givetvis skrivit den hon skickade i mailet. Som det var nu reagerade jag knappt på att hon skickade med sin adress utan tog väl lite för givet att den adressen stämde överens med den på Tradera.
  • Lia4
    Anonym (hej) skrev 2016-09-15 10:36:11 följande:

Hej!

Du var ju i alla fall smart nog att skriva avsändare på ditt paket :D.. Skönt att det kommit tillrätta.

Har försökt nå Tradera men det var helt omöjligt att komma i kontakt med någon.
  • Zombie von Rymmen

Ibland har jag köpt saker åt polare som jag viljat ha skickat dit istället för mig. Ibland vill jag ha saker till en tillfällig bostad. Det är alltså "inte okej" som det så fint heter numer?

För övrigt bör man alltid skriva avsändare.

Lia4 skrev 2016-09-14 11:17:47 följande:
    Jag "valde" inte utan det gick av bara farten. Har man mycket att skicka så är ju det smidigaste att gå efter köparinformationen på Tradera. Hade inte en tanke på att kolla igenom min mail. Har förstått att du tycker att jag ska betala tillbaka då du skrivit det två gånger nu. Så tack för hjälpen!
    Det är alltså bekräftat, folk läser inte mail längre. Jösses...
  • Lia4
    Zombie von Rymmen skrev 2016-09-15 21:32:38 följande:

Ibland har jag köpt saker åt polare som jag viljat ha skickat dit istället för mig. Ibland vill jag ha saker till en tillfällig bostad. Det är alltså "inte okej" som det så fint heter numer?

För övrigt bör man alltid skriva avsändare.

Det är alltså bekräftat, folk läser inte mail längre. Jösses...

Om du läser lite högre upp så ser du att jag läst mailet. Handlade inte om det utan att det blir ett jäkla jobb att läsa igenom mail IGEN då man ska skicka 20 paket. Jösses. För övrigt heter det velat och inte viljat. Jösses.
  • Zombie von Rymmen
    Lia4 skrev 2016-09-15 22:05:24 följande:
    Om du läser lite högre upp så ser du att jag läst mailet. Handlade inte om det utan att det blir ett jäkla jobb att läsa igenom mail IGEN då man ska skicka 20 paket. Jösses. För övrigt heter det velat och inte viljat. Jösses.
    Du kanske ska notera det du läst istället för att låtsas som att du inte läst. Skriv en notis nånstans som du kollar till när det är dags. Om du nu skickar så många saker hela tiden måste du ju ha ett system för att hålla reda på allt, inklusive avvikelser.

Jag tar mig friheten att utveckla det svenska språket. Viljat är otvetydigt till skillnad från velat.
    Lia4 skrev 2016-09-15 22:05:24 följande:
    Det är ett jäkla jobb att hålla på med Tradera o alla hade väl inte ny adress ? Bara skriva ner nya adressen när du läser mailet .
Svar på tråden Problem på Tradera