• Anonym (spekulant)

Bostadskrasch?

Går i köptankar men min uppfattning är att bomarknaden är osund och instabil. Min intuition förutspår en bokrasch innan år 2020. Känns inte så lockande att köpa sin första bostad om man saknar tilltro till bomarknaden och bopriserna. Samtidigt måste man ju ha någonstans att bo.

Vad har ni andra för uppfattning om bostadsmarknaden? Är bostadspriserna övervärderade? Bostadsbubbla? Risk för bokrasch?

• Svar på tråden Bostadskrasch?
  • Anonym (spåman)

Man har pratat om det de sista fem åren. Ändå höjs fastighetsvärdena. Ingen kan sia om framtiden så det är bara att köra på :)

• Lena

Köp ett boende du har råd med som du vill bo i länge.

• Carambolan

Jag tänker att det kan vara riskabelt läge att köpa en bostad som man vara vill bo ett par år i. Köper du något du kan bo i länge så är chansen större att marknaden hinner återhämta sig innan du vill sälja. Och förstås att inte köpa dyrare än du skulle ha råd med även som arbetslös och till betydligt högre ränta än idag.

• Anonym (B)

Jag har ingen direkt uppfattning om framtiden men vi har några goda vänner som tänkte som du, för 10 år sedan.

Vi köpte då vårt hus för 2 miljoner med mannen i den familjen trodde hela och tror tiden att kraschen snart kommer så de har aldrig velat köpa. Så nu bor deras familj med tre barn i en för trång lägenhet och väntar fortfarande på kraschen...

Värdet på vårt hus har under tiden stigit till ca 3,5 miljoner, så för oss spelar det inte så stor roll om priserna skulle gå ner en del.

Det viktigaste i historien är väl att både vi och vännerna har stabila, fasta löner och klarar de kostnader vi har. Skulle vårt hus sjunka i värde så skulle det teoretisk sett vara trist, men vi vill ju bo här oavsett och är tacksamma att vi får bo här med små barn.

Sen kan ju alltid livet ändra sig, och någon bli långtidssjukskriven eller arbetslös och då kan det ju hända att vi skulle få sälja, men då har vi fått bo bra medan barnen var små.

Jag tänker att man ska välja att bo på ett sätt som gör att man klarar av sina månadsutgifter men samtidigt trivs.

Tänk om kraschen kommer, men inte förrän 2030, orkar du då har väntat på husköp ända tills dess?

(och min amatöruppfattning är nog inte att det kommer någon bostadskrasch i storstadsregionerna inom 4-5 år, och då pga av att det finns så stor efterfrågan, stor inflyttning och för lite byggande). 

• Anonym (spekulant)
    Carambolan skrev 2016-09-14 19:44:29 följande:

Jag tänker att det kan vara riskabelt läge att köpa en bostad som man vara vill bo ett par år i. Köper du något du kan bo i länge så är chansen större att marknaden hinner återhämta sig innan du vill sälja. Och förstås att inte köpa dyrare än du skulle ha råd med även som arbetslös och till betydligt högre ränta än idag.

Precis så tänker jag. Problemet är att jag planerar köpa en 'övergångsbostad'. Orolig för att jag kommer sitta kvar med den för evigt alternativt behöva göra en förlustaffär vid en eventuell försäljning.
  • Anonym (Räntor)

Allt handlar om räntorna.

Räntorna har varit jättelåga i flera år. Folk har haft råd att låna mer pengar än tidigare eftersom lånekostnaden är så låg. Och kan man låna mer pengar kan man betala mer för en villa eller bostadsrätt. Därför har bopriserna gått upp.

Här kan man se hur skuldsättningsgraden hela tiden stiger:

www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/Hushallens-skulder/

Finansinspektionen har flera gånger varnat för utvecklingen. Det är som ett pyramidspel där den som köper bostad sedan säljer den dyrare till nästa köpare som i sin tur köper i tron att nästa köpare kommer betala minst lika mycket, eller mer för bostaden.

I längden är det ohållbart. Tidigare i år infördes amorteringskrav och i USA har centralbanken pratat om att sakta börja höja räntan.

Politiker och ekonomer på centralbanker världen över vill bromsa utvecklingen men är livrädda för att göra något som leder till en krasch. Delvis av den anledningen fortsätter priserna att stiga.

Om det sedan blir en krasch eller mjuk inbromsning är svårt att uttala sig om. Risken för en krasch ökar i alla fall så länge skuldsättningsgraden skenar.

• Anonym (Världskrasch?)

Om vi förutsätter att inget händer i världen och Sverige lunkar på som vanligt, fast med lägre invandringsantal, så tror jag att priserna kommer att sjunka lite, fast inte förrän vi har byggt ifatt bostadsbristen. Så förutsatt ett stabilt läge i världen så jag tror på fortsatt höga bostadspriser några år, framför allt i storstäderna.

Men jag tycker att det verkar något svajigt ute på vår jord. Krig, miljöförstöring, egoism...Vem vet om det smäller ordentligt någons stans snart och hur det skulle komma att påverka oss även om det inte sker här i Sverige. Men om du ändå ska köpa bostad, tänk på att den ska ligga ett antal meter över havet så att den inte blir förstörd när polarisen smälter.

• Anonym (spekulant)

Om jag vid försäljningen av en bostad inte får ut tillräckligt för att täcka befintliga lån för att bopriserna rasat så kommer jag ju med befintliga låneregler inte kunna köpa någon ny bostad utan kommer sitta fast med den bostaden för evigt. Känns ju sådär.

• Anonym (spekulant)

Alltså säg att bopriserna generellt skulle rasa med 50%. Innebär inte det att endast de med en belåningsgrad < 50% kan byta bostad då?

• TeresB
    Anonym (spekulant) skrev 2016-09-14 19:50:38 följande:

Precis så tänker jag. Problemet är att jag planerar köpa en 'övergångsbostad'. Orolig för att jag kommer sitta kvar med den för evigt alternativt behöva göra en förlustaffär vid en eventuell försäljning.

Som förstagångsköpare vill man se till att ha råd med det man köper. Går marknaden ner och man vill eller behöver byta bostad så har förmodligen de priserna gått ner de med. Så det är väl såklart att man vill köpa första till bra pris för väl inne i det så är det lite som så.

Sälja dyrt innebär oftast att köpa dyrt och vise versa .
Svar på tråden Bostadskrasch?